Frieser med ryggproblem?

stjarnhimmel

Trådstartare
Jag ska provrida en frieser för eventuellt köp.
En vän avrådde mig från att skaffa en frieser pga hen ansåg att dessa har ryggproblem pga "deras ryggar är annorlunda byggda än andra hästar och är inte lämpliga för ridning". Jag undrar om det är en allmän uppfattning? Ska i såna fall veterinärbesiktning vara speciell? Rekommenderas extra röntgen?

Hästen har aldrig varit skadad eller halt enligt ägare. Är 11 år och en stabil och trygg läromästare som ska ha tävlats upp till LA i hopp och dressyr.
Jag är ute efter en hobbyhäst, träna lättare dressyr/hopp och rida i skogen. Tävla några lokala tävlingar. Kanske lära mig om NH.

Sv: Frieser med ryggproblem?

Intressant, har aldrig hört att just friesrar skulle ha det problemet. Aveln har ju gått mer åt ridhästhållet på senare år dessutom. Annars är det ju riktigt att de från början är vagnshästar, men mig veterligen finns det två typer nu.
Men däremot kan jag ofta tycka att frieserhästar ser lite svankiga och lite långa ut i ryggen, oavsett ålder, så det kanske är sammankopplat?

Intressant, har aldrig hört att just friesrar skulle ha det problemet. Aveln har ju gått mer åt ridhästhållet på senare år dessutom. Annars är det ju riktigt att de från början är vagnshästar, men mig veterligen finns det två typer nu.
Men däremot kan jag ofta tycka att frieserhästar ser lite svankiga och lite långa ut i ryggen, oavsett ålder, så det kanske är sammankopplat?

Aha.. har läst ngt om körning...Har aldrig tänkt på om de skulle ha långa ryggar.. Intressant, måste undersöka detta närmare.

Vet ej generellt, men har haft en god vän som fick ta bort en underbar frieser pga ryggproblem (svår KS). Han hade en väldigt svängd rygg, jag vet inte om sådana ryggar är vanligare hos frieser.

Jag gick in på Frieserhästsälkskapets hemsida och hittade lite info ang exteriör/ sjukdomar.

Här står att vanliga exteriöra fel hos frieserhästen är tex lång rygg, vanligt med svankrygg, för korta framben, om individen är extremt högrest är den inte lämplig om man vill ha häst för ridning.

De påpekade dock att frieserhästar i allmänhet är en tålig och lättfödd häst som inte är mer sjuklig än andra hästar. Jag har också förstått att det finns olika inriktningar hos friesern, varav en är mer avlad för ridning.

Jag tänker dock att det lär väl finnas exteriöra problem hos alla hästraser? och att det viktiga är att kolla på den individ man vill köpa..? Eller ska man försöka hitta någon veterinär som är extra kunnig just på friesers?

Senast ändrad:

Nu är kanske inte rasens "fanclub" det rätta stället att hitta objektiv och kritisk information. ;)

Det borde inte vara någon överraskning att friesern har svag rygg, det ser man ju med blotta ögat. Den har grund bål, ofta kort svanhals, en lång svankrygg och så gärna rejält överbyggd på det. En häst med sån exteriör är som din kompis säger inte särskilt lämplig som ridhäst. De kan se flashiga ut men det är sällan de arbetar korrekt pga sina dåliga fysiska förutsättningar. Krävs en duktig ryttare för att rida ut halsen ur manken och få med ryggen när hästen är byggd för att gå med sänkt rygg och halsen rakt upp.

Alla har ju inte lika dålig exteriör, du kan säkert ha turen att hitta en häst med ur hållbarhets- och ridsynpunkt mer korrekt exteriör. :)

Om du har kärat ner dig i rasen och är helt säker på att du vill ha en frieser och tror att det kommer passa dina behov trots rasens tillkortakommanden så tycker jag du skall anlita en veterinär som är särskilt duktig på exteriör och dennas inverkan på hästens hållbarhet. Och försök hitta en häst som inte är svankig eller överbyggd.

Nu är kanske inte rasens "fanclub" det rätta stället att hitta objektiv och kritisk information. ;)

Det borde inte vara någon överraskning att friesern har svag rygg, det ser man ju med blotta ögat. Den har grund bål, ofta kort svanhals, en lång svankrygg och så gärna rejält överbyggd på det. En häst med sån exteriör är som din kompis säger inte särskilt lämplig som ridhäst. De kan se flashiga ut men det är sällan de arbetar korrekt pga sina dåliga fysiska förutsättningar. Krävs en duktig ryttare för att rida ut halsen ur manken och få med ryggen när hästen är byggd för att gå med sänkt rygg och halsen rakt upp.

Alla har ju inte lika dålig exteriör, du kan säkert ha turen att hitta en häst med ur hållbarhets- och ridsynpunkt mer korrekt exteriör. :)

Om du har kärat ner dig i rasen och är helt säker på att du vill ha en frieser och tror att det kommer passa dina behov trots rasens tillkortakommanden så tycker jag du skall anlita en veterinär som är särskilt duktig på exteriör och dennas inverkan på hästens hållbarhet. Och försök hitta en häst som inte är svankig eller överbyggd.

Precis.. då ska man ju leta mer objektiv information.

Jag har inte bestämt mig för en frieser än. Tycker denna häst verkar vara en trevlig individ. Men tänker kolla upp ordentligt och fundera ordentligt innan jag bestämmer mig samt ta med mig kunniga personer etc.

Jätteviktigt att hästen är trevlig, är den inte det så kvittar det hur perfekt den ser ut/rör sig/hoppar. :)

Ja, se till att det är en erfaren veterinär och fråga extra om rasens svaga punkter.

Ta gärna med din tränare också, eller en tränare du litar på/tänker träna för. De kan komma med mycket bra feedback.
Jag var tidigare i år på en liten happening där det bland annat var en fin frieserhingst med och dressyrade och visades upp. Beridaren berättade bland annat om hennes erfarenheter av (flera) Friesers och att de är klart svårare än normalt att rida på ett hållbart sätt, och att många pga sin exteriör har extra behov av att just blir korrekt ridna.
Lite fick man känslan av att hon gärna ville visa upp den fina hästen, men även varna folk för att bländas av skönheten och missa att det här är krävande hästar, ridmässigt.

Det finns en svensk "lite berömd" Frieserhingst som heter Melle och hans ägare Ulla är visserligen Frieserfrälst, men när jag pratade med henne (för länge sedan) var hon också tydlig med rasens svagheter. Det kanske kan vara värt att ringa henne om du är vidare intresserad av Frieser.

Jag har haft två frieserhästar, och ingen av dom hade problem med ryggen!
Det enda jag tycker var extra pyssligt var att hålla rent kring hovskägget.

Nu har jag en frieserkorsning.

till TS

Precis som flera redan svarat så har en del friesers lite lång och svag rygg. Behöver inte vara ett problem om man är medveten om det och har en tränare som hjälper en att få hästen att muskla den ordentligt. Har den en kort svanhals ovanpå det så är den kanske inte så kul som ridmodell.

Jag har en frieserkorsning som jag trivs jättebra med, väldigt frieserlikt byggd är hon och jag är superoga med att verkligen länga ut och få upp ryggen och försöker länga ut halsen, vi jobbar på de och blir bättre och bättre. Har gått ganska bra för oss på dressyrtävlingar i år och förbättrat oss mycket.

Har den tävlat 120 hopp?
Spännande! Har aldrig sett en frieser på hopptävling, du får gärna visa bilder om du köper den :-)

Jag har en frieser (och andra raser).
Jag kollade med min veterinär innan köp, om hon visste några särskilda rasmässiga svagheter.
Hovarna är ofta dåliga, vilket är sant för min häst.

Det ställer ju lite extra krav på ryttarens förmåga att "rida upp ryggen" på en frieser eftersom de ofta har lång rygg, i synnerhet med tanke på kombinationen av deras speciella halsansättning som ytterligare ökar risken att hästen jobbar med huvudet högt och sänkt rygg.

Många frieserhästar har ganska svårt för galoppen, så det kan ju också vara något att kolla extra. Har hästen tävlats LA dressyr så ska dock galoppen fungera till hobbyridning, som du beskriver att du vill göra.

Man kan ju säga så här, alla raser dras med sina svaga punkter och om Frieser skulle ha en högre disposition för KS så är de inte ensamma om det.

Som flera redan har skrivit så kräver en frieser sin ryttare s.a.s. Personligen tycker jag att det är vanligt att man ser okunniga ryttare som rider sina friesers i en hög och kort form där hästen knäpper av i nacken, ser säkert flashig ut för ett okunnigt öga och känns säkert mjuk i munnen men har inte ryggen med sig.

Men har hästen en god grund, man själv kan och vill lägga tid på att rida den på ett sätt som är anpassat utifrån dess exteriöra svagheter så ser jag ingen anledning till att sålla bort en individ bara för att den hör till en viss ras.

Som sagt så har de flesta skrivit svagheterna med dem och jag har ridit ganska många olika frieser hästar med olika exteriör. Mycket roliga hästar att jobba med om de verkligen har motiverats till att tycka det är roligt! :)

Har ridit en som var extremt svankig, mycket överbyggd och hade en extremt hög resning med svanhals. Där snackar vi om att få jobba rejält om han ska arbeta korrekt och inte bara knäcka av. Han hade där emot extremt lätt för galoppen vilket jag inte stött på bland de andra jag ridit. Red ett sto på samma ställe som hade fantastisk ridhäst exteriör, inte speciellt överbyggd, hade inte svankig rygg men lite lång. Inte speciellt mycket frieser hållning och svanhals då utan väldigt fin. Men hon hade trotts det rätt svårt för att förstå galoppen, kan dock vara så att hon inte tränats ordentligt i det då hon var rätt ny inriden då och 5år. Men hon hade även svårt för det ute i skogen så något var det. Har ridit lite korsningar med och vissa har mycket av friesern så de har det svårt andra inte.

Mitt tips är helt enkelt bara att leta efter en frieser med en bra ridmodell! Det är superhärliga hästar och jag älskar dem själv, men jag skulle inte orka med det extra jobbet som krävs för en med dålig ridmodell. Men avråder dig självklart inte från att köpa en, men jag råder dig att göra det lätt för dig ;)

Det är ju bara att provrida. Det är alltid bra att bilda sig en egen uppfattning. Kanske är det hästen för dig, eller inte. En provridning skadar ju inte att göra. Jag skulle mer än gärna tänka mig att köpa en frieser igen. men även om jag gillar rasen så gillar jag ju inte alla. Alla är ju individer.

Jag hade för några stycken på inridning/utbildning från ett uppfödare för många år sedan. De hade faktiskt ett par saker gemensamt, även om de var olika individer.
Dels saknade de den naturliga framåtbjudningen som man hittar hos nästan alla hästar (med ett par få undantag) och dels var de klurigt att rida ihop den korrekt. Nacken hamnade naturligt där den skulle, men att få med just ryggen, såsom många påpekat krävde en del.

KL

Hej!

Friesers är väl lite i allmänhet som de hästar som har lätt att krulla ihop huvudet och släppa bakbenen och helt glömma ryggen. Dom kräver definitivt sin ryttare. Jag känner en som i flera år haft problem med rygg/bakknän, en skitläcker häst, men trasig för det mesta :-(.

/Lavinia, som inte skulle köpa en om jag inte var helt säker på att jag kunde fixa det.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 986
Senast: hoppeloppe
·
Hästhantering * Inte den blekaste susning om var tråden skulle ligga - moderator, flytta gärna * Jag tittar ganska ofta på hästannonser och planerar...
2
Svar
28
· Visningar
8 501
Senast: Wera
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 073
Senast: Magica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka