Frontline kontra FrontlineComp vid löss?

aemaria

Trådstartare
Fick rekommendation av vet idag att behandla lusangrepp på hund med Frontline. Skickade gubben på apoteket o han kom hem med Frontline comp.. Frågan är nu om det går lika bra? Jag har läst både bipacksedel och FASS men blir inte riktigt klok! Båda preparaten innehåller fipronil=borde fungera på samma sätt men på compen står att den behandlar pälsätande löss medan vanliga frontlinen behandlar pälsätande OCH blodsugande löss. Har förstått att det är den senare som är vanligast.

Någon som har koll på begreppen??

Jag citerar lite från fass här:

Frontline Comp är en "Adulticid, larvicid och ovicid mot fästingar, loppor och löss"

Frontline Vet är "Insekticid och akaricid mot fästingar, loppor och löss"

Med andra ord så tar Frontline Comp fler stadier av loppor och löss, så ni valde rätt sort för det :)

Vid fästingprofylax däremot så räcker det med Frontline Vet.

Jag citerar lite från fass här:

Frontline Comp är en "Adulticid, larvicid och ovicid mot fästingar, loppor och löss"

Frontline Vet är "Insekticid och akaricid mot fästingar, loppor och löss"

Med andra ord så tar Frontline Comp fler stadier av loppor och löss, så ni valde rätt sort för det :)

Vid fästingprofylax däremot så räcker det med Frontline Vet.
Jo precis, men det som gör mig brydd är att det är artspecificerat pälsätande löss på compen och båda sorter på vanliga frontlinen...

Jo precis, men det som gör mig brydd är att det är artspecificerat pälsätande löss på compen och båda sorter på vanliga frontlinen...

Nej, Frontline Comp tar en hel drös med olika loppor och löss: "Fipronil dödar loppor inom 24 timmar samt fästingar (Dermacentor variabilis, Rhipicephalus sanguineus, Ixodes scapularis, Ixodes ricinus, Haemaphysalis longicornis, Haemaphysalis flava, Haemaphysalis campanulata) och löss inom 48 timmar efter behandling.

Var läser du enbart pälsätande löss ? Läs under egenskaper, så hittar du alla sorter den tar :)

Nej, Frontline Comp tar en hel drös med olika loppor och löss: "Fipronil dödar loppor inom 24 timmar samt fästingar (Dermacentor variabilis, Rhipicephalus sanguineus, Ixodes scapularis, Ixodes ricinus, Haemaphysalis longicornis, Haemaphysalis flava, Haemaphysalis campanulata) och löss inom 48 timmar efter behandling.

Var läser du enbart pälsätande löss ? Läs under egenskaper, så hittar du alla sorter den tar :)
Indikationer
Mot loppangrepp eller samtidiga angrepp av loppor och fästingar och/eller pälsätande löss på hund. Behandling mot loppor (Ctenocephalides spp.). Den insekticida effekten mot nya angrepp av adulta loppor kvarstår i 8 veckor. Förökning av loppor förebyggs genom hämning av utvecklingen av ägg (ovicid effekt) samt larver och puppor (larvicid effekt) från ägg lagda av adulta loppor i 8 veckor efter appliceringen. Behandling mot fästingar (Ixodes ricinus, Dermacentor variabilis, Dermacentor reticulatus, Rhipicephalus sanguineus). Produkten har en kvarstående acaricid effekt mot fästingar i upp till 4 veckor. Behandling mot pälsätande löss (Trichodectes canis). Produkten kan användas som en del av ett kontrollprogram mot loppallergi.

Under egenskaper står det ju endast "löss" i allmänna ordalag. Men jag reagerade som sagt eftersom det står specificerat pälsätande löss endast under indikationer, två gånger dessutom. På vanliga Frontlinen står det uttryckligen både pälsätande och blodsugande.

Pratade nyss med veterinär som var tvungen att konsultera kollegor och ringa tillverkaren för att få klarhet. Det är tydligen en off-labelindikation (dvs det fungerar även mot blodsugande löss men tillverkaren har inte sökt godkänt för den indikationen). Tjorvigt och vagt men nu vet jag att det funkar iaf!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka