Fritidshus i fjällen utan vatten och avlopp

Philosophia

Trådstartare
På sommaren kan jag förstå hur man löser en sådan sak (undantag hur man tvättar större saker som sängkläder). Men hur funkar det på vintern? Hur sköter man t.ex. hygienen med hyfsad regelbundenhet? Rullar sig i snön och bygger en bastu (fast kanske i omvänd ordning)?

Jag har hittat ett toppenställe inom budget, men det saknar vatten och avlopp. Det lär gå att fixa på sikt men just nu finns det inte ekonomi. Frågan är dock hur man löser det praktiskt de första ca, 5 åren?
 
På sommaren kan jag förstå hur man löser en sådan sak (undantag hur man tvättar större saker som sängkläder). Men hur funkar det på vintern? Hur sköter man t.ex. hygienen med hyfsad regelbundenhet? Rullar sig i snön och bygger en bastu (fast kanske i omvänd ordning)?

Jag har hittat ett toppenställe inom budget, men det saknar vatten och avlopp. Det lär gå att fixa på sikt men just nu finns det inte ekonomi. Frågan är dock hur man löser det praktiskt de första ca, 5 åren?
Nu är det inte något jag skulle vilja ge mig på, men det jag kan tänka är att man kanske kunde skaffa sig några rejält stora dunkar som man sedan fick åka och fylla på med jämna mellanrum. Värma vatten och bada i balja - typ ;) !
 
På sommaren kan jag förstå hur man löser en sådan sak (undantag hur man tvättar större saker som sängkläder). Men hur funkar det på vintern? Hur sköter man t.ex. hygienen med hyfsad regelbundenhet? Rullar sig i snön och bygger en bastu (fast kanske i omvänd ordning)?

Jag har hittat ett toppenställe inom budget, men det saknar vatten och avlopp. Det lär gå att fixa på sikt men just nu finns det inte ekonomi. Frågan är dock hur man löser det praktiskt de första ca, 5 åren?
Vi har en vinterbonad stuga med endast sommarvatten i släkten och brukar vara där över helgen ibland på vintrarna och främst åka längd. Det har inte funnits behov av tvätt då vi kunnat ta med ombyten, och duschat har vi gjort på simhall/omklädningsrum vid längdspår. Vatten hämtas i dunkar på mack 😁. Funkar fint i några dagar så länge man har ombyten med sig!
 
Tvättlapp kanske inte fungerar om man är där ett par veckor i sträck.

Hur fungerar det förresten om det finns sommarvatten och BDT-avlopp? Kan man använda avloppet även på vintern?
 
På sommaren kan jag förstå hur man löser en sådan sak (undantag hur man tvättar större saker som sängkläder). Men hur funkar det på vintern? Hur sköter man t.ex. hygienen med hyfsad regelbundenhet? Rullar sig i snön och bygger en bastu (fast kanske i omvänd ordning)?

Jag har hittat ett toppenställe inom budget, men det saknar vatten och avlopp. Det lär gå att fixa på sikt men just nu finns det inte ekonomi. Frågan är dock hur man löser det praktiskt de första ca, 5 åren?

Självklart har man en bastu. Den bygger man ju alltid först, innan stugan. I alla fall här i Tornedalen.
 
På sommaren kan jag förstå hur man löser en sådan sak (undantag hur man tvättar större saker som sängkläder). Men hur funkar det på vintern? Hur sköter man t.ex. hygienen med hyfsad regelbundenhet? Rullar sig i snön och bygger en bastu (fast kanske i omvänd ordning)?

Jag har hittat ett toppenställe inom budget, men det saknar vatten och avlopp. Det lär gå att fixa på sikt men just nu finns det inte ekonomi. Frågan är dock hur man löser det praktiskt de första ca, 5 åren?

Man tar med sig tvätten hem såväl vinter som sommartid, är det bara möjligt att ta sig dit genom vandring eller snöskoter så tvättar man inte ofta sommartid. Lagrar tvätt till vintersäsongen. Vintertid bunkrar man upp med allt som behövs för sommarvistelsen inkl. sängkläder och handdukar.

Tvättvatten kan värmas på spis och så tvättar man sig med tvättlapp, håret får vara, men är man där längre går det att lösa med större balja. Får man bygglov till en bastu är det klart att föredra, slipper man vara försiktig med att blaska med vatten.
 
Under min uppväxt fanns det en sån stuga i släkten. Sängkläder & handdukar tog man med sig hem till stan för tvätt. Små barn tvättades i stugan med vatten som värmes på spisen och badbalja medans de vuxna åkte ner till campingens servicehus och duschade. Det bygger dock på att det finns något liknande på rimligt avstånd från stugan :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp