Fri tillgång på hösilage??

L

LindaMidinette

Pratade med en hästägare som sa att hennes hästar i vintras fick fri tillgång till hösilage. De la ut en stor rundbal i hagen och lät dem äta. Låter inte detta verkligt märkligt och framför allt farligt?:confused:

Sv: Fri tillgång på hösilage??

Det är många som gör så och det är inte ett dugg farligt så länge det är tillräckligt kallt ute.
Om det blir för varmt så börjar balen jäsa/mögla innifrån och då blir den jättevarm och inte lämplig att fodra med.

på villket sätt tycker du det låter farligt och konstigt ? så gör vi på vår lösdrift vintertid med, och bra många i omgivningen med. har en foderhäck som balen placeras i. man måste vara noga med foderhygienen men det måste man ju hur man än väljer att fodra ;)

Nej, det jag kände som kunde vara farligt är just att de kan äta för mycket. Men den risken kanske är obefintlig, jag vet inte så mycket om just den biten. När hästen står på stall är iaf jag väldigt noga med mängden hö de skall ha per dygn.

Riktigt kallt blir det aldrig här i söder, dock jäkla fuktigt :crazy:

men antagligen tillräckligt kallt ;) bra hygienisk kvalite är A-O var man än bor och då ska silaget klara sig ett tag. här går det 1 bal runt va 5 dag och det har funkat fint i flera år (trots att vi inte hade "vinter" i år)

även våra shettisar har fri tillgång, dom kan äta som f*n en stund, men när dom märker att maten inte försvinner så lugnar det ner sig. alla hästarna har hållt sig alldeles lagom trots att vi hade en kvot på 9.3 i vintras (fast då behövdes inget vidare med tillskott ;))

Det är ytterst ovanligt att man kan ge för mycket grovfoder.
Våra kallblod får i princip fri tillgång under uppstallningsperioden - när det var kallt i vintras stod de på 25 kg per häst. Vårt hösilage hade en TS-halt på 65%.

Immer

Säger som det andra. Inte ett dugg märkligt. Min vallack gick på lösdrift i vintras och gick då på fri tillgång. Åt ungefär 25-30 kg per dygn och var i lagom hull hela vinter.

Mina hästar, 1 arab o ett gäng shettisar, har gått på fri tillgång på grovfoder flera vintrar nu, inte någon som ätit ihjäl sig än

nu fodrar jag inte med hösilage, men däremot fri tillgång på hö.

jag har en VÄLDIGT lättfödd nordistravare, och en normalfödd varmblodstravare (båda ridhästar).

Jag började med fri tillgång på hö i höstas.
Jag fasade för att nordisen skulle bli rund som en tunna, dvs FET.
Men det otroliga var att han inte blev smällfet av att gå på fri tillgång. Okej, rund om magen är han (och kommer antaligen alltid att vara om jag inte tokmotionerar honom ständigt), men långt ifrån ohälsosamt fet.

Däremot så fick han ingen kolik i år, vilket han brukar få VARJE senvinter/vår!! Jag tror att det beror ¨på att han i år fått gå på fri tillgång på grovfoder, varmvattenkopp, och stor lösdrift.
Andra år har jag gett hästarna ca 30 kg hö att dela på varje dag, plus burit ut vatten på morgonen i hagen och vatten i box under nätterna.
Nu vill jag inte gå tillbaka till den hästhållningen, nu när jag sett att koliken inte kom, och att de mår bättre att vara ute hela dagarna. MEN, jag hade tillgång till en fantastiskt fin lösdrift, det är det inte alla som har, och jag rekommenderar inte alla att bara slänga ut dem i en hage dag o natt bara för att det är "naturligt".

hur mkt de åt: de tröck i sig ungefär en bal /5 dagar. en bal = 200kg. och det var 3 hästar. ~13,3 kg/häst och dag. Mer/mindre beroende på om det var kallt/varmt. Jag trodde de skulle äta mer, så nu när sommaren kom, så stod jag med väldigt mycket hö kvar :)

2 varmblodtravarsston (1.55 resp 1.64 höga)
1 kallblodstravarvalack (1.52 hög)

Senast ändrad:

vi gör så på vintrarna, och våra hästar lever;)

när våren närmar sig och temperaturen ökar kör pappa ut i små högar med griplastaren.

Så har vi gjort i 15 år snart:D

Och våra hästar lever och mår bra.
de lär sig väldigt snabbt att det finns obegränsat med mat, och äter inte mer än vad de behöver...

Tycker att det känns väldigt bra att veta, att även om vädret slår om och blir riktigt dåligt, så har pållarna att äta(= håller värmen betydligt bättre) tills man kommer hem och ev. tar in dom...

Pratade med en hästägare som sa att hennes hästar i vintras fick fri tillgång till hösilage. De la ut en stor rundbal i hagen och lät dem äta. Låter inte detta verkligt märkligt och framför allt farligt?:confused:

Vi har gjort så innan med hästar på lösdrift och det fungerade ganska bra. Vissa hästar blev för feta dock men det är nog individuellt. Det beror ju också på om man lyckas få lagom höga värden på fodret.

Sen gillar jag inte riktigt att bara ställa ut en bale på marken. Om det är snö så är det rent och fint men i södra Sverige kan det bli lerigt och då behöver man enligt mig en foderhäck.

Men har ni nån koll på tex döda djur som ligger i ensilaget ?
Jag hade aldrig vågat lägga ut en hel bal utan att minutiöst gått igenom varje strå !

Hej från hambo

Jag hade aldrig vågat lägga ut en hel bal utan att minutiöst gått igenom varje strå !

Hej från hambo

Men å andra sidan så är ju HELA balen dålig om man hittar ett dött djur i den, inte bara precis där man hittar djuret. Kollar du alltid igenom en hel bal innan du ger hästen från den annars också??

TS: Känner många som ger fri tillgång med hösilage, kör ut en rundbal i hagen. Det håller ju kvalitén bättre än vad en bal med hö gör utomhus, och om jag inte minns helt fel så är det ingen fara att det blir dåligt sålänge det är "kylskåpskallt" eller kallare ute (dvs under 10 grader)

Det är ju inte konstigare än att låta hästen gå på bete, inte äter många hästar ihjäl sig på bete varje år? Hästars matsmältning är konstruerad för att ständigt ha foder i systemet, och grovfoder är då deras naturliga föda.

Vi upplever det som att hästar med "stressmage" blir betydligt bättre när de får obegränsat med ensilage.
Förmodligen en kombination av den fria tillgången av grovfoder/mindre kraftfodergiva.

Hästar är anpassade och de flesta mår bäst av fri tillgång på grovfoder. Att lägga ut en bal i hagen är lika farligt som att släppa hästarna på bete, för vad gör de på bete? ÄTER.......

Det är tyvärr väldigt vanligt att folk ger sina hästar FÖR LITE grovfoder, vilket i mina ögon är lika med djurplågeri....
För fri tillgång! :)

Hej från hambo

Det är ju precis sama sak som om man väger upp ensilaget. För i så fall måste du noggrant gå igenom varenda strå även om du väger fodret. River du upp och kontrollerar så noga innan du fodrar?

Det kontrollen man kan göra är att så bra som möjligt kontrollera strängarna på fältet även om man inte då heller är säker. Man kan spåra med hund i fältet före slåtter tex. Att bara gå runt med hund i fältet några dagar innan slåtter skall tydligen göra att Rådjuren inte vill ha sina kid där. jag vet int eom det stämmer.

Men hur stor risk är det egentligen? Och hur ofta händer det?

Vi har fodrat hästarna helt med hösilage i ca 15 år(mellan 3-15 hästar i taget) - Kossorna fodras till viss del med "rullat" ensilage- men mest från topp och plansilos - Vi har, mig veterligen aldrig funnit några döda djur i ngn bal...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
864
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 070
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka