frukost till 8månaders?

fiaskurken

Trådstartare
nu har jag efter flera månaders tragglande gett upp gröten på morgonen. Han tycker helt enkelt inte att det är gott! Vad ger man istället? Han är helt gaaalet besatt av bröd,men hur mättande är formfranska egentligen:grin:youghurt är också gott, men det är väl tonvis med socker i? Trots att han äter i pricip allt (utom gröt) med god aptit vill knodden iallafall ha välling efter nån halvtimma, han verkar inte bli mätt. Hur äter era barn i denna ålder? Nils får fortfarande relativt mycket välling om dagarna.

Sv: frukost till 8månaders?

Ta turkisk youghurt och blanda med fruktpuré! Mkt nyttigare och dessutom 10% fett.

Rasmus blir 9 månader idag :bump: men han har ätit såhär sen han var 7 månader men portionerna har blivit större bara, idag äter han:

Frukost: Gröt 2 portioner!
Mellis: Youghurt + macka
Lunch: 1 burk mat (ibland färdig ibland hemlagat) och fruktpuré
Mellis: Gröt 1 portion och fruktpuré
Middag: 1 burk mat (ibland färdig ibland hemlagat) och äter han före oss så smakar han sen av vår mat när vi äter
Kväll: Gröt 1 portion, ibland välling (han tycker inte de är nån höjdare med välling)

Här äter lillen fortfarande gröt till frukost för det mesta, men ibland vägrar han och då varierar jag med yoghurt (naturell eller grekisk), smörgås och frukt.

Jag bakar bröd med havregryn i, det mättar ganska bra och är inte för grovt för en liten pojkmage, med lite ost, skinka och grönsaker till det blir det en bra start på dagen. På yoghurten har vi lite fruktmos (den man hittar bland bebismaten) och efteråt äter han någon slags frukt om han vill ha. Favoriten just nu är satsumas som han gärna äter så många han får tag på:laugh:

Det här står han sig på fram till lunch då han äter varm mat, han äter bara välling på natten en gång. Han äter lagad mat två gånger om dagen, två mellan mål, frukost och så frukt mellan det. Han dricker bara vatten till alla mat, gillar inte saft eller mjölk....

Jag måste säga att du har ett klokt barn fiasnusken... ;) ;) ;) ;)

/krålus också gröthatare.... :D :D :D

Ännu mera klok son du har... /krålusen gillade inte heller välling... Pappas dotter redan på den tiden... :D :D :D

Min lilla prins är en riktig mack-kille :laugh: Det är det bästa han vet och det går alltid hem! Jag tycker att det gått lite i perioder hur han ätit. Ibland slukar han gröten + macka men ibland vill han bara ha macka :idea:

Här äter lillen fortfarande gröt till frukost för det mesta, men ibland vägrar han och då varierar jag med yoghurt (naturell eller grekisk), smörgås och frukt.

Jag bakar bröd med havregryn i, det mättar ganska bra och är inte för grovt för en liten pojkmage, med lite ost, skinka och grönsaker till det blir det en bra start på dagen. På yoghurten har vi lite fruktmos (den man hittar bland bebismaten) och efteråt äter han någon slags frukt om han vill ha. Favoriten just nu är satsumas som han gärna äter så många han får tag på:laugh:

Det här står han sig på fram till lunch då han äter varm mat, han äter bara välling på natten en gång. Han äter lagad mat två gånger om dagen, två mellan mål, frukost och så frukt mellan det. Han dricker bara vatten till alla mat, gillar inte saft eller mjölk....

Gud vad alla verkar ha rutiner för allt:eek: Vi åker runt en del iof, och eftersom hans sovtider varierar är det supersvårt att planera in maten regelbundet. Nu känner jag mig som värsta dåliga morsan:o

Ta turkisk youghurt och blanda med fruktpuré! Mkt nyttigare och dessutom 10% fett.

Rasmus blir 9 månader idag :bump: men han har ätit såhär sen han var 7 månader men portionerna har blivit större bara, idag äter han:

Frukost: Gröt 2 portioner!
Mellis: Youghurt + macka
Lunch: 1 burk mat (ibland färdig ibland hemlagat) och fruktpuré
Mellis: Gröt 1 portion och fruktpuré
Middag: 1 burk mat (ibland färdig ibland hemlagat) och äter han före oss så smakar han sen av vår mat när vi äter
Kväll: Gröt 1 portion, ibland välling (han tycker inte de är nån höjdare med välling)

hur ofta går det mellan måltiderna ? och hur dags vaknar / somnar era barn för kvällen? har de regelbundna sovtider på dagen?

Emil äter ALLT. :D Han är nu 9½ månad.

Frukost 1: Gröt med fruktpuré ½ burk
Frukost 2: Välling 180 ml & sen fruktpuré ½ burk i turkisk yoghurt
Lunch: 1 burk mat & ½ burk Fruktpuré
Middag: Samma som lunch
Kvällsmat: Samma som frukost 1

På detta så äter han osså med oss, smakar av det vi äter, får lite frukt & grönt då jag äter det. Får även kex, små smörgåsbitar osv.

Håller med pmm, gillar han inte gröt så prova Turkisk yoghurt med fruktpuré i, det är ju nyttigare än vanlig yoghurt. Du kan ju ge det + smörgås.

Min lilla prins är en riktig mack-kille :laugh: Det är det bästa han vet och det går alltid hem! Jag tycker att det gått lite i perioder hur han ätit. Ibland slukar han gröten + macka men ibland vill han bara ha macka :idea:

Det brukar gå bättre med gröten om jag låtsas att jag äter lite, eller ställer tallriken så han inte kommer åt den- då blir det plötsligt intressant:p Men nu är det stopp med gröten alltså... Jag har bara vågat ha smör på mackan än så länge,men det är helt okej med ost eller skinka alltså? Gud vad jag känner mig okunnig:crazy:

Loke får välling direkt när han vaknat (vaknar tidigt) och någon timme senare får han sin riktiga frukost.

Den brukar bestå utav antingen: gröt, macka´med pålägg och yoghurt. Till det får han vatten eller juice.

Lunch brukar oftast vara hemlagat mål mat och fruktpuré.

Mellanmål: man tager vad man haver! :D Brukar väl bli macka, kex, frukt, yoghurt etc.

Middag brukar bestå utav antingen vår mat eller annan hemlagad mat. Ibland köpt mat.

Kvällsmat brukar ibland vara gröt, men oftast välling.

Vi är inte så petnoga vad gäller hans mat. Det är bara den maten som är riktigt farlig för honom som han inte får.
Så länge h an utvecklas och växer som han ska så ser vi inget negativt med det men han får inte sötsaker alltför ota som varje dag. Givetvis ingen riktigt grovsaltad mat heller.

Ibland får han lite glass vilket han älskar. Saft får han ibland, lika med mjölk.

Han har fått smaka på kanelbulle vilket han älskade.

Så lite sötsaker får han, men med måtta.

Emil äter ca var 3.e timme. Det brukar bli ungefär kl 7, 10, 13, 16 & 19. Han vaknar vid 6 på morgonen och somnar vid 19 på kvällarna, sover hela nätterna.

På dagarna sover han ca vid 8-10 och 12-13. På em är det svårt att få honom & sova någonting, då är han oftast vaken fram till kvällen. Om vi inte är ute och åker bil, då har han svårt & stå emot. :D Såklart så ruckas ju mat & sovtider när vi är ute och åker, men jag vill ha rutiner i mitt eget liv och har skapat det även i Emils. Så vi brukar försöka att rätta oss efter hans mat & sovtider i största möjliga mån.

Han vaknar oftast vid 5, 6 och lägger sig runt 8 på kvällen. Han har inga benhårda tider, men det är ungefärligt där. Det beror på ifall om vi är hemma eller inte.
När vi är borta hela dan och han måste sova i vagnen, sover han ibnte lika bra som i sin säng.

Han brukar vara trött vid ungefär samma tider på morran, förmiddan.

Jag försöker se till att det inte går mellan 3,4 timmar mellan målen då han behöver energin. Ibland är det annorlunda, men det är inte ofta.

Vår son älskar KAVLI! :love:

Lite salt i, men det är det ju i allt. Det är ju inte så att han får en hel förpackning varje dag.

Testa dig fram bara och se vad ditt barn gillar!

Vet ni, jag ska börja skriva upp lite tider imorgon. Det här ska struktureras upp:) Vi kanske är mer regelbundna än vad jag tror!

Hehe, jag vill bli lite mera regelbunden. Men det är olika från dag till dag.

Kanske inte funkar för alla människor och bebisar med exakta regelbundna tider, men det skulle vara skönt att få veta vad som hända skall.

Vi ger välling som frukost. Miranda 10 mån dricker 250 ml.. Därefter går det fyra timmar mellan varje mål.

Vi ger välling som frukost. Miranda 10 mån dricker 250 ml.. Därefter går det fyra timmar mellan varje mål.

Jag kan inte ens få Li att äta så ofta. Förr åt hon oftare men nu äter hon skitsällan, frukost ville hon inte ha fören 9.30 i morse, då hade hon vart vaken sedan kl 8. Efter det fick jag i henne macka runt 13, sen åt hon ordentlig mat vid fyra, mer har jag inte fått i henne idag, hon somnade vid 19.

Brukar försöka väcka henne innan jag går och lägger mig för att ge henne välling men det är väldigt sällan hon vill ha det.
När hon väl äter är det kopiösa mängder, och hon är pigg och livlig, men man blir ändå lite orolig då jag är van vid att hon äter det dubbla.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har fastnat i vitt bröd-träsket. Det är gott, men min mage gör revolt varje gång jag äter det. Mättande är det inte heller. Mörkt...
2
Svar
39
· Visningar
2 172
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar