"Frön" i havren?

E

EQL

Jag har börjar upptäcka små frön i min hästs havre på senaste tiden. Dom är små, svarta och stenhårda så det kan ju inte vara typ insektsägg eller nått? Hästen har inte påverkats av det men det känns ändå skumt eftersom jag inte stött på detta tidigare.
Nån annan som också sett detta? :confused:
 
Sv: "Frön" i havren?

0bild2.jpg

Rapskorn
 
Sv: "Frön" i havren?

Ja, det är möjligt att det är! Men kornen är väldigt små, typ 1 millimeter i area kanske...
Är rapskorn farligt? :confused:
 
Sv: "Frön" i havren?

EQL skrev:
Ja, det är möjligt att det är! Men kornen är väldigt små, typ 1 millimeter i area kanske...
Är rapskorn farligt? :confused:
om det inte är överdrivet mycket såna korn (vet inte vad det är för nåra) så har jag samma sak i min havre. tror det finns mer eller mindre i all havre, bara att man inte lägger märke till det. har varit sånt5 i all min havre, från olika ställen (över tio år)
och jag tror du inte behöver oroa dej;)
//emelie
 
Sv: "Frön" i havren?

Är dom så små som 1mm så kanske det är Vallmofrö.
Så dom och se vad som växer upp.:idea:
Är med all sannerlikhet inget farligt för hästen.
 
Sv: "Frön" i havren?

Okej, hmm undra vad det är. Ska jag kanske ta med mig kameran till stallet nån dag och fota dom små fröna? :p Lite överseriöst kanske, men jag vill ju veta :p

:D
 
Sv: "Frön" i havren?

Det är frön från ett ogräs som heter svinmålla. Jag bukar använda en sil som barn har i sandlådan, och skaka bort fröna.
 
Sv: "Frön" i havren?

jag har oxå hittat dessa små "frön" .. såg d dock första gången för bara ån dag sen . Skulle iof inte tro att det är farligt eftersom när jag upptäckte det hade han redan fått det i sej och jag ahr inte sett nån reaktion ennu .
 
Sv: "Frön" i havren?

Svinmållan är faktiskt jättegod! Vi fick massor av den i potatislandet
efter att vi gödslade med hästskit. Den har ungefär samma näringsvärde som spenat och ska skördas medans plantorna är små!
Här i norrland kallas den också för Dyngstörn´ för den växer ofta på dyngstacken;)
 
Sv: "Frön" i havren?

Sambon hade lika frön inblandat i ett lass med korn, som han köpte åt svinen, det är frön från ett ogräs, som brukar finnas i obesprutade sädesfält. rackarns, när jag inte minns vad de heter, grisarna började matstrejka på grund av dem, gillade tydligen ej smaken.
 
Sv: "Frön" i havren?

Vad jag har hört så är det mjöldryga, ett ogräs.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 587
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 888
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp