Fri tillgång till hö=fång???

F

Fortfarande Grevinnan

Har precis börjat med fri tillgång till hö......har en rundbal i hagen och när dom är inne så har dom halm att knapra på men inget hö.
Men nu säjer många att det är stor risk att dom kan få fång....ska jag sluta???

Sv: Fri tillgång till hö=fång???

Men det är väl samma hö som den alltid ätit ? du har inte gjort något foderbyte i och med du började med fri tillgång..

Japp, det är samma hö och dom fick mkt av det innan oxå.

Jag har inga erfarenheter av fång. Har lyckats slippa det bekymmret än så länge, men kan man inte få fång av dåligt hö?
Jag vet att silaget är mycket känsligt för mögel vid denna tiden nu när det har legat länge under vintern och många möss kan gnaga håll som inte syns.

Är det så att de där "många" är rädda att dina hästar ska bli för runda på fri tillgång? Runda eller rättare sagt feta hästar har en större benägenhet för att få fång på bete. Fången i sig beror (lite enkelt förklarat!) på att hästen äter för mycket grönt spätt gräs som innehåller kolhydrater. Dessa kolhydrater jäser sedan i magen på hästen och orsakar fången.
//marti

Hästarna riskerar inte att få fång på hö, för som sagt kan dom få det på bete. Det är om dom äter av det gröna mkt näringsrika gräset risken finns.
Så du kan lungt ge dina hästar fri tillgång till hö. =)

Instämmer med övriga.:) Har mina två hästar på fri tillgång, varav den ena är en shettis. Inget fång här inte. tvärtom så tycker jag de mår bättre. Inget tjurande och vaktande av höhögar, eller hetsätande för att hinna äta mest.

Fång har inte med mängden foder att göra! Har varit på kurs för en forskare i fång.
Enligt honom tror man att fång är en förgiftning i mag/tarm systemet.
Hästar kan få fång av vissa växter och ämnen som finns i vissa träd(barken)

/ nanne:banana:

Min häst fick fång förra vintern av enbart hö o då fanns det definitivt inget grönt spätt gräs i mina hagar kan jag ju säga. Detta var dessutom i januari. Fångrisken finns så fort hästen har för mkt hull.

en vän till mig hade ett halvblod som inte va tjock, jättefin i hull..
då hon röntgades för en annan åkoma konstaterades dock fång (hovbensroteration)...!
det märktes inte, ingen vet varför...!:confused:
hon åt inte heller så mkt. hö (hon ville inte äta upp)
och hon va inte gammal...

mina shettisar och mitt halvblod har fri tillgång på hösilage på sin lösdrift...
tycker att det fungerar bra. ingen är "för"tjock och dom trivs och äter "när dom har lust"....!!!!

Orsak till fång...

...kan också vara magensiumbrist. Drabbade vår ponny i höstas som var i full tävlingskondition och alltså inte ett dugg överviktig. Fastställdes m.h.a. ett enkelt blodprov.

;) Krocket

inte vet ja :angel:
men hon hade uträknad foderstat och analyserat foder, då borde väl det synts :confused:
tar inte kliniken sådana prov när det syntes på röntgen ?????
lurigt i allafall...

arabia skrev:
Min häst fick fång förra vintern av enbart hö o då fanns det definitivt inget grönt spätt gräs i mina hagar kan jag ju säga. Detta var dessutom i januari. Fångrisken finns så fort hästen har för mkt hull.

Samma sak hände min numera avlivade häst. Fick fång i december. Dock var hon inte överviktig, men hon måste haft hemska anlag för att få fång.

Det har jag aldrig hört någon gång. Däremot kan jag tänka mig att det kan bli problem om man har en fet häst.

Jag har två shetlandsponnyer som står på fri tillgång på hö. De äter en 25 kg's bal på 3 dagar (inte helt slut på dag 3.). Lugna harmoniska hästar i lagom hull.

Reda ut lite...
Hästar får inte fång enbart av bete! Och det är inte längre bara ponnier som får det som det ofta va förut.
Hästar kan få fång av snabba kolhydrater bla. Vi har två hästar i stallet som hade fång förra våren. Min är ett fullblod och den andra är en arab. Dom gick på fritillgång på ensilage/hösilage, inget fel att ge det, inte så jag menar, utan dom rörde sig helt enkelt inte nog mkt för att gå på fritillgång. Dom rörde sig "normlat" mkt men det räckte inte.

Vill varna för hösilage till fånghästar, vår ponny klarade inte hösilage, fri tillgång på hö fungerar dock utmärkt. Har även hört andra fall då hösilage utlöst fång. Verkar som om hösilage överhuvudtaget inte är helt ok till hästar då alltfler kopplar ihop ohälsa hos häst mede just hösilage.

Hej! Våra 3 hästar har fri tillgång på hö dygnet runt,ingen är tjock...längre.Den ena var nämligen bra rund innan vi började med fri tillgång.Vi drog ner mer och mer på fodret och det fick en helt motsatt effekt.Fick rådet att ge fri tillgång,hetsätandet försvann och magen likaså!Och den som var tjock förut är faktiskt den som tillbringar MINST tid vid höet numera.:) Jag tror inte att enbart höet skulle kunna ställa till det för dig med fång,det verkar ju vara betydligt större risker vid betesperioderna.

mariakling84 skrev:
Hästar får inte fång enbart av bete!

Jo, enl många veterinärers statistik är fång uppkommet under bete det absolut vanligaste, näst vanligast stort eller snabbt tillvänjt stärkelseintag. HH

timjan 1 skrev:
Vill varna för hösilage till fånghästar, vår ponny klarade inte hösilage, fri tillgång på hö fungerar dock utmärkt. Har även hört andra fall då hösilage utlöst fång. Verkar som om hösilage överhuvudtaget inte är helt ok till hästar då alltfler kopplar ihop ohälsa hos häst mede just hösilage.
Källa tack.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 862
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
369
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
627
Senast: Sesca
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 734
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar