frusen hästmat

C

CK_

Hur många dagar håller en färdigt uppblöt vetekli?
Vi har i stallet frusen vetekli(obs!det var vatten i),som jag tycker man kan ge hästen helt bra,om man värmer vatten och låter det lösas upp igen.Det är inte mögligt eller ruttet,det är helt som vanligt vetekli,bara att i frusen form.Det har stått i ca 1 dag,ingen har matat av det,men jag tycker det är onödigt att kasta bort det då det går att ge.Eller?
Kan hästar bli sjuka av det?
Sedan skall jag passa på att fråga om frusna morötter på samma gång,kan man ge morötter som har frusit i stallet?Visst frostiga morötter skadar väll inte,men helt genomfrusna skall man väll inte ge,ens om man lägger dom i varmt vatten och tinas upp?
Vill gärna höra åsikter:)

Sv: frusen hästmat

men man blöter väl bara vetekli strax före man ska ge det? det är ju inget som ska svälla eller så.. bara sluta vara dammigt.. så jag hade kastat det som stått och gjort nytt som man blöter strax före man ska ge..

vad som gäller med morötter vet jag inte helt.. har hört att man inte ska ge morötter som frusit men vet inte helt varför

När det gäller morötter så går det att ge frusna så länge de är frysta. Men när de tinar ska de inte användas mer. Inte så svårt att förstå varför efter som morötter som varit frysta och tinar bara blir till en geggig sörja.

Fryst kli? frågan blir mer hur det har gått till när det har fryst än om det kan användas. Så fort ett torrt foder blir fuktigt så börjar det också förstöras, ned brytningen börjar med att mikroorganismerna aktiveras av fukten. Så om man ger blött foder ska det utfodras så fort som möjligt. Vissa foder behöver ju stå och svälla andra bara blötas men inget av dem ska längre än absolut nödvändig innan utfodringen.

Alltså den veteklin vi har,så den är lite annorlunda,man måste låta den svälla några timmar förrän man kan ge den.Så vi brukar ha den och svälla i ett ämbar(flera liter)så att alla får ta av den..
Sedan har den svällt och det är i det skedet det har frusit,den har inte hunnit tina upp emellan(det har bara varit -grader).Så om man värmer upp den veteklin igen med varmt vatten,så har det blivit dåligt då eller?

--------------------------------------------------------------------------------

Alltså den veteklin vi har,så den är lite annorlunda,
:confused:
Är det verkligen vetekli ni har då? För vetekli är skal från vetekärnan som blir över när man gör mjöl och sväller inte. Kräver mycket vatten för att bli genomblött men sväller inte.

Nej det är vetekli.De har pressat ihop den till små "knallar",det är vetekli men bara ihoppressad sådan,så den måste lösas upp i vatten!

Ni vet t.ex prix,det är i samma form som den.

Jag skulle inte ge det till min häst. Äckligt.
Men vad är det för speciell sort du har då?

Inte frysta morötter heller. (även om de tinats)

Liknande trådar

Hästvård Alltså det är ju snudd på tabu i mina ögon att lägga sig i hur någon annan sköter sin häst, så länge inte hästen lider. I mitt stall har...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 100
Senast: Korven
·
Hästvård Jag har såklart läst runt både här och i böcker och visst jag har haft häst i dryga 35 år. Men lägger man till att de sista 17 åren...
Svar
5
· Visningar
1 777
Senast: Mimsan_
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 220
Senast: cactuspower
·
Foder & Strö Min häst hade en kraftigare släng av kolik i måndags, men läget verkar nu stabilt PEPPAR PEPPAR... Ska väll inte säga för mycket...
Svar
5
· Visningar
8 213

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka