Frös så han skakade

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare makejo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 265
M

makejo

idag när jag kom upp till stallet 16.30 och skulle rida så såg jag min häst i hagen utan täcke , han är helklippt och det regnade och blåste väldigt kallt idag
han är alltid lugn och står och betar eller vilar i hagen men nu var han orolig och småsprang och hoppade runt

jag hittade täcket i hagen helt blött i en hög på marken
knäppes hakarna fram på bogen var av båda två, annars var täcket helt överallt fattar inte hur det gått till det var ett helt nytt täcke idag var första dagen han hade det på sig. hakarna ska väl inte kunna gå av sådär?? täcket kostade 800 jag köpte det på rea för 550 tycker det ska hålla mer än en halv dag? och metall hakarna där fram belastas ju inte ens det måste ju varit något fel på dom? ska åka och klaga imorgon.

Tur att täcket var helt iallafall trodde det skulle vara helt sönder eftersom det måste åkt av bakåt och han tagit sig ur det helt??

Men det värsta var såklart att han var så genomblöt och frusen så han skakade tog in honom i stallet och la på flecce och masserade och försökte få han torr sen på med ett termovintertäcke över han fortsatte och skaka så jag red ut ett tag skrittade och travade och lite galopp för att få igång honom och bli varm sen in i stallet igen och bytte täckena som blivit blöta och på med nytt termotäcke och då hade han slutat skaka och hade lugnat ner sig och började bli sig lik sen fick han mat och hålla sig varm med att äta.

Nu är jag så rädd att han ska bli sjuk?? hur stor är risken att han blir förkyld eller något värre?? ska jag hålla koll på något särskillt imorgon eller dom närmaste dagarna? det är ju en del år sedan jag hade egen häst och man blir så sjukt orolig.

Sv: Frös så han skakade

Jag tror inte du behöver oroa dig men självklart är det bra att hålla ett öga på honom. :)

Jag har hittat min häst skakandes i hagen några gånger när det börjat regna trots att de inte lovat regn.

Då har jag gjort som så att jag tagit in honom, lagt på flecce och gett honom hö. Mat botar mycket! :D

Sen när han slutat frysa/skaka har han fått gå ut igen med ett vanligt regntäcke på sig.

Han har aldrig blivit sjuk men däremot har det hänt att han varit väldigt öm och stel i ryggen och bakdelen några dagar. Detta kommer ju sig av att han stått och spänt sina muskler så länge.

har själv haft en häst som stod och skakade av kyla en dag förra vintern. Han hade visserligen täcke på sig men det var snöstorm med blötsnö så hela täcket var täckt med ett lager av is, likaså hästens hals och huvud. Skulle helst ha tagit in honom nån timmar tidigare än jag gjorde men satt just då och skrev en tentamen på skolan så jag hade inte möjlighet.
Jag gjorde på samma sätt som du, alltså på med täcke och gnugga upp värme. Sen fick han gå in i boxen med varmt täcke på sig och ordentligt med hö för att kunna tugga upp värmen lite till. Dagarna efter såg jag bara till så att han inte blev kall igen och höll lite koll ifall att han skulle visa tecken på förkylning, vilket han inte gjorde. Min häst fick alltså inga som helst följder av att ha stått ute och varit kall en stund så jag tror inte du behöver oroa dig.

konstigt att spännen vid bogen har gått upp.
var det flera hästar i hagen?
typ så att de kunde hjälpa varandra att slita upp spännena?
Mina plockar ibland av varandra täckena när de gick med täcken...
men jag tycker iallafall att du borde få reklamera täcket...
eller det kanske var därför det var på rea??

Särsklit sådana täcken med hakar fram, sämst är "mässing", sedan de där sporiga,metallspännena - dom går av "för ingenting":mad:

ja det var fler hästar i hagen men ingen av dom är såna som håller på med varandras täcken han och ett par till har täcken varje dag utan att det hänt någonting men att båda spännena bara sruckit rakt av på en halv dag... det är inte ok även om det var på rea 550 kr för ett regntäcke är väl inte överdrivet billigt? då borde dom ju säga att ja spännena behöver bytas ut eller nåt? tycker jag iallafall så, ja jag ska iallafall berätta vad som hände och tycker att dom ska ge mig nya hakar.

ja det var fler hästar i hagen men ingen av dom är såna som håller på med varandras täcken han och ett par till har täcken varje dag utan att det hänt någonting men att båda spännena bara sruckit rakt av på en halv dag... det är inte ok även om det var på rea 550 kr för ett regntäcke är väl inte överdrivet billigt? då borde dom ju säga att ja spännena behöver bytas ut eller nåt? tycker jag iallafall så, ja jag ska iallafall berätta vad som hände och tycker att dom ska ge mig nya hakar.

gick täcket sönder oxå så tycker jag du ska be om ett helt nytt täcke. :smirk:

*KL*

Skulle inte tro han blir förkyld om han inte redan är nedsatt. I övrigt dör de inte av att frysa sådär, däremot kan de bli ömma i ryggen och bakdelen några dagar, samt bli lite stel. Det märker du ju på honom. Ömheten och stelheten är 'träningsvärk' helt enkelt, så att röra på dem lite men inte kräva så mycket brukar hjälpa. När de skakar så jobbar ju musklerna, och de blir överansträngda tillslut.

Om det är någon tröst så i SKITvädret som var igår (nollan, snöblandat regn, öste ner, men ingen vind tack och lov) så frös samtliga av mina tre, inklusive de två som hade täcken på sig.

Jag har mina hästar ute och ligghallen är inte klar än! :o
Igår var det ett sånt ruggigt väder så hästarna fick flytta in i carporten. Där stod de med sina fleecetäcken och mumsade halm och hö hela natten,
De frös nog inte innan, men det gjorde deras matte, därav "uppstallningen".;)

Liknande trådar

Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
883
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
979
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 642
Senast: Freazer
·
Utrustning Har beställt ett till regntäcke lite panik då det ska regna i dagar, och inser nu när det är på väg att det är t-spänne fram på täcket...
Svar
6
· Visningar
524
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka