Fri tillgång

D

diskho

Alltså, hur gör man? Lägger man bara ut hö och så äter hästen?

Hur mycket ska man lägga ut om man vill fylla på en gång om dagen?

Har en maxad C-ponny (new forest) som jag tänkt att ha fri tillgång till (lösdrift). MEN, jag har lagt ut lika mycket hö som när han inte hade fri tillgång. Men då tar det slut jättefort, eftersom han bara äter och äter.

Tror ni han äter bara för att äta (han är ju en ponny..) eller är han hungrig? När han fick så mycket hö förr, när jag gav honom "för hand" var han inte hungrig.

Funderar på att kanske lägga till halm så han har något att tugga på. Är det bra? För eftersom jag inte rider så jättehårt och jätteregelbundet blir det ju gärna en liten mage.. :p

Just ja, jag ger honom 6 normalstora "kakor" hö. Det fick han förut med, men utspritt över dagen då. Lite mer på vintern när det är kallt.

Sv: Fri tillgång

Vanligast är nog att man ställer ut storbalar med hösilage eller hö om man vill ha fri tillgång.

De äter oftast mer när tillgången är obegränsad än om man bestämmer hur mycket de ska äta.
Jag undra varför du funderar på halm om du nu i nästa andetag säjer att du ska ha fri tillgång?

Vid fri tillgång lägger du ut MYCKET mer än han normalt brukar äta. Det ska liksom finnas MER än vad han vill ha, DET är fri tillgång :)
Kom bara ihåg att inte lägga det direkt på marken, för då blir det nedtrampat, utan lägg det i någon form av låda/höhäck.

Det har jag inte tillgång till.

Plus att han går själv, det behövs liksom inte så mycket.

(Ska någon invända mot att han går själv, snälla ta det via PM istället så jag kan förklara varför.)

Men jag är rädd att han bara ska äta och äta och äta :confused: Gör de det? Hans mage blir liksom bara större och större med (han har ju visserligen fått mycket päls också). Är det bukighet pga höet eller kan de bli så tjocka?

Jodå, har införskaffat en höhäck.

Det har jag inte tillgång till.

Plus att han går själv, det behövs liksom inte så mycket.

(Ska någon invända mot att han går själv, snälla ta det via PM istället så jag kan förklara varför.)
Går han ute dygnet runt eller får han mat inne också... Sex kakor är inte särskilt mycket, så det är nog bra om du ger något mer också så att han får något att pyssla med hela tiden. Då kan han också lugna sig något när han upptäcker att maten inte tar slut. Sex kakor blir inte särskilt ofta till någon fri tillgång menar jag.. Halm är väl ett utmärkt komplement om han inte kan äta mer hö. Ja, bukigheten kan bero på proteinbrist eventuellt. kolla upp hur kvoten mellan protein och energi är i ditt hö. Har du ingen analys kan du eventuellt chansa lite och ge lucern också utöver höet.

Senast ändrad:

Men jag är rädd att han bara ska äta och äta och äta :confused: Gör de det? Hans mage blir liksom bara större och större med (han har ju visserligen fått mycket päls också). Är det bukighet pga höet eller kan de bli så tjocka?

Jodå, har införskaffat en höhäck.
Han äter så mycket han själv tycker han behöver äta, om det är fri tillgång.
De flesta hästar lär sig efter ett tag att maten inte springer ifrån dem, så de slutar hetsäta. Och det vanligaste är att de blir lite runda om magen men inte mer än så. Du får rida mer om han blir för tjock.

Sen undrar jag ju förstås - hur ser han ut över rygg, rumpa och revben? Bukighet kan bero på proteinbrist - har du analys på ditt hö, så att du vet att han får i sig nog med proteiner om han bara får av höet?

Han äter så mycket han själv tycker han behöver äta, om det är fri tillgång.
De flesta hästar lär sig efter ett tag att maten inte springer ifrån dem, så de slutar hetsäta. Och det vanligaste är att de blir lite runda om magen men inte mer än så. Du får rida mer om han blir för tjock.

Sen undrar jag ju förstås - hur ser han ut över rygg, rumpa och revben? Bukighet kan bero på proteinbrist - har du analys på ditt hö, så att du vet att han får i sig nog med proteiner om han bara får av höet?

Okej, vad bra. För han har ju inte haft fri tillgång så jättelänge eftersom betet var bra i år.

Jag tycker han ser likdan ut över rygg, rumpa, revben som förut. Dvs "rund" och normal. I somras kunde man känna revbenen, men inte se dem. Det kan man väl nu också antar jag. Det kan ju vara pälsen som luras också, för han har ju en himla massa sånt :D

Höet är från förra året, eftersom vi hade kvar. Ska snart hämta mer, nytt hö dock.
Analys har jag ingen, men jag kan ju fråga bonden vi köper det av. De borde väl göra analyser om de har en massa djur själva, eller?

Om de bara har kor har de nog ingen analys. Det funkar utmärkt att ge av fjolårshöt om det är av bra hygienisk kvalitet, det enda som minskar är vitamininnehållet.

Jag undrar varför du ska ha fri tillgång om du är så rädd att hästen blir tjock?

Jag undrar varför du ska ha fri tillgång om du är så rädd att hästen blir tjock?

Jag vet inte, mer naturligt? Sen tänkte jag att eftersom jag kommer hem såpass sent nu när jag börjat gymnasiet kommer han ju få vänta jättelänge på maten eftersom vi inte har någon som fodrar lunch.

Eller är det möjligt att lägga ut både frukost-, och lunchhöet och sen mata för hand middag och kväll?
För det känns ju så fel att han bara ska få mat 3 ggr om dagen med.

Det finns ju diverse olika grindar och boxar med timer att köpa som pyttsar ut hö. Mina hästar får bara mat 3 ggr om dagen än så länge, jag har fri tillgång på hösilage vintertid.

jag lägger ut så mycket jag vet kommer att räcka under 1 dag till min häst... för en storbal blir för mycket då hon oxå går ensam... det funkar super, men hon är redan van vid fri tillgång.

i början kan det ju vara smart att komplettera med halm för att det hela tiden ska finnas något att tugga på, du kan ju "skaka ihop" det så det tar lite längre tid att äta upp det godare... det kan vara bra just när man ska vänja in till fri tillgång!

3 ggr om dagen funkar fint, speciellt om det finns lite att tugga på ute. Dessutom är det ju bara att ge så mkt frukost att det tar ett tag att äta upp, då står han ju inte utan mat så värst länge. Våra hästar äter 3 ggr om dagen, plus att de brukar ha halm och grenar och lite gräs att tugga på mellan målen. Släng in lite grankvistar och småträd att tugga på, så får de gnaga och ha det trevligt på dagarna istället för att bara stå och vänta på nästa måltid.

Ger du tre ggr om dagen kan du inte ge ett futtigt kilo hö varje gång, utan mer. Ge mest de målen när det är långt till nästa mål, dvs på kvällen och morgonen. Middagen kan vara ett mindre mål på bara något kilo om han riskerar bli fet, antar att det inte blir så många timmar mellan middag och kväll. På kvällen skulle jag satsa på ett rejält mål som räcker nästan hela natten. En hungrig häst är en frusen häst sen på vintern.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Tänkte ha fri tillgång på halm i hagen och sätta ut en storbal. Men hur kan man hålla den fräsch (alltså regnskyddad och inte totalt...
Svar
9
· Visningar
1 066
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka