Friskluftsintag - ritning?

-Catherine-

Trådstartare
Är det ngn här på allvetande Buke som har ngn bra ritning på dylikt?

Jag har just i dagarna byggt klar min ventilationstrumma i stallet och sitter nu och grunnar på friskluftsintagen som skall placeras i boxarna. Jag har för mig att jag någonstans har sett en otroligt simpel lösning på dylika, en gammaldags lösning som var ungefär som ett rektangulärt hål i väggen med ett "ögonlock" på utsidan väggen.

Ngn som känner igen lösningen? Jag hittar inte tillbaka till stället jag såg konstruktionen på och jag vill så gärna ha en liknande i mitt stall, nya moderna lösningar passar inte alls in i bilden :(

Sv: Friskluftsintag - ritning?

Är det ngn här på allvetande Buke som har ngn bra ritning på dylikt?

Jag har just i dagarna byggt klar min ventilationstrumma i stallet och sitter nu och grunnar på friskluftsintagen som skall placeras i boxarna. Jag har för mig att jag någonstans har sett en otroligt simpel lösning på dylika, en gammaldags lösning som var ungefär som ett rektangulärt hål i väggen med ett "ögonlock" på utsidan väggen.

Ngn som känner igen lösningen? Jag hittar inte tillbaka till stället jag såg konstruktionen på och jag vill så gärna ha en liknande i mitt stall, nya moderna lösningar passar inte alls in i bilden :(
Ta ett "undre" ögonlock på insidan istället så får uteluften en lättare väg in. Det undre ögonlocket hindrar luften att dra direkt ner på hästen i boxen. Sedan insektsnät på utsidan istället.

Bra tänkt :idea:

I vilken höjd kan det vara lämpligast att placera intagen tror du?

Bra tänkt :idea:

I vilken höjd kan det vara lämpligast att placera intagen tror du?
Strax under takfoten brukar vara bra. Sedan beror det lite på hur höga hästar man har i stallet och hur intresserade de är av att smaka på saker....:angel: Har du bjälkar i taket sätter du donen i nivå UNDER bjälkarnas nivå så att inte bjälkarna hindrar luften att sprida sig i stallet.

Ahh...tack för bra tips! :)
Nu blir det till att sno ihop några snygga ögonlock också, inte "bara" kanske :p

Japp, det är sådana jag tänkt mig. Men de som finns på nordpost är så ohyggligt fula och passar inte alls in i miljön i mitt stall. Jag gör hellre egna :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka