frökatalogsporren

tanten

Trådstartare
Fick en knuff av grannen som jag brukar beställa tillsammans med. Annars är det svårt att få inspiration när snön ligger djup och det snålblåser snö över tomten. Men nu djupdök jag i katalogträsket. Främst Impecta (hovleveratören här) och Runåbergs

Jag landade i Runåbergs och undrar nu - har någon odlat Golden Hubbard? Den ska vara tidigare än Blue Hubbard, som är en gammal bekant. Fast den är sen här i zon 4.

Dillen - jag brukar odla Bouquet eftersom jag inte använder kronorna, bara bladen. Nån som har erfarenhet av nån annan bra bladsort?

Fler frågor kommer....

*bingo**bingo* Åh jag våga inte ens titta för jag vill ha allt, tänker att jag bara ska så några av varje sort, råkar sen alltid typ ha alla fönster fulla med odlingar för att sen när det är dags inse att jag inte får plats med allt, knölar ändå ut det och sen under högsommaren tröttna på alltihopa... ;) Så i år ska jag helt enkelt låta bli att öppna frökatalogerna... Fast det är klart, lite måste man väl kanske ha? :angel::o:D

Har inte odlat så mkt på senare år p g a tidsbrist. Men idag var jag inne på G....ården och de hade plockat fram frölådorna.......

Jag har varit stammis på Impecta, Rara växter och Thompson&Morgan. Men även köpt från andra (liksom några få påsar i affärerna) .T&M skickade alltid ut sina kataloger före jul redan (Engelsmännen kan börja före oss), men jag lät den alltid ligga öppen till nyårsdagen. Min man brukade skoja om att man visste när det var 1 januari för då började jag läsa frökataloger. Först ville man ha ALLT, sedan fick man ompröva några gånger innan beställningen gick iväg (pundet var dyrt, 13-15 kr). Testpåse med gröna tomater långt innan de blivit standardsortiment, udda blomfärger, buskar, vita smultron. De olika katalogerna har sina olika specialiteter tycker jag. Rara växter och T&M var bäst om man ville odla färgrent. Impecta om man ville ha buskar och träd. Är det så fortfarande? De första åren hade varken Rara eller Impecta några bilder - mindre porr men mer spänning. Några av mina bästa odlingar har kommit från bildlösa listor med små partier både hos svenska och engelska kataloger.

Kan tyvärr inte svara på frågan, har inte odlat pumpa på länge. Men minns året när jag (och väninnan) gjorde vad vi kunde för att skänka bort all vår squash.... för att inte tala om året när slanggurkorna växte som jag vet inte vad. Fick tvinga på alla jag mötte.

Undrar om man vågar börja läsa kataloger igen..

Rara växter!
Dem hade jag glömt! För massor av år sedan beställde jag jämt från dem. Visste inte ens att de fanns fortfarande, men det gjorde de.

De har fortfarande roliga saker.... :angel:

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag har precis köpt ett radhus och inser ju nu när snön precis försvunnit och gräset börjat växa att jag nog borde lära mig nåt om...
Svar
4
· Visningar
993
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka