frigång/enorm lösdrift? där hästen får vara häst

Ainon

Trådstartare
Jag undrar om detta förekommer någonstans här i Sverige. Har nämligen stött på det i USA men aldrig ens hört en viskning om det här.

Det jag talar om är stora inhägnader (eller kanske en ö) där hästarna får gå i en eller flera flockar året om utan annan kontakt med människor än den naturliga kontrollen att de mår bra.

Funderar nämligen på att köpa unghäst och skulle vilja släppa den en längre tid (1-2 år) på något liknande ovandå jag hört mycket gott om det från bekanta i USA.
 
Sv: frigång/enorm lösdrift? där hästen får vara häst

Jag undrar om detta förekommer någonstans här i Sverige.
Jo, det gör det (Gotland och några uppfödare t ex) även om vår "kära" djurskyddsmyndighet m fl gör vad dom kan för att få bort det och stänga in hästarna i radhus istället. Att hitta något ställe för din häst kan därför bli problematiskt.
Kanske ihop med en renflock? :) Fast, då får väl inte dom stackarna vara ute dom heller...

LIA
 
Sv: frigång/enorm lösdrift? där hästen får vara häst

Det är väl inget riktigt svar på din fråga, men när jag bodde i Holland, vet jag att folk skickade sina unghästar till såna enorma lösdriftställen i bl.a. Polen.
 
Sv: frigång/enorm lösdrift? där hästen får vara häst

Riktigt så stora lösdrifter är nog svåra att hitta här i Sverige. Sen undrar jag om man verkligen vill släppa ut sin enda (?) unghäst i några år och knappt se den? Okej om man har många, för lite svinn får man kanske räkna med.

Men varför inte en helt vanlig stor välkuperad lösdrift där din häst blir visiterad och verkad osv med jämna mellanrum?
 
Sv: frigång/enorm lösdrift? där hästen får vara häst

Vi har för andra året i rad, en lösdrift där hagen är gigantisk med en stor skog i mitten och sedan tre vallar inkl kullar de kan gå på. Jag vet inte (kommer inte ihåg) i HA hur stor den är, men den är STOOR. Flocken består av äldre ston och unghästar f.06-03, både ston och valacker. De har en ligghall med massor med halm och nattbelysning, men de är bara där max ett par timmar per dygn och då på förmiddagen. De fodras ute och än så länge är vattenförsörgningen naturlig i en liten sjö i skogen.
Vi brukar annars ha alla hästar uppstallade, men av olika anledningar så har vi valt att göra så här nu för att få mer tid med annat nödvändigt. Vi hanterar dem inte dagligen, men tittar över dem i samband med utfodring samt att de tas in för verkning/avmaskning och liknande. Unghästarna är inte alls besvärliga vid dessa tillfällen utan låter sig snällt fångas in och sedan är det bara att göra det man vill.
Trots den regniga hösten är det inte en enda häst som är snorig och jag har inte hört en enda hostning. De är lurviga, men blanka och fina i pälsarna och de verkar må prima. De ser även välmusklade ut för hagen är långt från platt och de rör sig mkt över stora ytor över stock och sten.
Vi låter alltid våra ungästar vara i princip ohanterade tills de är 2,5 år (förutom hovis, avmaskning och vaccinering) oavsett de står på stall eller går som de gör nu.
Det kanske inte är riktigt vad du efterfrågar, men det finns säkert de som har liknande runt om i landet, framförallt inom islandshästsidan. Vi tar inte emot inhyrningar tyvärr, men jag ville ändå beskriva hur vi har löst det.
 
Sv: frigång/enorm lösdrift? där hästen får vara häst

Rinnande vatten skriver du. Menar du i bäck? Vi har nyss haft kommunens djurinspektör på besök hemma för att kolla att alla djur har tillgång till brunnsvatten/kommunalt vatten. Djuren FÅR INTE dricka vatten i älven, bäckar eller sjöar. Inte ens på betet...

Gäller inte samma regler i hela Sverige? Vi bor i nordvästra Dalarna.
 
Sv: frigång/enorm lösdrift? där hästen får vara häst

Djuren FÅR INTE dricka vatten i älven, bäckar eller sjöar. Inte ens på betet...
Men det görs ju lite överallt. Har du argument eller laghänvisning?

LIA
 
Sv: frigång/enorm lösdrift? där hästen får vara häst

Jag tror det var djurskyddsinspektören som sagt att djuren inte får dricka ur rinnande bäck etc. Det står säkert på jordbruksverkets hemsida eller liknande... Jättelarvigt tycker jag, har själv rinnade bäck i min hage (och badkar) men jag kan tänka mig att reglerna uppkommit eftersom man kanske inte vet vad för slags vatten som rinner i denna bäck - tänk om det skulle rinna lite farligt avfall eller något...

Tja, det ska ju finnas regler för allt ;) :crazy:
 
Sv: frigång/enorm lösdrift? där hästen får vara häst

Be om underlag!

Tanken är ju löjlig. Hur gör vi med vårbäckarna som porlar lite överallt i hagarna? Stänger in hästarna eller förbjuder våren? Hur gör vi med vattenpussarna efter regn?
Ska vi hålla hästarna inspärrade?

Kom på en sak till. Jag har själv druckit vatten ur bäckar. Är det förbjudet? Kallsupar under simturen då?

Hoppas nån ids kolla i regelverket.

LIA
 
Sv: frigång/enorm lösdrift? där hästen får vara häst

Jag tror inte det är så jordbruksverket menar. Min uppfattning är att hästarna inte enbart får ha en bäck etc som dricksvatten, visst får de ha det i hagen, men de måste också ha ett drickskar eller liknande att dricka ur.

Det är så jag uppfattat det iallafall, men jag kan ju ha fel? Oavsett vad reglerna säger så har jag både och, de har en rinnande bäck, en liten plaskdamm och två badkar fyllda med vatten. Jag tänker inte hägna in plaskdammen åt dem för de ÄLSKAR den :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett litet dilemma. Jag har en unghäst på 5 år. Han har gått på lösdrift sedan jag köpte honom för 3 år sedan. Innan dess stod...
2
Svar
29
· Visningar
3 371
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 695
Senast: yamyam
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 237
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej, behöver lite fler tankar kring min stall-situation! Har en 26årig halvblodsvallack som till min vetskap stått på box hela sitt...
Svar
8
· Visningar
1 492
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp