Fri tillgång?

A

Ardnas

Hur gör man för att räkna ut en foderstat till hästar som går på fri tillgång på hösilage och är ute dygnet runt? Går det överhuvudtaget att räkna? Det beror ju väldigt mycket på väder och vind hur mycket de äter per dag... Hur har ni som har så till era hästar gjort?
 
Sv: Fri tillgång?

Vägt en ungefärlig mängd hö utifrån vad varje hästen bör få i sig eller bör klara sig på. Alternativt låtit den stå inne en natt eller dag med en viss mängd för att få en nogorlunda rättvis kg siffra som sedan korrigeras. Förra året hade vi mkt. dålliga värden så då fick de inte ha hel fri tillgång utan de kunde vara utan ngr. timmar per dag men det var inga problem.

Utifrån det har sedan en foderstat uträknats. Gjorde så förra vintern och det fungerade super på alla hästarna. I år är det nya hästar så vi har fått börja om igen. Så visst går det att räkna med bra resultat.

MVH/
 
Senast ändrad:
Sv: Fri tillgång?

vad är det för värden i höet? och vad äter hästen ungefär som minst och som mest?
 
Sv: Fri tillgång?

Tack för era svar! Då får man alltså försöka räkna på något slags medelvärde då...
Ägarna till stallet sköter allt med utfodringen av hösilaget, men då får jag be dom göra en analys av det ändå.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
910
Senast: mily
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
831
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 951
Senast: Twirro
·
Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
441
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp