frost gräs?

F

Fiatuff

Har precis fått reda på att frost gräs, alltså gräs som är frostigt är farligt för hästar detta kan leda till fång eller kolik har hört både ock. Är det någon som vet ngt om detta?? :confused:

Sv: frost gräs?

Kan inte säga hurvida det är sant eller inte,
men om det stämmer borde mina hästar ha blivit
sjuka för längesen, och det har dom aldrig blivit.

Säger samma som Evergreen.
Våra hästar har fått i sig en hel del frostbitet gräs under sina 20 levnadsår, men de har aldrig blivit det minsta sjuka.

Sv: Re: frost gräs?

Om jag inte mins helt fel (vilket jag kanske gör) så är det ett ämne i gräset (det som gör att det växer) som inte hinner dra sig tillbaka till roten och när hästen får i sig för mycket av detta ämne kan den få fång. Det är vad jag fått lära mig i alla fall!!

Har aldrig höst att en häst fått fång av frostigt gräs.Däremot tappar gräset sin näring när det blir så pass kallt å enda nyttan den har för hästen är som bukfylla.Så du behöver nog inte vara orolig :smirk:

Mitt ena sto fick fång i våras när det varit frost. Likaså nu i höst när det blev kallare om nätterna. Måste tillägga att hon gick på bete o inte fick nått kraftfoder. Detta är första året som jag släppt mina hästar på bete så tidigt o med frostrisk o det är oxå första gången jag fått fång på nån av mina hästar.

Jag sitter här med en ponny 26 år som aldrig i ungdomen haft fång. Förra sommaren fick han det på betet, så även i år ( vi trodde fången första gången berodde på en fodervärd som var litet konstig och höet hon hade var inte så bra). Hovslagaren nände det här med frostigt gräs men jag det nötet tänkte inte på att säga det till den nya och mycket präktige fodervärden.

Och eftersom hon åker till jobbet så tidigt om morgonen så var det frost och stackars Tjelvar fick fång och får knapra butta och foderjäst. Stackars fodervärd också, hon känner sig så skyldig fastän jag sagt flera gånger att detta var olyckliga omständigheter och ingens fel.

Fast till sommaren måste vi ju hitta en annan häst som kan sällskapa med hennes på något vis. Låna eller så, för hingst vill hon inte ha där och vår andra gamla valack finns snart inte mer.
/KT

Fång har jag aldrig hört men däremot kolik. Vet inte vad det beror på. En häst vi haft har fått kolikkänningar efter att troligen ha knaprat frostat gräs. Lägger alltid ut lite hö på morgonen så hästarna har det att pilla med om det är frost i gräset.

På senhösten när solen värmer på dagen (och gräset växer) och frosten stoppar upp tillväxten på natten bildas väldigt mycket av ett ämne (vet ej vad det heter). Dett är rena fång giftet!

Alltså när fotosyntesen stoppas upp av frosten, ska man akta sina hästar och då speciellt de som haft fånganfall.

Jag hade ett varmblod för många år sedan. Första hösten jag hade henne fick hon kolik. Det berodde på frosten sa en gammal hästkarl som jag fick hjälp av. Hon fick detta första hösten, men sedan kom det aldrig tillbaka. Om hon vande sig eller vad det berodde på vet jag inte, men hos mig fick hon gå ute hela dagarna. Det var hon inte van från där hon kom ifrån.

Däremot tror jag inte det ger fång.

Men man kan vara lite försiktig vid den första frosten. Snö och kallt är sedan inga problem.

När de första nätterna med frost är i september är det riktigt att det finns en ökad risk för fång. Men inte så här års. Då när den första fosten kommer rusar typ. någon socker art genom gräser som gör att det kan påverka känsliga hästar.
Att det kan bli kolik är väl så att när det är fruset som nu och hästana går och små gnager här och där får de i sig lite av varje som inte är så bra. Detta kan i sin tur ge kolik.
Så har ialla fall jag blivit lärd.

superbusan skrev:
Fång har jag aldrig hört men däremot kolik. Vet inte vad det beror på. En häst vi haft har fått kolikkänningar efter att troligen ha knaprat frostat gräs. Lägger alltid ut lite hö på morgonen så hästarna har det att pilla med om det är frost i gräset.

Intygar att kolik risk finns. Ett par av hästarna i vårt stall har fått det när vi släppt på ganska rikt bete som varit frost nupet. Men jag tror det hade mycket att göra med att hästarna till vardags på vintern går i väldigt leriga vinter hagar med inte mycket gräs. När det fryser på får vi tillstånd att släppa dem i en angränsande hage som är del av en gammal trädgård, där de bara får gå när det är hårt i backen så de inte trampar ner marken för mycket. Tror därför att de åt av frost nupet gräs extra glupskt och därför fick kolik, då risken finns med frost gräs men nog inte är något man behöver vara jätte rädd för om hästen normalt går i samma hage.

I skåne (Österlen)kom den andra omgången frostnätter för ett par dagar sedan....då hade det varit ca 2 veckor med varmt väder sedan sista frostnätterna.

Och gräset växer fortfarande.

/kt

Är inte fångrisken dessutom relaterad till om hästen är skodd? Så att en oskodd häst löper betydligt mindre risk att utveckla fång och läker fång bättre. Om det vore sant finns det ett sätt att minska risken när man är osäker.
Om gräset är frostnupet kanske det kan vara idé att stödutfodra mer med t ex hö och halm för att späda ut lite, så hästen får i sej mindre av frosten?

nu skall tant agda lägga sej i :)
För det första.. Varför är vi hästmänniskor så pjåkiga med våra stackars hästar??
Okej hästen har inta valt att vara i fångenskap utan det är självklart vårat ansvar att ha koll å dem så de mår bra.
men frost gräs , ger massa grejer??? ehh hur klarar sig Älgar? Rådjur? harar? ja alla djur i naturen? dom e aldrig dåligasom vi vet i alla fall.. Hur ofta hittar man döda älgar rådjur i skogen? typ aldrig förutom om dom e påkörda...
Mina hästar går på en stor hage å dom älskar det äter gräs även om det inte finns någon näring. Ja läste en rätt intressant grej i en tidning för ett tag sedan och det var att hästrna älskar när det är frost på gräset.

goo tjejer!!! :banana: :bump:

Jag har iaf fått lära mig att när gräset fryser, så börjar det dö och nedbrytningsprocessen påbörjas. Alldeles i början av denna process så frigörs massvis med socker, vilket dels gör att det är väldigt smakligt men också att det kan vara farligt. För de flesta normalhästar med en mage i balans ska det inte vara några problem, men för tex. proffstravhästar som redan ligger precis på gränsen till vad deras mage klarar av kan det vara det sista lilla som väger över åt det negativa hållet. Jag antar att det även stämmer in på hästar som har lätt för att få fång, då deras mage redan är känslig (?)...

Tack för alla svar! Jag har forskat lite runt och fått reda på att om hästen får hö innan den kommer ut på frost gräset blir det inte lika farligt pga att frost gräset inte hamnar i en helt tom mage vilket kan ge akut fång, höt och gräset blandas i magen. Kan detta stämma tror ni? Jag ger dem även hö i hagen.

Hej alla, nu har min shettis fått ett fångåterfall för första ggn på 4 år (och i min ägo). Enda förklaringen jag kan se är att hon nu när marken blev hårdare fick tillgång till en mindre söndertrampad hage i anslutning till den "vanliga" hagen - och eftersom det nu varit strax under nollgradigt så har hon pillat i sig frostnupet gräs. Inga stora mängder på något sätt, men pillat i sig under dagen. OCH hon har innan utsläpp fått både hö och sedvanligt lucern med kli till frukost. SÅ jag tror faktiskt att frostnupet gräs kan ge FÅNG. Man tror man skyddar sin häst så gott man kan, men så plötsligt så slår den attans fången till ändå...

jag går en kurs på min skola som heter tappskokompetens...där våra lärare är två mkt bra hovslagare där den ena har vatt med på hovslagar em eller vad det heter...och när vi gick igenom de olika sakerna som hästar kan få fång av var bla. fruset gräs...viisa hästar kan ju få det av gräs överhuvudtaget det är nog olika från häst till häst...kolhydrat och protein överskott är oxå bovar... :bump:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
165
Senast: jennylu
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
655
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 315
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka