movi

Trådstartare
Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt.

Åker sen och jobbar, jobbar med städ.

När jag jobbat ca 45-60 min blir jag så hungrig, eller typ snurrigt så det nästan blir yrsligt uppe i huvet.
Då trycker jag i mig några Mariekex eller några sockerbitar som jag har på städvagnen och man blir människa igen.

Men det måste ju finnas nåt nyttigare att ha på städvagnen som jag kan trycka i mig i farten, som gör att energin kommer tillbaks och yrsligheten försvinner?

Tips på vad jag kan stoppa i mig medans jag jobbar och som man kan ha på städvagnen?
(Frukost/rast på jobbet har jag, men behöver nåt energiaktigt medans jag jobbar med morgonsysslorna) Min frukost hemma verkar inte räcka till, men det är vad jag får i mig på morgonen.
 
Du tror inte att du skulle kunna byta ut/komplettera delar av den frukost du äter, för att stå dig bättre på frukosten? Jag tänker att städning är ju ett väldigt fysiskt arbete, så att du behöver en stadig frukost för att orka känns väldigt rimligt.

Jag vet naturligtvis inte vad du äter för bröd, men kanske det går att byta till något grövre bröd? Kan du äta t. ex. kvarg i stället för yoghurten? Det innehåller mycket protein och är mättande. Jag upplever att jag står mig betydligt bättre på kvarg (eller proteinrik grekisk yoghurt!) än vad jag gör på "vanlig" yoghurt.

Ägg brukar många också uppleva som sådant man står sig länge på. Själv klarar jag inte av ägg på morgonen, men kanske kan det vara ett förslag?

För något snabbt och enkelt under arbetstid, hur fungerar det med t. ex. en näve nötter, eller russin, torkad mango eller liknande? Någon frukt, banan t. ex. är ju mättande och lätt att ha liggande på städvagnen.
 
Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt.

Åker sen och jobbar, jobbar med städ.

När jag jobbat ca 45-60 min blir jag så hungrig, eller typ snurrigt så det nästan blir yrsligt uppe i huvet.
Då trycker jag i mig några Mariekex eller några sockerbitar som jag har på städvagnen och man blir människa igen.

Men det måste ju finnas nåt nyttigare att ha på städvagnen som jag kan trycka i mig i farten, som gör att energin kommer tillbaks och yrsligheten försvinner?

Tips på vad jag kan stoppa i mig medans jag jobbar och som man kan ha på städvagnen?
(Frukost/rast på jobbet har jag, men behöver nåt energiaktigt medans jag jobbar med morgonsysslorna) Min frukost hemma verkar inte räcka till, men det är vad jag får i mig på morgonen.
Drickyoughurt, proteinbar, nötter, frukt/torkad frukt, smoothie? Ungefär allt är ju bättre än mariekex och sockerbitar. 😅 En liten burk med oliver eller små ostbitar?
 
Tack för svar 👍
Kvarg ska jag absolut prova till frukost och lite nötter eller torkad frukt är värt att prova på städvagnen 👍
Som sagt, allt är bättre än sockerbitar och Mariekex på morgonkvisten 😁 Bara att jag inte hade fantasi nog att komma på något annat.

Jag vet att yrseln/hungern beror på mitt jobb, för jag är inte alls lika hungrig på helger, så min vardagsfrukost täcker ju inte upp behovet jag har när jag jobbar.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
2 äggmackor (koka kvällen innan) på grovt bröd. Inte juice, inte kaffe. Mjölk, vatten, drickyoghurt, eller te istället.

Kaffe i bilen, första rasten eller i termos med på vagnen (det fräser igång systemet på ett sätt som kan bråka med blodsockret, därför bra att undvika direkt på morgonen).

Första fikat på vagnen: proteinbar eller kvarg, mycket vatten.

Andra fikat på riktiga fikarasten: frukt och kaffe (nu är det dags att fräsa upp blodsockret).

Lunch: rejält med protein och fibrer.

Eftermiddagsfika innan dippen kommer: kvarg, nötter, macka eller liknande. Fett och protein.
 
Tack för svar!
Jag jobbar till kl 11, så lunch och annat intas hemma, och tycker att jag äter rätt bra och varierat även om det slinker ner nån bulle eller godisbit, och hemma dippar jag aldrig. Det är just på morgonen när jag jobbat en stund.
Men jag ska prova era tips 👍

Kan ju säga att jag normalt lider av lite yrsel ibland pga en hjärntumör, men den yrseln känner jag igen. Går kontinuerligt på läkarkontroller, blodprovstagning och MR, proverna är fina och MR:en visar minimal tillväxt. Har både opererats och strålats och ska strålas mer. Så den har nog inget att göra med min hunger 😁 Ja den kanske vill ha näring för att växa mer (skoj)
 
Tack för svar!
Jag jobbar till kl 11, så lunch och annat intas hemma, och tycker att jag äter rätt bra och varierat även om det slinker ner nån bulle eller godisbit, och hemma dippar jag aldrig. Det är just på morgonen när jag jobbat en stund.
Men jag ska prova era tips 👍

Kan ju säga att jag normalt lider av lite yrsel ibland pga en hjärntumör, men den yrseln känner jag igen. Går kontinuerligt på läkarkontroller, blodprovstagning och MR, proverna är fina och MR:en visar minimal tillväxt. Har både opererats och strålats och ska strålas mer. Så den har nog inget att göra med min hunger 😁 Ja den kanske vill ha näring för att växa mer (skoj)

Nu är det ju lite pseudovetenskap kanske, men tumörer gillar socker verkar det som.

Men dina muskler som har ett fysiskt jobb vill ha protein, och din hjärna vill ha fett, och tarmen vill ha fibrer :)!

Så ta bort sockret (inklusive juice) och ös på med fibrer, protein, och fett istället.

Jag gillar Garants mörkbruna fullkornsbröd, dom är förvånansvärt goda och lättätna.
 
Det finns en 'proteinbar' som är baserad på havre. För mig funkar den utmärkt när jag behöver 'snabb' energi men inte vill krasha efteråt. Sockret i baren piggar upp mig men havren + proteinet får mig att hålla mig längre än att bara äta något sött.
 
Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt.

Åker sen och jobbar, jobbar med städ.

När jag jobbat ca 45-60 min blir jag så hungrig, eller typ snurrigt så det nästan blir yrsligt uppe i huvet.
Då trycker jag i mig några Mariekex eller några sockerbitar som jag har på städvagnen och man blir människa igen.

Men det måste ju finnas nåt nyttigare att ha på städvagnen som jag kan trycka i mig i farten, som gör att energin kommer tillbaks och yrsligheten försvinner?

Tips på vad jag kan stoppa i mig medans jag jobbar och som man kan ha på städvagnen?
(Frukost/rast på jobbet har jag, men behöver nåt energiaktigt medans jag jobbar med morgonsysslorna) Min frukost hemma verkar inte räcka till, men det är vad jag får i mig på morgonen.
Jag jobbar skift och min upplevelse är att kroppen behöver mer när man går upp tidigt och jobbar förmiddag än de andra passen.
Då jag har svårt att få i mig större mängder vid den tiden försöker jag få i mig antingen kvarg, keso eller ägg hemma med någon kolhydrat. Redan vid 0730 behöver jag komplettera med mellis som också är kvarg eller keso med någon frukt, kan också vara en ostmacka.
Sedan har jag alltid proteinshake tillgängligt om jag känner att jag behöver mer av det, tex om jag har tagit med en ostmacka så behöver jag mer protein.
Jag jobbar till 14-25 så jag äter min lunch vid 1045 och kan då behöva ett till mellis innan jag slutar.
 
Nu är det ju lite pseudovetenskap kanske, men tumörer gillar socker verkar det som.

Men dina muskler som har ett fysiskt jobb vill ha protein, och din hjärna vill ha fett, och tarmen vill ha fibrer :)!

Så ta bort sockret (inklusive juice) och ös på med fibrer, protein, och fett istället.

Jag gillar Garants mörkbruna fullkornsbröd, dom är förvånansvärt goda och lättätna.
Fast alltså nej. Jag håller med om att det säkert är bra att öka matintaget av bland annat fibrer, protein och fett, men finns ingen anledning att vara rädd för socker. Ts behöver verkligen inte ta bort juice.

Och att ”tumörer gillar socker”? Mest ovetenskapliga jag hört!
 
Jag jobbar skift och min upplevelse är att kroppen behöver mer när man går upp tidigt och jobbar förmiddag än de andra passen.
Då jag har svårt att få i mig större mängder vid den tiden försöker jag få i mig antingen kvarg, keso eller ägg hemma med någon kolhydrat. Redan vid 0730 behöver jag komplettera med mellis som också är kvarg eller keso med någon frukt, kan också vara en ostmacka.
Sedan har jag alltid proteinshake tillgängligt om jag känner att jag behöver mer av det, tex om jag har tagit med en ostmacka så behöver jag mer protein.
Jag jobbar till 14-25 så jag äter min lunch vid 1045 och kan då behöva ett till mellis innan jag slutar.
Jag äter också rätt tidig lunch på vardagarna. Blir oftast direkt när jag kommer hem från jobbet kl 11, skulle nog kunna äta redan vid 10.30, och ibland äter jag innan jag åker hem, men smidigare att äta när jag kommer hem.
 
Fast alltså nej. Jag håller med om att det säkert är bra att öka matintaget av bland annat fibrer, protein och fett, men finns ingen anledning att vara rädd för socker. Ts behöver verkligen inte ta bort juice.

Och att ”tumörer gillar socker”? Mest ovetenskapliga jag hört!

Nja, det är en ganska accepterad hypotes, men det finns dåligt med evidens för det, därav skrev jag pseudo.

"Despite in vitro and animal research providing evidence of mechanisms through which carbohydrates may impact cancer risk, the epidemiologic evidence linking dietary carbohydrates to cancer development and progression has remained unclear. In this review, we present an overview of the mechanistic frameworks through which carbohydrates are hypothesized to exert their influence on cancer risk"

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6660575/

"In sum, the body of evidence related to carbohydrates and cancer risk is strongest for the association between fiber and CRC, where increased consumption is associated with reduced risk of disease development and mortality after diagnosis. Results of studies examining complex carbohydrates and risk of cancer types other than CRC generally suggest a protective association, whereas results of studies examining simple carbohydrates and cancer risk are mixed. Future prospective studies and RCTs that include homogenous study populations and consistency in study design and methods of modeling carbohydrate intake are urgently needed. "
 
"Literature shows that some tumours, especially those of the brain and head/neck and lung, are glucose-dependent, and patients with these tumours could benefit from a normocaloric ketogenic diet provided these tumours exhibit high fluorodeoxyglucose (18F-FDG) captation. A high fat-protein, low carbohydrate diet appears to better fulfil the nutritional requirements of the cancer patient. "

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32777729/
 
Nu är det ju lite pseudovetenskap kanske, men tumörer gillar socker verkar det som.

Men dina muskler som har ett fysiskt jobb vill ha protein, och din hjärna vill ha fett, och tarmen vill ha fibrer :)!

Så ta bort sockret (inklusive juice) och ös på med fibrer, protein, och fett istället.

Jag gillar Garants mörkbruna fullkornsbröd, dom är förvånansvärt goda och lättätna.
det är väl inte pseduvetenskap, utan tror det är bevisat med experiment att just cancer tumörer växer som sjutton av socker och att folk som varit svårt sjuka med cancer har kunnat få hjälp av keto. Måste leta fram det, men är väl ändå rätt säker på det va ett stort universitet som gjorde den undersökningen. (edit: måste googla, skrev snabbt)

Socker är skräp. Det är gott, men skräp. Jag märker definitivt skillnad på mitt mående och min kropp, IBS och mage när jag inte äter socker alls. Om jag inte äter socker alls (kakor, godis etc) och skipper pasta/bröd, så har jag noll problem med IBS. Men ibland ramlar man i fällan då kakor och godis är gott :D surdegsbröd mår jag inte dåligt av heller, har experimenterat en hel del, så känner min kropp väl vid detta läge.
 
Min favvo är att göra overnightoats (ungefär) med kvargyoughurt, havregryn, chiafrön och frysta blåbär.
Då håller den sig en stund iom blåbär och det lugnar iaf min mage och jag står mig på de längre :)
 
det är väl inte pseduvetenskap, utan tror det är bevisat med experiment att just cancer tumörer växer som sjutton av socker och att folk som varit svårt sjuka med cancer har kunnat få hjälp av keto. Måste leta fram det, men är väl ändå rätt säker på det va ett stort universitet som gjorde den undersökningen.

Socker är skräp. Det är gott, men skräp. Jag märker definitivt skillnad på mitt mående och min kropp, IBS och mage när jag inte äter socker alls. Om jag inte äter socker alls (kakor, godis etc) och skipper pasta/bröd, så har jag noll problem med IBS. Men ibland ramlar man i fällan då kakor och godis är gott :D surdegsbröd mår jag inte dåligt av heller, har experimenterat en hel del, så känner min kropp väl vid detta läge.

Jag får blandade träffar, alltså det finns studier som hittar samband mellan glukos och tumörtillväxt, och studier som inte gör det.

Jag menar alltså att det är "fringe", och pseudo för mig betyder inte att det inte behöver stämma :). Bara att vi inte 100% vetenskapligt kan fastställa att det är så.

Alla vetenskapligt belagda grejer har en gång i tiden börjat som fringe, till och med evolutionsteorin och relativitetsteorin 😁.
 
Det finns en 'proteinbar' som är baserad på havre. För mig funkar den utmärkt när jag behöver 'snabb' energi men inte vill krasha efteråt. Sockret i baren piggar upp mig men havren + proteinet får mig att hålla mig längre än att bara äta något sött.
Samtidigt, vissa proteinbbarer är ju mer av en lunch nästan. Och tenderar kosta 20-30 kr ibland. Tänker att om ts vill ha en ersättning för några sockerbitar och tre mariekex är en lunch inte i paritet?

kn: Vindruvor? Går snabbt att äta och har socker i sig och fibrer och är ganska mättande. Russin/torkade aprikoser/fikon?
 
Jag får blandade träffar, alltså det finns studier som hittar samband mellan glukos och tumörtillväxt, och studier som inte gör det.

Jag menar alltså att det är "fringe", och pseudo för mig betyder inte att det inte behöver stämma :). Bara att vi inte 100% vetenskapligt kan fastställa att det är så.

Alla vetenskapligt belagda grejer har en gång i tiden börjat som fringe, till och med evolutionsteorin och relativitetsteorin 😁.
du har så rätt. Dessutom märker jag sån skillnad på min kropp och energi nivå, hungerkänsla och IBS när jag skiter i att äta socker och dåliga kolhydrater. Det räcker för mig. :)

kan ju även berätta om en kollegas fru fick en cancer diagnos med att hon hade 6 månader kvar att leva och att sjukvården inte kunna göra så mycket mer för henne. Hon valde att söka saker på eget bevåg och gjorde en hormon behandling, tror dom gav henne testosteron privat (som inte är praxis i Norden). Hon är nu mer eller mindre friskförklarat, och vid senaste skanning hittade dom inte cancer. (kommer inte helt ihåg cancer typen, måste fråga). Detta skulle nog också ses som "pseudo" av många, men är ju lite så för min del att så spelar det ingen roll varför om det funkar och man får leva.
 
Nja, det är en ganska accepterad hypotes, men det finns dåligt med evidens för det, därav skrev jag pseudo.

"Despite in vitro and animal research providing evidence of mechanisms through which carbohydrates may impact cancer risk, the epidemiologic evidence linking dietary carbohydrates to cancer development and progression has remained unclear. In this review, we present an overview of the mechanistic frameworks through which carbohydrates are hypothesized to exert their influence on cancer risk"

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6660575/

"In sum, the body of evidence related to carbohydrates and cancer risk is strongest for the association between fiber and CRC, where increased consumption is associated with reduced risk of disease development and mortality after diagnosis. Results of studies examining complex carbohydrates and risk of cancer types other than CRC generally suggest a protective association, whereas results of studies examining simple carbohydrates and cancer risk are mixed. Future prospective studies and RCTs that include homogenous study populations and consistency in study design and methods of modeling carbohydrate intake are urgently needed. "
Som jag förstått det är det mer väletablerat att sambandet går via fetma. Dvs det är inte socker i sig som är problemet.
Jag tycker det är väldigt problematiskt att blåsa upp den sockerrädsla som redan finns hos många genom att skriva som du gör, framförallt när du är medveten om att det inte finns entydigt forskningsstöd.
 

Liknande trådar

Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 523

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dressyrsnack 17
  • Patella, tips

Omröstningar

Tillbaka
Upp