Sv: Frieser som förstahäst?
hej, joo de är så här att i hela mitt liv har jag vart förtjust i Frieserhästar, och nu ska jag äntligen köpa min första ponny/häst som jag ska ha och lulla runt med i skogen och nån dressy eller hopptävling. och nu undrar jag vad ni tycker, är dom "för mycke häst" som första häst? eller tror ni att det kan gå?
Hej Erjiiksson!
Frieser är en jättebra första häst att börja med och varför?
Det ska jag försöka förklara

med lite historik för dig:
Frieserhästen är en av europas allra äldsta raser. Ursprunget är Friesland (en del av Nederländerna.)
Frieserhästen användes förr främst som stridshäst men också i jordbruket. Hästen var populär bland dåtidens riddare för dom krävde att hästen hade ett stabilt psyke och orkade med deras tunga rustningar.
Under korstågen fick frieserhästen in en del arabiskt och andalusiskt blod, där av det utseendet Friesern har idag.
Friserhästens mankhöjd är ca 150-165 cm. Den är alltid svart, kolsvart utan tecken. Kan ibland ha några vita strån i pannan.
Frieserhästen har ett positivt och godmodigt temperamentet och en mycket god arbetsvilja.
Frieserhästen används idag till dressyr, körning och cirkus. I Sverige finns ca 70 hästar.
Men du måste fundera ut vad du helst vill använda hästen för.
Om du ska ha hästen till hoppning så skulle jag rekomendera dig en annan ras, för friesern är inte byggd för detta.
Det är en pampig hästras och "tung" men den är otroligt lugn och mycket trygg. Tänk på att det är mycket arbete med hovskägget för att hålla det rent och någerlunda torrt under våra blaskiga årstider, så det inte blir massa följdsjukdommar med mugg och annat elände.
Men jag önskar dig lycka till!