Fritillgång/Fång

Pilot

Trådstartare
Jag ger min häst (väldigt liten) 9 kg hösilage om dagen, gav honom innan väldigt lite kraftfoder. Men fick för mig att jag tänkte testa fritillgång, genom att fylla upp med hö utöver de 9 kg hösilage.
Men igår när jag skulle sova, så fick jag plötsligt hjärtat i halsgropen, och började tänka på om det var möjligt om han kunde få fång.
Har ju tyvärr ingen analys på varken höet eller hösilaget, har en gammal på förra skörden hösilage som är tagen tidigare på sommaren (som har tagit slut). Men när man öppnar de olika balarna så SER det ut att vara olika i var bal, så det känns ändå som skitsamma på de.
Blir han för tjock så är det ju bara att minska hömängden, men hur stor risk är det att han får fång? Är det något ni tänkt på överhuvudtaget när ni gett fritillgång?

Sv: Fritillgång/Fång

Man kan ju "begränsa" den fria tillgången genom att exempelvis använda sig av någon form av nät så att hästen får plocka strå för strå och jobba lite för att få i sig höet. Min sambo har konstruerat en foderhäck åt mig där hästarna får göra just på det viset.

Min fångis går på fri tillgång på hösilage, inga problem här iaf

Min också, och värdena i hösilaget är högre i vårt :angel: (kommer tyvärr inte ihåg exakta värden)
Å andra sidan har "min" fånghäst troligen inte fått det pga för kraftig/för mycket mat, den har fått fri tillgång på grovfoder hela tiden efter den hade fång och inte reagerat negativt (har även fått kraftfoder utöver det).

Är ju ingen expert, men det låter knasigt att en häst skulle få fång enbart av för mycket hö. Då känns det som att det ska vara rätt höga värden i höet.

Jo klart. Men det var just för att jag inte har en analys, så tänkte jag :idea: smart, för det är ju olika värden i höet o i hösilaget, så det kanske jämnar ut sig. Men sedan så kom jag på att det kanske kunde bli helt fel ändå, för att om det var knasiga värden i båda. menmen.. Han käkar faktiskt inte så mycket ändå som jag trodde han skulle göra, nu äter han 9 kg hösilge, och ca 5- 6 kg hö. (fast han har enbart halm i hagen)

det lät ju rätt smart, jag inbillar mig iaf att de får mer utav det (mentalt) just att tillfredställe det här sökbehovet som de har av mat. alltså, jag försökte med hönät, men det var för stora maskor, så han drog ut det även om han inte åt det. annars hade jag tänkt göra något sådant med höet, och så får han hösilget på marken.

De flesta äter ju mindre på fri tillgång (fast såå lite redan nu? kanske den ratar höet för att hösilaget smakar bättre? :p ) därför har jag hellre "riktig" fri tillgång än att portionera även om det blir svårare att veta hur mycket hästen ätit och beräkna foderstat m.m.

"Fånghästen" hade långt ifrån fri tillgång när den fick 14kg hö/dag, inte ens fri tillgång på 21kg ensilage/dag, nu tror jag snarare den ligger på runt 15kg silage med "riktig" fri tillgång.

Den variant du kör med nu borde vara bättre än det omvända, just för att hästarna brukar gilla silage bättre än hö.
Kan tyvärr inte så mycket om fång orsakat av för kraftigt foder eftersom det inte var den typen kusen råkade ut för, troligen var det pga för dålig hygien på silaget.

Han gillar hösilaget bättre :p Men det är så att det är "kollektiv" hösilage, så jag måste veta hur mycket han äter om dagen för att det ska bli rätt betalt. Jag är inte ens säkert om det är ok att köpa mer än så. Hösilaget får han utportionerat, dvs, morgon, lunch, kväll, och så var tanken att han skulle få fritillgång av höet. Men det var väl så att jag la in en halv bal och har på ett ungefär räknat ut hur mycket han har lämnat kvar sedan dess, och uppskattat det till en 5- 6kg. Men kan det vara så att han äter mindre hö för att han tycker hösilaget är godast?
Jag menar han äter ju upp silaget först, och äter hö när det tar slut. Men han får ju iofs inget grovfoder i hagen, tyvärr går han inte ute så mycket, men det gör ju också att det dras ner på fodret. Jaja egentligen är det bara testa och se, det var ju mest för fångens skull..

det lät ju rätt smart, jag inbillar mig iaf att de får mer utav det (mentalt) just att tillfredställe det här sökbehovet som de har av mat. alltså, jag försökte med hönät, men det var för stora maskor, så han drog ut det även om han inte åt det. annars hade jag tänkt göra något sådant med höet, och så får han hösilget på marken.

Du kan prova m två hönät.Stoppa dom i varandra. Sund inställning.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 379
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 280
Senast: MissOnly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna