Fri tillgång på morötter?

Laguna

Trådstartare
Hej!

Jag var och hälsade på min gamla foderhäst idag :love: och han verkade må bra...men jag har en fråga till er foderkunniga.

Han hade "fri morotstillgång" ute i hagen, vilket innebar att han typ stod och åt morötter hela dagen, jag var där vid 12 tiden och då hade han redan ätit upp en halv jättebalja som dom satte in i morse (skulle gissa typ 30 kg?).
Kan detta verkligen vara bra? Jag har ju tyvärr ingen "makt" över hästen eftersom jag bara har haft honom på foder tidigare, men jag bryr mig ju så fruktansvärt mycket om honom så jag är helt nervös över detta! Han var även vääldigt lös i magen och hade massa intorkat bajs i rumpan :cry:
När jag hade honom fick han ca 1 kg morötter om dagen..

Sv: Fri tillgång på morötter?

Varför får han så mkt morötter?
Jag vet inte om det är farligt på ngt sätt men tycker att det verkar lite konstigt. Om han är lös i magen är det något som inte fungerar.

Nej så mycket morötter är inte bra, precis som äpplen i den mängden inte är bra.
Varför ger de honom så mycket? Finns det någon tanke bakom eller är det för att vara "snälla"?

Är han dessutom dålig i magen så förstår jag inte varför de fortsätter med morötter.
Min gamla häst fick kolik av en morot eller ett äpple och även om inte det är så vanligt så är defenitivt inte 30 kg någon normal giva.

Om du kan så ifrågasätt, hans tarmflora är/kommer bli helt förstörd och tyvärr är det så att får inte hästen hjälp då så finns hen inte kvar så länge till:crazy: en häst med rinnande diarre behöver dropp i stora mängder och sedan hjälp med att bygga upp tarmfloran igen, det är alltså intensiv veterinärvård som behövs i såfall.

Jag har haft för mig,( inte helt 100%), att morötter är lösande så jag ger aldrig jättemånga per dag.

Det är inte bra och det är väl därför den är lös i magen:cry: Prata med ägaren? Morötter är nyttigt men inte i såna jättemängder.
Säg det till dem, om inte ägaren vill ta upp det.

Min ena häst älskar morötter och jag skulle vara snäll och gav henne en Ica kasse full, det var dumt:cool:

Hon blev jättelös i magen!

Så precis som de andra skriver är det inte bra att ge i för stora mängder!

Min första tanke var: Hur för dom tag i så mycket morötter?! :eek:

Nej, det är knappast bra för magen och är hästen så lös i magen som du beskrev tycker man ju att dom borde förstå att nåt inte står rätt till

Hej!

Han hade "fri morotstillgång" ute i hagen, vilket innebar att han typ stod och åt morötter hela dagen, jag var där vid 12 tiden och då hade han redan ätit upp en halv jättebalja som dom satte in i morse (skulle gissa typ 30 kg?).
..

Klart olämpligt tycker jag. Dels innehåller morötter mkt fruktan som hästen inte kan smälta och medför att fruktanälskande bakterier växer till i grovtarmen. De kan ibland framkalla sjukdom. Dels blir det ofta bakterie- och mögeltillväxt på morötter som ligger i högar. Antar att de inte rensar av dem innan de fodrar ut?
HH

Försök att prata med dem på ett bra sätt.

Jag har hört av två, av varandra oberoende, veterinärer att mycket morötter kan vara fångframkallande. Det du beskriver är ju dessutom määängder. :eek:

KL*

Tack för allas svar!
Jag tror att de bara ger morötter för att vara "snälla". Dom bor precis brevid ett morots växthus och får hur mycket "andraklass" morötter dom vill för 100 kr i månaden.

Jag har pratat med dom nu om att inte ge så mycket morötter, så jag hoppas verkligen att dom ska sluta med det, funderar på att maila denna tråden :devil:

Jag ska ut till honom imorgon och kolla hur han mår, så håll tummarna att hans mage är bra och att han inte står och äter morötter :crazy:

Rekommendationen är max 4 kg per dag.

Morötter kan nästan verka som en drog för hästarna, de blir "påtända" så att ha fri tillgång är otroligt dumt. Tyvärr hittar jag inte min källa till detta påstående men det är en vetenskaplig undersökning.

delvis KL

Tack för alla svar! Jag var ute och hälsade på honom och red lite igår, och de har slutat att ge morötter :laugh: Hans mage var mycket bättre och hela hästen kändes nöjdare :laugh:

Väldigt skönt! Nu kan jag koncentrera mig mer på min egen häst igen :D

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har min 8 åriga gotlandsruss på ett lösdriftsstall med hösilage och är i valet och kvalet att släppa i hage med fri tillgång. Har pratat...
2
Svar
20
· Visningar
1 770
Senast: Yrja
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 959
Foder & Strö Nu har jag äntligen fått tag på en lösdrift åt min relativt svårfödda fjordpojk. Han står nu på box, och har stått på begränsad fri...
2
Svar
23
· Visningar
3 841
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar