Fri tillgång

C

Chiqitita

Hur skulle ni ha gjort/tänkt om ni suttit i samma sits som jag?
Hästen går nu på fritillgång på väldigt torrt hösilage. Problemet är att jag har inte någon analys på de balarna och jag sliter mitt hår och funderar på hur jag ska kompletterna med ev. kraftfoder. Han får just nu 1liter lusern + lite betfor och mineraler.

Jag har alltid fått lära mig att då hästen går på fri tillgång brukar de knappt behöva något kraftfoder alls. Balarna som vi har nu är slagna på gamla åkrar och borde knappt ha något energi eller protein i sig. De blir alltså bara bukfylla.

Skulle självklart vilja analysera balarna men det blir svårt att få någon spec. bra analys eftersom de är svårt att få flera balar av samma bonde + att om vi sprätter upp flera balar för att ta prover så kommer balarna förstöras lättare och de finns riks för mögel.
Om jag bara tar analys på en bal så vet jag inte vad de andra balarna har för värden utan kan bara utgå från en bal.

Hur skulle ni ha gjort?

Sv: Fri tillgång

Om jag skulle varit du så skulle jag helt enkelt utgått från hur hästen ser ut. Håller den hull på det den får nu så varför ändra? Ser du att den blir för tjock/mager så ändra utifrån det:)

Hur ser den ut i hull/muskler? Skulle ju kunna ge mer lusern annars om du är osäker på att den inte får i sig allt den behöver.

Nu ser han riktigt fin ut. Dock har de bara gått i knappt 1 vecka. Får väl koll så han inte rasar eller något. Tror inte han kommer magra av, då han tidigare blivit väldigt rund då han stått på bal men då med bättre "kvalitet". Dock har han magrat betydligt på senaste månaden, även fast han ätit minst 10kg torrhö med hög energi + 1kg lusern och en liter betfor. De jag är mest rädd för är att han ska tappa muskelmassa om han får förlite protein. Han rids ändå 6 dagar i vekckan 4 av de ordentlig träning.

Nu ska du inte förkasta gamla vallar. Ett utav mina bästa värden på ett grovfoder kom från en gammal vall där inget gjorts på år och dar. Superhö fick jag.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 185
Senast: ako
·
Foder & Strö Hej alla duktiga här.. Är lite villrådig och tvekade för att skriva detta då det känns så självklart med analys av sitt hö att det känns...
Svar
7
· Visningar
1 317
Senast: Sara75
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 143
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka