Fri tillgång

nyponros

Trådstartare
på grovfoder till lättfödd häst?
Hur fungerar det?
Är det så att de äter mkt första veckorna men sedan lugnar sig när de förstår att maten finns där jämt?

Har ett lättfött sto och funderar kring hur det skulle fungera om jag någon gång skulle ha henne på fri tillgång.
Hon hålls igång och tränas och ska tävlas så hon bör vara i hyfsad form liksom, för både hennes och omgivningens skull;)

Någon som har erfarenhet av detta?
Finns det hästar som inte "kan" gå på fri tillgång?

Sv: Fri tillgång

Det gäller i så fall att hitta ett grovfoder som är lagom kraftigt, annars blir hästen fet.
Det är också olämpligt för vissa häsar att ha fri tillgång ex fångkänsliga hästar, men det är individuellt.
Fettma är farligt.

jag tycker det är otroligt smidigt med fri tillg¨ång, särskilt när det är smällkallt på vintern*! men det måste väl vara ganska smart med ett grovfoder med lågt energiinnehåll men ändå bra med protein, då kan dom ju äta mer än om det är högt energiinnehåll.

Visst sansar de sig efter ett tag, men faktum kvarstår ju att vissa individer har en aptit som gör att de fortfarande äter ett stort antal kilo på fri tillgång. Det är där det är VIKTIGT att ha valt ett grovfoder som BÅDE har ett tillräckligt lågt MJ per kg foder, men samtidigt har en tillräckligt hög prot mellan protein och energi, så du inte behöver proteinkomplettera (och addera ännu mer MJ).

Så, teoretiskt kan ALLA hästar gå på fri tillgång, OM de får 'rätt' stråfoder. I praktiken är det inte alltid möjligt finna det stråfodret, då får man kompromissa och ge så mycket det går, men kanske inte helt fri tillgång.

Som ett litet exempel härifrån, med tre hästar på fri tillgång, som verkligen belyser hur OLIKA det är.

Häst 1, sto, stor aptit, äter på fri tillgång 18 - 20 kg (!!) hösilage (TS 55 - 60%) per dygn. Har ett behov på 60 - 65 MJ/dygn.

Häst 2. Sto. Äter på fri tillgång ca 14 kg hösilage (TS 55 - 65%). Har ett behov på 85 - 90 MJ per dygn.

Häst 3. Valack. Äter på fri tillgång ca 12 kg hösilage (TS 55 - 65%). Har ett behov på 70 - 75 MJ per dygn.

Hästarna är i ungefär samma storleksklass (147, 155 resp 158 cm i mkh, väger i normalhull 400, 430 resp 450 kg), och samtliga är av fullblodsras. (1 och 3 arab, 2 eng fullblod). Häst 1 och 2 är lika gamla (4 år), häst 3 är 12 år.

Men trots att de är ungefär lika stora etc, har de vitt skilda behov.

Jag har medvetet letat efter ett hösilage med så LÅGT MJ per kg foder som möjligt, men ändå så det lägger en hyfsad grund för häst nr 2. Hösilaget har 6.3 MJ/kg foder.

Häst 1 äter 20 kg. 18 - 20 * 6,3 = 113,5 - 126 MJ. Behovet var 60 - 65, dvs hon får i sig nästan DUBBELT så mycket MJ som hon behöver på fri tillgång. = Fet häst. Hösilaget är URUSELT för fri tillgång för den hästen, hennes behov och aptit.

Häst 2 äter ca 14 kg på fri tillgång. 14 * 6,3 = 88 MJ. Behov 85 - 90 MJ. Dvs hösilaget är perfekt anpassat även för denna häst, dess aptit och dess behov, och hon får i sig det hon behöver och blir alldeles lgom i hull.

Häst 3 äter 12 kg. 12 * 6,3 = 75,5 MJ. Behov 70 - 75 MJ. Dvs han får i sig precis lagom på fri tillgång och täcker sitt behov men får inget MJöverskott som gör honom fet. Hösilaget är perfekt anpassat för fri tillgång till just honom, hans behov och aptit.

Så, för 2 av tre är det utmärkt, för den tredje är det inte alls bra. Häst 1 skulle behöva ett hösilage med 65/18 till 65/20 MJ, dvs 3,2 - 3,6 MJ/kg foder. Detta är dock dels extremt svårt att hitta, och dessutom skulle t ex häst 2 då på sina 14 kg få i sig 3,2*14 = 45 MJ. Ds hon skulle inte ens täcka halva sitt behov via hösilaget, och skulle behöva ges stora kraftfodergivor för att täcka upp till behovet.

Det är alltså inte ett alternativ att ge alla hästarna fri tillgång på hösilage anpassat för häst 1, men heller inte att ge alla tre fri tillgång på hösilage anpassat för häst 2 och 3. Så vad göra?

JAG löste det som så att jag gav häst 2 och 3 så mkt de ville äta inne i box på natten, medan jag begränsade häst 1:s hösilage till 6 kg inne. Jag TOG BORT den fria tillgången ute, och gav istället 6 kg 3 ggr/dag, dvs 2 kg/häst per utfrodring och totalt 6 kg/häst ute under dagen.

Häst 1 fick då 6 + 6 kg = 12 kg = 75,6, vilket fortfarande är 10 MJ över behovet, men kunde inte sänka mer inne, då vandrade hon (u´huungrig jämt som sagt..). Dock så gav de där 10 MJ en hanterbar 'övervikt'.

Häst 2 fick då i sig 6 + 6 kg = 12 kg = 75,5 MJ. Och så fick hon kraftfoder för att täcka upp till sitt behov.

Häst 3 fick då i sig 5 + 6 kg = 11 kg = 69,3 MJ. Dvs behövde bara en 'symbolisk näve' kraftfoder.

Så, nej det är inte alltid möjligt i PRAKTIKEN att ha fri tillgång till alla hästar, men i teorin handlar det om en enda sak - hitta det kraftfoder som blir precis lagomt för just den hästen på fri tillgång. Lättare sagt än gjort ibland dock..

Jag har bara positiva erfarenheter av "fri tillgång" på grovfoder.
Dom brukar vänja sig vid att det finns mat hela tiden och inte äta hysteriskt, i alla fall våra hästar. Jag tycker att dom blir lugnare och mer harmoniska. Inget massa spring o bråk vid utfodringarna som det blir vid utportionering.., inte heller en massa tider att passa.
Jag skulle inte vilja ha det på nåt annat vis och inte våra hästar heller om dom fick välja..
Om jag ska komma på något negativt.. så är det att det blir lite dyrare, och en del svinn. Annars bara positivt.

Jo, de positiva effekterna är både många och tydliga. Och målet för mig är alltid att ha fri tillgång dygnet om. Dock är det ju tyvärr så att det inte alltid är möjligt, hur gärna man än vill. Och det är ju tyvärr inte riskfritt eller positivt med för mkt övervikt heller, så man får ibland kompromissa, så fördelarna med fri tillgång inte blir på bekostnad av hälsoaspekten (dvs de nackdelar som finns med att låta hästar/ponnyer bli fet/a)

Jag valde ju nooga när jag var tvungen att skaffa ny häst här efter Kele. För att få en HOMOGEN flock behovsmässigt, och kunna återinföra fri tillgång.

För mig har det funkat att ha fri tillgång på alla mina pållar, däremot har jag fått sänka kraftfodret och lägga om träningen något på vissa. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
528
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 072
Senast: Twirro
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 974
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka