Fröså aklejor

nyttnick

Trådstartare
Jag har en fråga. Jag har kommit över lite frön av akleja. På påsarna står det att dessa ska sås inomhus i februari.

Går det inte att fröså dessa utomhus nu på sensommaren? Jag tänker att de aklejorna jag har redan i trädgården frösår ju sig själva under sommaren/sensommaren. De verkar inte ha några problem med att fortsätta komma upp.

Jag har en fråga. Jag har kommit över lite frön av akleja. På påsarna står det att dessa ska sås inomhus i februari.

Går det inte att fröså dessa utomhus nu på sensommaren? Jag tänker att de aklejorna jag har redan i trädgården frösår ju sig själva under sommaren/sensommaren. De verkar inte ha några problem med att fortsätta komma upp.

Går fint att strössla ut Akeleja fröna där du vill ha dom. Rensa inte bort dom bara. De blommar andra året efter sådd.

Det hoppas jag på! Jag har en förkärlek till en hel del växter som andra anser är ogräs :o

Men jag måste ändå ha sått två år i rad, eftersom plantan tar två år på sig att komma i blom.
Jo fast den är perenn så efter det första året som bladroset så fortsätter den att blomma varje år (och sprida sig hejdlöst med sina frön, men det är bara trevligt ;) ).

Går fint att strössla ut Akeleja fröna där du vill ha dom. Rensa inte bort dom bara. De blommar andra året efter sådd.
Njae?

Mina - oförädlade - behöver ett par tre år på sig för att bli tillräckligt stora för att blomma.

I övrigt säger jag samma sak. Strö dem där du vill ha dem @nyttnick

Jag brukar ta fröställningarna och skaka ur dem där jag vill att de ska förvilda sig.

Jo fast den är perenn så efter det första året som bladroset så fortsätter den att blomma varje år (och sprida sig hejdlöst med sina frön, men det är bara trevligt ;) ).
Aha, jamen då missuppfattade jag. Jag trodde att den var bienn.
Då strösslar jag loss och hoppas på det bästa! Den störs inte av att hamna i samma rabatt som vårblommande lökväxter antar jag?

Aha, jamen då missuppfattade jag. Jag trodde att den var bienn.
Då strösslar jag loss och hoppas på det bästa! Den störs inte av att hamna i samma rabatt som vårblommande lökväxter antar jag?
Få saker stör aklejor :D

Det är ju en av de växter som envist finns kvar vid gamla husgrunder och torp när annan växtlighet tagit över det mesta.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 224
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 751
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
1 231
Senast: GoLightly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar