Frieser som kliar sig

Hressa

Trådstartare
Min kompis har en frieservalack som har börjat klia sig. Har kliat av en stor bit av manen mittpå och har tunnat ut manen rejält. Han kliar även svansen. Vi ser inget konstigt, han har inte löss eller så.
Han har gått med flugtäcke ett par veckor för vi har haft otroligt mycket bitande insekter. Han är tvättad med Hexocilschampo och smord med man och svans tinktur.
Ngt tips vad det kan vara, även tips vad hon kan använda som klådstillare.
Kram Suss

Sv: Frieser som kliar sig

min kliade oxå i manen ordentligt under somrarna. Hennes problem var att det blev
så varmt, svettigt och instängt under den tjocka manen så att huden och pälsen flagnade av.
fick vara jättenoga med att fläta upp manen så det fick luftas ordentligt.
annars har jag tyvärr inga tips på medel och liknande eftersom ni inte kommit
undefund med vad problemet igentligen är...
hoppas det löser sig

Ja det är nog ngt sådant, vi har haft jättevarmt en period nu och det var då han började klia. Hoppas det blir bättre nu när det är lite svalare. Synd på den långa manen bara.
Kram Suss

Hej
Jag har fått höra tt friesern lksom islandshästen kan få sommareksem. Min isis har eksem och jag har täcke på och använder Horsol (apoteket) vilket har hjälpt honom. Se också till (om möjligt) att han går i en hage utan träd. Börjar de väl klia sig så är det svårt..Lycka till!!

Grannens frieser fick solexem tydligen inte ovanligt (har ingen erfarenhet själv men grannen sa så iaf). Har själv häst med solexem, prova att täcka med exemtäcke, probolja i manen kan funka, likaså kill itch som lugnar huden och läker snabbt. Jag för min del har inte tvättat med en massa schampo utan bara spolat av med vatten,nu i sommar. Det finns olika teorier om vad man ska göra, testa dig fram. Men absolut täcka för att låta hästen få lugn och ro.
Min häst blir dessutom öm där han lyckas klia sig. Liten del av halsen blottas i bland och där kliar han sig.

Soleksem, som drabbar opigmenterade partier av hästen, måste vara extremt ovanligt på Friesern. Däremot har 15-18 % av dem s k sommareksem = allergi mot knott. HH

Låter helt klart som eran häst har antingen svinknottsallergi eller solexem.

Eksem var det första jag oxå tänkte på, är visst rätt vanligt på frieser, liksom som shire.. Shire har ju mkt frieser i sig..

Är det en importerad häst? Då är det säkert knottkänslighet. Stärk immunförsvaret med riktiga mineraler. Såna här problem kommer oftast också innifrån och då är fodret även viktigt.
Jag har själv haft en importerad haflinger med samma problem. Det finns även bra örtblandningar man kan ge.

Han har varit i Sverige sen han var sex månader, han är fem år nu.
Han är även varm där han kliat av sig manen. Han ska grundligt undersökas nu och det lutar åt soleksem för knott har vi inte haft några men en väldigt stickande sol.
Tack för all hjälp.
Kram Suss

det lutar åt soleksem för knott har vi inte haft några men en väldigt stickande sol.

Jag tar om det igen. Soleksem drabbar hästar där de saknar pigment. Frieserhästar är svarta. De får inte soleksem. Däremot kan de få sommareksem=knottallergi. Säkert finns knott bland de stickande insekterna i din hage.
Fakur - Det finns inget som säger att importerade Frieser får mer eksem än svenskfödda. Men 18 % av 2000 undersökta Friesermärrar i Holland hade sommareksem. HH

Gå in på islandshästar där finns mycket om eksem.
Min har knott eksem samt solexsem på den vita mulen.

Min häst flagar ochså under mankammen varje vår.
Han gör det på båda sidor pga av eksemet, alltså inte för att det blir för varmt under manen.

Solexem, knottexem eller vad vi nu vill kalla det. Orden kan nog "missbrukas", ordet exem är nog mer ett samlingsnamn för "klian" och den faktiska åkomman.

Oavsett sol-eller knott-eller vad vi nu vill kalla det, skulle jag kunna tänka att ett täcke är ett måste, kolla över magen (probiotika?) och som någon skrev immunförsvaret (som hänger ihop med magen).

Givetvis ta en koll med vet om vad det kan vara, för att känna sig tryggare och att kunna hjälpa häst på bästa sätt..

lycka till,

Misstänker att det kan vara ngt med magen också för han har mugg som inte vill ge med sig riktigt. Har förstått att vissa hästar kan få mugg om de fattas ngt. Det verkar som han inte kliar så mycket nu när det blivit svalare. Ja vi får hoppas att det löser sig.
Kram Suss

Hej!

Jag har ett halvblod som kliar av sig man å svans, nästan inge man kvar å svansen ser ut som en igelkott, men det lossnar stora hud flager.....men för ngn dag sedan började jag smörja henne med olivolja och hon har inte kliat sig en enda gång:bump:

Hade även inhyrd tinker som hade mugg och rasp ända upp under magen och hans matte sände ett hårprov till en i Söderhamn
http://www.homeopathuset.se

Och dom fick fram att han var i olag i magen så han fick en behandling av mag medicin, sen har han inte haft mugg en enda gång:banana:

Så mugg och rasp tror jag sitter i magen, det måste nog behandlas "innefrån".

MvH Jessica

Min häst har stor hjälp av PROB oljan, smörjer mankammen minst 2 ggr/vecka och funka kanon på sår och mugg (när man behandlar det sekundärt) Finns Pro Equo till magen som är mycket bra. Sök på Probi i Lund så får du fram produkten där.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 962
Senast: Seabaz
·
Hästvård misstänker att min kille fått eksem. Förra sommaren kliade han sig frenetiskt i svans och mankam varje dag under sommaren när jag tog in...
Svar
7
· Visningar
1 331
Senast: Roheryn
·
Hästvård Om en häst kliar sig mycket i man och svans, så manen och/eller svansen blir tunnare, är det alltid eksem/allergi som ligger bakom då...
Svar
8
· Visningar
3 101
Senast: diabla
·
Hästvård Hej! Jag har en gammal islandsdam på 24 år som har sommarexem. Nu på vintern har hon dock börjat klia sig enormt mycket i huvudet...
Svar
10
· Visningar
2 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka