Aha!
https://rubycup.com/blogs/news/how-much-do-you-bleed-on-your-period
Någon har faktiskt grävt i detta, dessutom en statistiker. Dock är ju detta på en sida för en produkt, men den verkar inte så fokuserad på produkten.
Normala blodförlusten beräknas med en ganska komplicerad statistisk formel baserad på tex dagar med heavy och low flow osv. och "normalt" baseras då på ett antal kvinnors anteckningar som gått in i formeln om jag förstår rätt. Och på blodvärdesmätningar.
Detta i sin tur baseras på ett gäng snubbar som på 60-talet drog ut mensblod ur bindor med kemiska medel och räknade hur mycket blod det var i.
Detta är dock just BLOD förlust, inte menstrueringsvätska, så för varje msk menstrueringsvätska är tydligen bara runt 40% blod. Så om någon blöder 120 ml på en mens så blir det då ca 3-4 msk blod, (resten grejs, lining osv) vilket var normalt (ursäkta om jag minns fel, läs gärna länken istället för jag slarvar ihop detta och skummade den mest).
Så som hon skriver på länken, det är två fel i hur den här informationen levereras. Dels att man faktiskt inte berättar att bara 40% är blod så folk kan bli oroliga i onödan, men dels att man då inte kan bedöma vid vilken mängd det börjar bli läge att se en läkare och kolla.
Sedan håller jag med henne om att det är lätt chockande att ingen har roat sig med att göra om den här forskningen med hjälp av menskopp, (orsaken därtill är tydligen att menskopp inte var populärt på 90-talet.).
(btw om nu 60% av detta är slemhinnor osv, så är det ju ganska mycket slemhinnor som byggs upp under fasen innan, inte undra på att man är lite grumpy och sockersugen. Det lär ju gå åt en del blod och energi till att bygga upp det också kan tyckas?)
Och med de här beräkningarna är det inte underligt att folk inte verkar tycka att det är någon jätterisk för järnbrist o dyl, två msk, vad är väl det jämfört med att ge blod (fast då allt det övriga materialet som förloras osv.) men tänk sig att det är stark mens, slemhinneuppbyggnad och så att växa en massa på det. (tänk om det skulle leda till screening för jänbrist bland mycket mens gruppen tonåringar
)