Fri tillgång till hö

J

jump_

Nu har dom som har en nordsvensk och en annan häst i vårt stall sagt att dom antagligen kommer att ha deras hästar på fri tillgång till hö i hagen. Min pålle fick fångkänningar i början av sommaren men klarade sig riktigt bra under sommaren då han gick i en hage med inte så mkt gräs. Jag börjar bli orolig om det blir som det blir när han får hö..Han äter och äter. Han kör typ non-stop. Jag är villig att flytta över min häst till en egen hage men jag tycker så synd om honom då. Ska tillägga att min häst är tävlingshäst och inte deras. Jag vill inte att han ska få hömage osånt..

Sv: Fri tillgång till hö

Fångkänningar på hö är nog ingen risk,men han lär få hömage om han äter oavbrutet

Det obrutna ätandet brukar gå över när han inser att maten inte tar slut...

Ja det instämmer jag med .Det är dem första dygnen dem käkar oavbrutet ,sen ger dem sig

Fångkänningar på hö är nog ingen risk,men han lär få hömage om han äter oavbrutet

Jag skulle inte vara så säker... Min häst fick fång i december när det inte fanns något gräs. Hon gick på magert hö och en minimal giva av betfor. Jag skulle vara försiktig och uppmärksam på hur hästen mår!

Nej, jag trodde inte heller innan jag ägde islänningen att hästar kunde få fång mitt i vintern när de bara åt hö. Betforgivan låg på ca 2 dl torr mängd/dygn, om jag minns rätt, så den skulle knappast kunna ha en sådan avgörande effekt. Hästens mor fick också sin värsta fångattack i december/januari, och enligt ägaren fick inte den hästen heller något kraftfoder att tala om.

Jag hade säkert en EXTREMT fångkänslig häst, men det vet man ju inte alltid efter det första anfallet. Därför är mitt råd att vara försiktig med fri tillgång på hö åt en fånghäst, ÄVEN om risken är mycket liten att hästen ska få fång av hö.

Det hade jag ingen aning om heller. Är du säker på att det var hö han fick fång av

Bestämmer ni inte tillsammans hur mycket hö era hästar skall ha?
Tyckte bara det var lite lustigt, för det lät som i din tråd att de hade bestämt över ditt huvud att de skulle ha fri tillgång på hö?
Vet de om att din häst har haft fångkänningar? det är ju väldigt struligt att börja flytta om hästar till andra hagar och så om de skall ha fri tillgång?
Fast jag har i och för sig också hört att det inte är så vanligt med fång av hö? men fråga för säkerhets skull veterinär eller annan kunnig.

Fång beror ju inte på att de äter mycket mat, utan på att det blir en störning i tarmfloran.
Är det bara jämn kvalité på höet så är det nog ingen fara att ge fri tillgång - det har jag till mitt hbl-sto som haft fång.

Hömage är nog inte så stor risk att han får heller, om hans foderstat är balanserad i övrigt så att det blir lagom mycket energi och proteiner. Tränas han dessutom så håller hans starka magmuskler buken på plats, även om han äter massor med hö.

Min pålla fick för 3-4 år sedan fång på vintern av hösilage som visade sig ha mögel i. Det smög på hästarna ca 6 st fick symtom. Nu sen jag övertog henne har hon hö och det knusslar jag inte med. Hon får äta sig mätt. Däremot kraftfoder är jag mer sparsam med.

Fång beror ju inte på att de äter mycket mat, utan på att det blir en störning i tarmfloran.

:bow: Precis vad jag tänkte skrivit!

Fång beror ju på STÖRNING i magen av nåt slag, INTE av för MYCKET MAT. Det vill säga ska man vara mycket försiktig vid introducering av nya foderslag (även nytt parti hö/silage) och
övrigt som kan STÖRA magens tarmflora. (på vintern kan det ju varit att höet inte var av hygieniskt bra kvalité eller att de ätit nåt i hagen, grävt i marken o fått i sig nåt konstigt)

I förebyggande syfte kan det vara bra att ge foderjäst eller annat som håller tarmfloran i balans. I övrigt är ju faktiskt så mycket grovfoder som möjligt BRA FÖR MAGEN!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 203
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka