fröså snodda pionfrön?

tanten

Trådstartare
Utanför räddningstjänsten i vår stad växer den allra vackraste rent vita pion.

Hade det varit på något annat offentligt ställe hade tanten inte dragit sig för att smyga dit en sen kväll och gräva upp några "morötter" för att odla fram en egen. (Jag har snott skott och frön från de mest intressanta platser.... Är man bara tillräckligt oberörd så går man iland med det mesta. Och vem skulle börja hojta åt en gammal kärring som mig :D )

Men men, nu är det på ett ställe som är bemannat dygnet runt... Suck. Så nattlig räd är omöjlig.

Däremot så hänger det rikligt med blommor över muren så det bör inte vara någon match att nypa frökapslar snart..... :angel:

Till frågan: NÄR tar man fröna och hur snabb måste man vara med att så? Innan eller efter att kapseln öppnat sig? Jag har förstått att de måste vara färska för att ta sig men vill gärna ha mer detaljer..

Blomtjuven Tanten - med faiblesse för pioner....

Sv: fröså snodda pionfrön?

Jag har svårt att tro att räddningstjänsten skulle neka dig en "morot" om du frågar snällt. Då kan du ju tom gräva i fullt dagsljus!!

Jag tror som andra att du säkert får komma och ta ett litet rotskott om du frågar, pioner mår bra av att bli delade! Jag är inte helt säker på när man ska ta fröna, men svärmor tog frön i Botaniska trädgården i Uppsala för många år sedan och satte ner i rabatten hemma, och det tog ialla fall 6 år innan den började blomma.

:eek: )
Jag tror som andra att du säkert får komma och ta ett litet rotskott om du frågar, pioner mår bra av att bli delade!
....

ALDRIG I LIVET!!!

Dels är det pinsamt, och dels så försvinner ju själva njutningen med det hela....:D

Blomskott, plantor och frön ska man få oombett (herregud så konstigt DET såg ut i skrift:eek: ) eller stjäla. Dvs de man inte köper alltså....:angel:

Håll koll på när de får utryckning... När blåljusen drar i väg, drar tanten fram.

Håll koll på när de får utryckning... När blåljusen drar i väg, drar tanten fram.

Ser framför mig en liten tant som smyger i buskarna och hoppar fram som Fantomen om natten när bilarna försvinner i fjärran med blåljust på :rofl::rofl::rofl::rofl:

Ser framför mig en liten tant som smyger i buskarna och hoppar fram som Fantomen om natten när bilarna försvinner i fjärran med blåljust på :rofl::rofl::rofl::rofl:

...en liten tant iförd helsvart ninja-klädsel... :D

400px-Ninja_The_Last_Thing_You_See.jpg

Man ska passa sig för att smyga runt i ninjaklädsel, fråga Aningsfull här på Buke... :angel: Tydligen hade polisen tagit henne och hennes gäng på rätt stort allvar och skickat en patrull efter dem. :devil:

tanten: Du är bara för härlig!! :rofl:

lånar min egen...

Min dotter talade länge om när vi passerade GeKås i Ullared en semester och de hade så ljuvliga fuchsior utanför.

jag tittade längtansfullt på dem när vi passerade och fattade plötsligt ett beslut.
Jag vände raskt om. Gick fram till en av de stora urnorna och nöp ett rejält skott och gick därifrån.

Dotter fnissade sig halvt fördärvad.... mamma du skulle SETT hur farbrorn på rullatorn såg ut, han som satt bredvid urnan....

:angel:

Jag har snott frön från slottsträdgårdar, smygit vid villaträdgårdar i skymningen och försiktigt tagit upp rotskott. Stulit blomskott på alla möjliga och omöjliga ställen. (det är bra med stora fickor eller plastpåsar i väskan....)
För att inte tala om alla de kastanjeplantor som fanns i förra årets lövhögar på Katedralsskolan en höst vid 80-talets början. Kastanjer som hamnade på min gård och frikostigt delades ut bland vänner och bekanta.

Jag TROR inte det finns någon brottrubricering för sånt? Eller?

Tanten

Hemfridsbrott, duger det? Jag skulle inte tveka att bussa hundarna på dig om du smög omkring på min tomt och snodde av mina planteringar! :mad: Fy fan vad förbannad jag blir att läsa om sånt här, det är sånna som du som stjäl från trädgårdar, gravar och sommarstugor. :devil:

Hemfridsbrott, duger det? Jag skulle inte tveka att bussa hundarna på dig om du smög omkring på min tomt och snodde av mina planteringar! :mad: Fy fan vad förbannad jag blir att läsa om sånt här, det är sånna som du som stjäl från trädgårdar, gravar och sommarstugor. :devil:

men hallå.....;)

Jag gräver inte upp plantor, jag tar inte av planterade växter. Jag tar frön. Jag tar skott på stora buskar eller stora krukväxter och aldrig någonsin har jag tagit något så att "den bestulne" ens kunnat notera att något fattats!

Hur skulle man kunna "stjäla" obemärkt från en grav?? Eller ens vilja?:eek: Där är små växter och oftast ettåriga ju! Vad har jag får nytta av sådana?
(eller nja... jag tog en gång två fröställningar från en vacker jätteplantering med småblommig tagetes på en rastplats. Vem skulle sakna två fröställningar bland många hundra?)

ALDRIG har jag gått in på någons tomt objuden!!!! Däremot händer det ju att växter "rymmer" och skickar ut utlöpare utanför häcken. Och ja, jag har tagit frön från gullviva och krollilja utanför villatomter. Men tror du att ägaren skulle saknat dessa frön - som växte utanför tomten - ute vid trottoaren?

Jösses vilken avhyvling.....

Senast ändrad:

Min mor sa att blommor man får inte tar sig lite bra som skott man tar.

Skaffade för övrigt alldeles förrymd pepparmynta häromdagen....

Ja, jag blir förbannad då vi har råkat ut för att folk snott planteringar, en bekant råkade ut för att de snodde ett helt ungträd som var planterat utanför han radhus och det finns tyvärr de som tycker det är helt ok att sno från gravar. Allt som växer där är inte anueller utan det finns även perenner, men det är klart att den som ligger där har knappast någon glädje av växtligheten som anhöriga satt så varför inte tjuva med sig hem det man gillar? Man kan ju sno även gravlyktor, stenar, leksaker mm.

Klarar man inte av att dra upp en planta från frö eller skott som man fått så kan man skaffa sig konstgjorda växter. :idea:

Senast ändrad:

Att ta ett träd går liksom inte att jämföra med att ta ett skott...
palla äpplen eller hela träd är också en annan liga

Nu tror jag att du skäller på mig för sådant som andra gjort? Varför får jag klä skott för t.ex. stölder från gravplatser????

Jag skulle bli skogstokig om jag hade kvar mitt hus och upptäckte att någon grävt upp något ur min trädgård eller norpat blommor ur en urna.

Men att ta en förrymd planta från kommunens upplag av fyllnadsjord eller att ta en frökapsel som ändå snart skulle klippas bort ur en kommunal plantering - det räknar jag inte. Det är överflöd som ingen saknar, just överflöd. Det är ingt som är värt något. Inget som behöver ersättas. Det är väl det som är själva poängen?

ett bestånd av röda gullvivor utanför ett villaområde blir inte mindre värt eller skadas - alls - om jag tar ett par fröställningar och sätter så just den vackra röda färgen får leva vidare och förökas på ett annat ställe.

Och ja, jag har frikostigt bytt växter med andra genom åren. Gett bort av mitt överflöd till den som ville ha. Delat perenner, gett frön etc. Och jag har fått massor.

Den som är genuint intresserad av växter har ögonen öppna, ständigt. Och skulle aldrig drömma om att skada någon växtlighet.

Jag tycker du kan tagga ner. Du är otrevlig.

Fast jag frågade faktiskt trädgårdsmästaren i en av Malmös finare parker om det var ok att ta frön (såg de mest underbara aklejor) - för jag resonerade som du. Men det sa han att det inte var. Han samlade in dem och satte själv. Å andra sidan är Malmö lite speciellt, med sin satsning på parker och växter.

Vi får väl ha en fröbytartråd när våra trädgårdar går över i frötid?! :idea:

Fast jag frågade faktiskt trädgårdsmästaren i en av Malmös finare parker om det var ok att ta frön (såg de mest underbara aklejor) - för jag resonerade som du. Men det sa han att det inte var. Han samlade in dem och satte själv. Å andra sidan är Malmö lite speciellt, med sin satsning på parker och växter.

Vi får väl ha en fröbytartråd när våra trädgårdar går över i frötid?! :idea:

ja, jag skulle nog inte våga/vilja ta något i t.ex. Malmö, Enköping eller Sala..... Men i min egen slaskkommun är det ingen risk att någon över huvud taget skulle ta vara på något frö. Jag är tyvärr rätt väl insatt i hur parker och trädgårdar sköts här :mad: (läs: knappt alls.....)

Jag är genuint ledsen över att jag inte räddade något av den fina pion som växte invid ett av boststadsbolagets hus. Den rabatten sköttes inte alls i typ 10 år och sedan tog de dit en mindre grävmaskin som tog bort allt, lastade det på en lastbil och körde till tippen. Pionen var vekligen vacker, doftade ljuvligt och verkade överleva grav vanskötsel. Den stod tillsammans med vallört, knölklocka, dubbel höstaster och en massa gråbo. Plus snårvinda m.fl. andra ogräs.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka