MonteRose

Trådstartare
Vi fick i höstas äntligen ett riktigt hyfsat hösilage (TS 66%, kvot 6) men det har visat sig att flera hästar inte ätit av detta.
Då har höbonden levererat ett annat hösilage (TS 78%, kvot 5.6) som dessa hästar verkar äta bättre av.

Då jag skulle kratta gången efter morgonfodringen i går så märkte jag att hela stallgången var full med gräsfrön:eek: Fröna måste ha lossnat när jag portionerat ut höet. Samma i foderladan där jag lastat på hövagnen från balen. Stor hög med gräsfrön.

Sitter inte all näring i fröna?

Är höet för sent slaget?

Sv: Frön

Det är inte ovanligt att det blir så. Det innebär att grässorterna som ingår i höet har hunnit gå upp i frö men inte blivit riktigt "moget" så att fröna släppt innan det blivit skördat. Näringen sitter inte i fröna men det brukar vara mer protein i ett gräs innan det fröar. För så fort det släppt fröna slutar gräset att växa och börja stället gå åt andra hållet (vissna) det strået har ju gjort sitt nu. Så gräset försöker nu istället utveckla ett nytt strå som kan sätta nya frön. Det är därför man ofta vill ha grovfoder från gräs som slagits innan det fröat. Ibland även innan fröna börjat utvecklas beroende på vilka värden man vill försöka få på det.

Tack för svar!

Aha, så det är samma kvot i själva stråna som i fröna?

Bekymrar mig eftersom han tappat mycket muskler på ryggen under kort tid.

Senast ändrad:

Fröna är frön och när man gör analys så är det ju mer på strå än på frö så att säga. För det är ju så mycket mer strå.
Om hästen tappar på ryggen så brukar det beror på att den behöver mer protein än vad den får om den inte sjuk på något annat sätt.
Så det du ska se över är hur mycket protein det finns i höet som ni har. Kan vara så att din häst behöver mer och kan det vara nödvändigt att tillsätta det till fodersten. Lite beroende på vad han äter så kan det vara i form av annat grovfodder och eller komplettering med lusern eller att det ges i form av kraftfoder som t ex soja eller krafft protein.

Ok!

Han stod på djursjukhuset förra helgen med förstoppning och då tappade han ju jättemycket men det var mest mage. Den här minskningen på ryggen tycker jag har kommit senare. Det nya höet har han ätit av ett par veckor, givetvis blandat med det gamla.

Jag har börjat vänja in honom lite smått på havre samt börjat ge honom lucern-strå men vågar mig inte på några större ändringar och koncentrerade tillskott än på ett tag för magens skull. Eller vågar jag ge honom lite väl uppblött Krafft Protein?

Nu har han även fått ont i ryggen av att dressyrsadeln ligger illa pga muskeltappet (tror jag, ET inkallad).

Nu blir det bara raska promenader vid hand samt tömkörning tills ryggen slutat ömma.

Hoppas bara då att jag kan få i honom tillräckligt med protein att bygga muskler av.

Lusernet är betydligt snällare mot magen som proetintillskott Kraffts protein. Dessutom så är det en typ av grovfoder som gör att du snabbare kan ge större mängder av det än om börjar med ett nytt kraftfoder. Så att öka mängden hack han äter är betydligt snällare än börja med något nytt och göras mycket fortare. Det är som att byta hö mer än att sätta till något nytt fodermedel.

Ok, jag kör på med lucernet.

Men jag kan inte låta bli att oroa mig lite då jag nyss läste i en annan tråd här om någon som var övertygad om att hennes häst fått förstoppning av just lucern-strå.

Att det alltid ska var nånting med hästen som man måste oroa sig för :crazy:

När det gäller lusern hack och förstoppning kan jag berätta att jag gav det (i samråd med veterinären) nästan direkt efter att förstoppningen släppt och det gick jättebra. Stoet var dräktigt och gav di så jag ville inte få ett för stort avbrott i proteintillförseln. Hon fick en tuss hö och en näve lusern hack vid varje mål och återhämtade sig jättesnabbt. Bara som en motvikt till den person som trodde sig fått problem med lusern hack! :)

Ska tillägga att hästen hade ätit lusern hack innan förstoppningen också så hon var invand på det sedan innan. Förstoppningen kom nästan helt säkert ifrån ett grovfoderbyte som tyvärr var tvunget att gå lite för fort då höet hade möglat. Lusern hack har mina hästar alltid ätit utan problem.

Senast ändrad av en moderator:

Vårt hösilage togs relativt sent, och det innehåller massor av gräsfrön. Trots det har det mycket bra värden till mina tre kallblodshästar - så bra att jag inte behöver ge kraftfoder.

Immer

Ber att få gratulera till befodran till moderator!

Det måste väl i alla fall va bättre att fröna sitter kvar på stråna så hästarna kan få dem i sig i stället för att de hamnar på stallgången till ingen nytta?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
563
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka