FrukstansvÄrt dÅligt sjÄlvfÖrtroende!!

lillis1222

Trådstartare
HEJ,

Jag behöver er HJÄLP OMGÅENDE!!

Jag har 1 st dressyrhäst som jag tävlar upp till LA dressyr.
Vi har bara tävlat i 2 säsonger hitills och det har gått MYCKET BRA, med vinster och placeringar.
Detta har skapat en hel del avundsjuka och missunsammhet i min klubb samt lite runt omkring mig, vilket har resulterat i att jag få´tt en fruktansvärs prestationsångest då jag ska tävla!

* tycker ALLA andra hästar är MYCKET BÄTTRE än min
* Tycker alla ryttare rider MYCKET bättre än mig
* Jag är säker på att komma sist varje tävling
* blir vi placerade eller gjort kanonresultat kan jag inte njuta av detta speciellt länge innan jag börjar tänka att vi inte var värda det resultatet etc..
* redan då vi svänger in på tävlingsplatsen "scannar" jag av området, och bestämmer mig redan då för att jag är för dåligt för att ens åka dit
* på franridningen har jag svårt att koncentrera mig och bara ser alla andra "stjärnor"

Till saken hör att jag rider på en udda hästras som domare, tränare och annat antingen hissar eller dissar.
Och jag får ofta försvara mitt val av ras så fort vi åker någonstans.
Känns som vi hela tiden MÅSTE visa alla andra att vi minsann KAN.

Värt att tillägga är att jag i grung och botten ÄLSKAR ATT TÄVLA och att sluta med det skulle bara förvärra det hela.

Jag behöver tips och råd hur jag kan öka mitt självförtroende och bemöta "alla världsmästares" blickar och groll..

Sv: FrukstansvÄrt dÅligt sjÄlvfÖrtroende!!

Kan du inte försöka tänka att du är helt själv på tävlingsplatsen och du bara rider? Typ som att det är en träning, men du ger allt? Vet inte om det kan hjälpa, då jag inte har upplevt detta själv. :crazy:

Emmaalove

Avdramatisera tävlingsmomentet. Dessa klasser rids ju egentligen för att man ska få en bedömning av hur utbildningen av häst/ekipage fortskrider. Om du får höga poäng i LA så innebär det att du kan gå vidare till nästa nivå. Jag tycker som ovanstående "talare" - se det som träning (vilket det ÄR).

Om du får bra poäng i LA är ni säkert jätteduktiga :banana: - det är som du säger - det är mycket "tyck" när det gäller araber (för det är det du har?) och jag tror inte du får några gratispoäng.

Min rekommendation: gå vidare med byten och satsa på Msv! Om du ligger kvar och tävlar i en för låg klass kan prestationsångesten öka eftersom ni då "bör" ta placering. Strunta i rosetter ett tag och låt det som står på protokollen bli det viktiga. Ju högre klasserna är - ju bättre domare - och ju bättre domare, ju mer lär man sig!

Hej!
lite nyfiken vad är det får häst du tävlar på?
Mitt tips och du inte får stöd för din klubb byt då klubb och var stolt för den rasen du har och tänka att du har kommit så långt på denna häst och håll huvudet högt,
Tänk oxå att att alla är svartsjuka på dig för att du har kommit så långt på den hästen, så backa inte så på ditt ord om någon kränker dig och din häst, ni kan ju oxå viss era vinster! så tror jag att folk kommer att tappa andan! lycka till!:banana::banana:

också nyfikn på vilken ras du rider=) och jag vet att det är svårt att bara ändra sitt tänk, men om du nu har en ras som är "diskriminerad" så måste du ha en jävla bra häst som kommit till La nivå =) och tänk på att många ute på tävlingsplatser troligen tänker detsamma om er ;)

Vad tråkigt det är när folk blir avundsjuka för att det går bra för någon. Istället borde man väl glädjas och försöka bli bättre själv. Tycker du ska byta klubb. Sen har jag hört mycket positivt om mental träning, jag har dock inte provat det själv...än, men många säger det hjälper.

Själv så tävlar jag denna grabb:

28405802.jpg

28405792.jpg

28405799.jpg

Han tävlas både hoppning och dressyr. Mitt tips till dig är att se det positiva. Du har lyckats med det många andra inte har. Du har fått din häst högre än var rasen "tillåter". Jag ser varje tävling som ett steg uppåt i träningen. Ett sätt att visa upp hur långt vi har kommit. Vi har tagit placering i hoppning men tyvärr ej i dressyr. Men vi kämpar på. Man rider ju för att det är kul? Inte för att andra vill att man ska rida eller?

Kämpa på!!!!

Han är 50% Fjording och 50% Kallblodstravare. Han är 152 i mkh....

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag känner bara att för varje dag som går, så blir jag bara mer och mer ledsen. För ca 2-3 år tog ridskolan ja gick på bort en...
Svar
7
· Visningar
1 532
Senast: Aureola
·
Ridning Jag vet med mig att jag rider långt ifrån bra eller så är det snarare så jag själv känner. Jag har börjat ta några privatlektioner för...
2
Svar
32
· Visningar
2 416
Senast: Gnapp
·
Relationer Lång historia som jag kortat ner så mycket som möjligt: Min pojkvän har en bästa kompis som han har känt i två år. Jag har varit ihop...
Svar
11
· Visningar
6 231
Ridning Letade efter någon liknande tråd men hittade ingen. Tänkte mest höra om det finns andra där ute som upplever samma sak, ventilera lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 243
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar