Frisk?Hur vet jag..

Josssefine

Trådstartare
Mitt sto har fått fång för ca 1 vecka sedan..Går på medecin nu.. men den ska hon bara ha i ca 4 dagar till..
Frågan är hur ska jag göra sen? Hur ska jag kolla hene? Hur vet jag om vet behöver komma igen och skriva ut ny medecin?
Ska jag ta ut henne och Kolla hur hon går om där forf finns någon hällta?

Sv: Frisk?Hur vet jag..

Röntgen är det bästa hjälpmedlet i detta läget för o se vad fången åstadkommit inuti hoven.

Säg att man inte skulle röntga då, om hästen har rotation borde den väl fortsätta att ha ont? Eller?
*bara nyfiken hur en häst med rotation beter sig*

Vi fång kan hovbenet rotera och i då fall blir det ett permanent tillstånd. Röntgen skulle jag stark rekommendea efter ett fånganfall för att se om det orsakat några permanenta skador.

Prata med veterinären! När mitt sto fick fång första maj fick hon Butta för fem dagar, och den nionde kom veterinären tillbaks för att kolla upp hur hästen mådde. Då fick vi remiss till röntgen, vilket utfördes den fjortonde och det var inga förändringar på hovbenet. Stoet fick ytterligare tio dagar med Finadyne eftersom hon var lite halt fortfarande.

Immer

Okej, så man kan inte se alls om hon är halt.-.. ja menar det borde man ju göra mest logiskt så borde ju hästen fortfarande vara krassligi benen och ömma om det är något som är fel..eller?

Kolla pulsar och värme i hovarna (kan vara lite varierande med värme). Titta på hur hon rör sig, framför allt i vändningar. I vårt stall har vi gjort detta till rutin varje dag. Där har vi två fångisar som är väldigt känsliga.

Okej, har tänkt jag ska ta ut och se hur hon rör sig inom några dagr, då medicineringen snart e slut, mår hon inge bra då ska jag ringa vet igen..

Du bör vänta med den kollen tills hästen haft 4-5 medicinfria dagar.
Har du fått några råd av veterinären om hur du ska sköta din häst under konvalescenttiden?

Immer

okej så hon ska gå utan medecin i några dagr innan man kollar det..visste jag inte..
konvalescenttiden? Har inte fått reda på något hur jag ska göra efter medicinerningstiden..men under tiden ska hon stå i boxvila..

hästar som fått fång ska inte ridas på ett bra tag efter att dom fått diagnosen. Helst ska de vila i ett halvår för att inte anstänga hovbenet. Och du får absolut inte hoppa på ett halvår!!!
Säger det inte för att vara taskig., Säger det för att jag vet. Min häst var vi tvungen att avliva pga hovbensrotation och det är hemskt!!!

Ringa och rådgör massa med en veterinär som vet mycket om fång, det gav mig hjälp i denna situationen. Kom ihåg det kostar inget att fråga, det kostar bara när dom kommer ut. Så fråga fråga fråga.

Och som sagt röntgen kan va bra för att få veta om det blivit rotation men inte förrän hästen tillfrisknat. Lycka till!

Observera! Att NÄr HÄsten Har FÅng FÅr Den Inte AnstrÄnga Hovarna. GÖr Den Detta FÖrtidigt Kommer Det Bli Konsekvenser Av Detta! Ju LÄngra Man VÄntar Med Att AnstrÄnga Hovarna DestubÄttre. Det Är DÄrfÖr En FÅnghÄst Ska StÅ I En Box Eller En Hage Som Inte Är StÖrre Än En Box FÖr Som Sagt RÖrelse Är Inte Bra NÄr Det Är FÅng!

Och FÖr Guds Skull RÅdgÖr Med VeterinÄr Som Kan!!!

nej det är klart:D har emd förstått det, hon ska få vila så länge hon bara vill...

Så illa behöver det inte vara.
Mitt sto fick ett lindrigt fånganfall första maj. Den andra maj gick hon ute i "boxhage", den tredje maj gick hon på stora betet med de andra och i slutet av maj gick hon ute dygnet runt. Hela tiden med betesbegränsare.
Mot slutet av sommaren utökade vi den "munkorgsfria" tiden successivt, och i början av december slapp hon munkorg helt.

I mitten av maj var vi och röntgade alla hovarna och där var inga förändringar. Jag började skritta i juni och utökade träningen efter hand.

Det är viktigt att man planerar rehabiliteringen tillsammans med sin veterinär. Jag pratade med min veterinär varenda vecka under sommaren!

Immer

Samma här med min 27-åring. Han behövde inte stå stilla alls utan det räckte med inflammationshämmande, smärtstillande. Jag tog också samråd med behandlande veterinär och han blev mycket snabbt bättre när vi sjysstat till kosten. Är idag glad och smärtfri! I och för sig upptäcktes fången mycket tidigt tack vare att hovslagaren varnade mig för att det var en gammal fånghäst.

Så fort vi märkte att han hade ont så förstod jag till 99% vad det var och ut med veterinär inom tre timmar.

okej, japp har pratat med hovis idag, han sa vila ett bra tag till, gärna i utebox, och lyckliga som vi är vi ett vindskydd som vi kan bygga om till en utebox, så hon kan stå där om dagrna:D sen får jag se hur allt går:p

Hoppas verkligen att det går jättebra för er. Håller tummen!

Observera! Att NÄr HÄsten Har FÅng FÅr Den Inte AnstrÄnga Hovarna. GÖr Den Detta FÖrtidigt Kommer Det Bli Konsekvenser Av Detta! Ju LÄngra Man VÄntar Med Att AnstrÄnga Hovarna DestubÄttre. Det Är DÄrfÖr En FÅnghÄst Ska StÅ I En Box Eller En Hage Som Inte Är StÖrre Än En Box FÖr Som Sagt RÖrelse Är Inte Bra NÄr Det Är FÅng!

Och FÖr Guds Skull RÅdgÖr Med VeterinÄr Som Kan!!!

fick du fel på tangentbordet?

korven.. Ja. det fick jag datorn cpar sig.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 435
Senast: Stergo
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
569
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka