Frön som kaloritillskott?

skiesabove

Trådstartare
Har en liten fundering angående frön...

Folk ger ju ren olja. Och pressresterna från oljetillverkningen (ex rapskaka, hästhampa). Och spannmål för den delen, det är ju frön ^^.

Men solrosfrön, hampafrön etc? Det ger ju ett fett-tillskott i sin naturliga form dvs omgivet av fiber.

Något proffs som har några tankar :)? Har ingen aktuell häst i åtanke, utan bara en nyfiken fundering. I naturen finns det ju en hel del frön såhär på höstkanten.

Vad finns det för för- och nackdelar med att ge hela frön, istället för produkterna?

Sv: Frön som kaloritillskott?

tror det skulle bli väldigt dyrt att ge frön sen huruvida hästen skulle må bra/dåligt av det lämnar jag till någon annan :)

Sv: Frön som kaloritillskott?

Solrosfrön finns i vissa müslifoder. Men de måste vara skalade eller krossade för att hästen skall ha någon nytta av dem.

Krossade linfrön är väl det mest lämpliga fröet för hästar, man kan ge 100g per 100kg häst.

Liknande trådar

C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 002
Senast: Araminta
·
F
Foder & Strö Vår b-ponny har haft fång och jag är hela tiden orolig för att hon ska få det igen... vi gör allt för att förebygga... och så hittade...
Svar
2
· Visningar
755
Senast: Frågvis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama