Fri tillgång till hö.

J

Jempa77

Hur länge kan man ha en rundbal med hö i hagen innan man bör byta den? Som det ser ut nu så blir vi bara två hästar i hagen. Balen är väl på runt 200-220kg st.

Tack på förhand!

Sv: Fri tillgång till hö.

Hur länge kan man ha en rundbal med hö i hagen innan man bör byta den? Som det ser ut nu så blir vi bara två hästar i hagen. Balen är väl på runt 200-220kg st.

Tack på förhand!
Det är alltså hö och inte hösilage? Har du ett ordentligt foderbord med tak så att höet inte blir fuktigt (svårt att åstadkomma) så funkar det ett tag. Har man höet i en ligghall på ett foderbord funkar det bättre. Men med tanke på att du har två hästar så råder jag dig att dela upp balen och köra ut en ungefärlig dygnsgiva (om de ska ha fri tillgång och går ute dygnet runt) och har resten av balen förvarad på en torr loge eller motsvarande. Det minska risken för att du ska behöva slänga delar för att den blivit fuktig. Men som sagt på en torr plats där inte regn kommer åt kan du ha balen tills den tar slut.

Sv: Fri tillgång till hö.

Tack för ditt svar, hade tänkt att bygga ett "foderbord" så att höt håller sej torrt.

Mvh-Jenny

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 090
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
781
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Detta är första gången vi slår hö så jag ber er ha överseende med frågor som för andra kan tyckas självklara 😊 Idag slog vi gräs på...
Svar
15
· Visningar
1 359
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II