frost gräs?

Sv: frost gräs?

Har aldrig hört det och mina har aldrig tagit skada av det och med tanke på att vildhästar har överlevt på ställen med frost i eoner av år (fjordhästar, islänningar t ex) så har jag svårt att tro att det stämmer.

Detta är en ganska ny forsking om fång, när det blir frost i gräset frigörs en massa fruktos, som kan utlösa fång. Alla hästar är inte känsliga för det, men en del är det och får då fång.
Att vildhästar klarat sig i alla tider på att äta fruset gräs vet vi ju inte. Hur många vildhästar har dött i fång vet vi ju inte! eller hur!

Dessutom är dagens hästar framavlade av människor så man kan inte jämföra dem med vildhästar.

Jag har hört att.........

Om du vill ha svar som innehåller någon substans så ska du ringa o fråga en veterinär, inte lyssna på "alla som vet" här på Bukefalos, för dom "har hört att....."

Nya teorier inom fångforskningen är att fruktaner kan orsaka fång. Frostnupet gräs innehåller mycket fruktan. Att vissa hästar blir dåliga och inte andra beror ju på hur känslig hästen är, precis som med vilka hästar som blir dåliga av ett foderbyte, medan andra i stallet klara samma foderbyte utan några problem.

I det vilda överlevde de starkaste. I dagens hästsamhälle överlever "alla" och man avlar på vad som helst, inget naturligt urval alltså.

:confused: Har själv en häst som fick fång i slutet av juli, har haft mina pojkar i en mindre hage med grässtugg och klarade återfall!! Eftersom dom är vana att gå i en stor hage tycker dom inte det är speciellt kul.Beror kanske på var i landet man bor angående det här med fruktos i gräset den här årstiden?Har öppnat en del av hagen och det har peppar peppar gått vägen.Eftersom fång vad jag förstår börjar i mag/tarmsystemet har jag gett probimin som stärker upp systemet,fick det även efter fånganfallet och det gav med sig ganska omgående när jag började med det.Går ochså i valet och kvalet om jag skall våga öppna upp resten. Är väldigt noga med att han får röra på sig minst en timme om dan.Någon åsikt kanske????

Liknande trådar

Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
165
Senast: jennylu
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
655
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 315
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka