Fri tillgång till unghäst?

Lill76

Trådstartare
Jag har nyligen fått hem en unghäst (1½ år) som är korsning halvblod/nordsvensk och jag klurar lite på hur jag ska fodra honom. Vi har ett bra hösilage, med bra proteinvärde ( har inte värdena i huvudet nu). Behövs egentligen bara lite mineraler till det. Kan jag ge honom fri tillgång eller behöver jag vara rädd att han äter "för mycket", med tanke på att vissa kallblod kan vara lättfödda. Är lite svårt att veta vilket MJ behov jag ska räkna efter med tanke på hans korsning. Någon som vill hjälpa mig? :laugh:

Sv: Fri tillgång till unghäst?

Jag har aldrig varit med om att någon unghäst har ätit för mycket. Och då har jag även haft unghästar av shetlandsras - de mest lättfödda av de lättfödda - på fri tillgång.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
761
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka