Fri tillgång på hö, hur räkna foderstat?

kopparberg

Trådstartare
Jag fodrar min häst med analyserat hö, och pålle har fri tillgång. Jag vet ungefär hur mycket hö hon äter/dag. Men hur räknar man då ut foderstat? De gånger jag gjort det så har värdena blivit långt ifrån bra utan att ha nära nog en viss mängd hö. Hur gör ni andra?

Sv: Fri tillgång på hö, hur räkna foderstat?

Räkna precis som vanligt, inga problem iom att du vet ungefär hur mycket hö hästen äter.

Är hästen bra i hullet så är ju mest troligt energimängden bra, eller hur? ;) Sedan är det bara att kolla att du har en rimlig mängd protein och att mineralerna är i balans.

Jag skulle ge lite extra att börja med, och sen får man fodra med ögat lite helt enkelt. Hellre lite för mycket i början än för lite.
Tyvärr går det ju inte räkna helt bra så man får ju gissa lite och därav att jag tar lite extra.
Trixigt. lycka till!

Jag skulle ge lite extra att börja med, och sen får man fodra med ögat lite helt enkelt. Hellre lite för mycket i början än för lite.
Tyvärr går det ju inte räkna helt bra så man får ju gissa lite och därav att jag tar lite extra.
Trixigt. lycka till!

Vad är det du ger extra av? :confused:

TS vet ju ungefär hur mycket hö hästen äter, så vari ligger det trixiga?

OK, om hästen går på lösdrift med 10 andra och man inte vet hur mycket varje häst äter, DÅ är det ju trixigt såklart, men jag tolkar det som att TS häst står uppstallad. Kan ju ha fel i det iofs... ;)

De gånger jag räknat foderstat så har jag ibland fått ändra hömängden något nedåt för att få de olika kvoterna att bli bra.
Jag hade samma förutsättningar förra vintern, då sket jag i att räkna foderstat! ;)
Pålle var fin i hullet och höet hade nära nog idealvärden för sporthäst. Jag är mest bara nyfiken på om andra med fri tillgång på hö hade några knep som gjorde så där exakta foderstater som man fick lära sig även på fri tillgång på hö.

Min pålle står på stall och inte lösdrift, rätt uppfattat. Dessutom går hon vintertid när vi fodrar med hö själv i hagen. Det pga att det är bara två hästar i stallet, stallkompisen är ett extremt lättfött kallblod som inte klarar fri tillgång på hö, han blir inte bara tjock, han utvecklar fetma om han får fri tillgång! Han har gått på lösdrift och då fick han till slut fång. Veterinär har rått att man ska hålla koll på hans hull, han ligger på gränsen för vettig vikt hela somrarna pga att de har gräs i hagen.
Så våra hästar får gå tillsammans sommartid, då får stallkompisen ligga på lite överhull så min häst ligger på normalhull så de kan få gå med varandra.
Så vad jag vill säga är att jag vet ända ner på kilot hur mycket hö min häst äter varje dag för vi väger höet till hagen så vi får tillräckligt många kilon så hon ska ha hela dagen.

jaha sorry jag var nog ltie seg i huvet när jag läste för jag tolkade det som att dom fick fri tillgång. Som sagt, var nog trött haha!

Då är det förståss inte så trixigt, då är det ju som Pinky säger ang, att räkna ut.

Räkna precis som vanligt, inga problem iom att du vet ungefär hur mycket hö hästen äter.

Är hästen bra i hullet så är ju mest troligt energimängden bra, eller hur? ;) Sedan är det bara att kolla att du har en rimlig mängd protein och att mineralerna är i balans.

Pinky gav dig ett mycket bra svar. Om du vet hur mycket hö din häst äter och har en analys så räknar du precis som vanligt. Börja med att räkna ut din hästs energibehov och kolla om den mängd energi som din häst får genom högivan är tillräcklig. Förmodligen är den det eftersom din häst håller lagom hull. Sen räknar du ut protein och mineralbehoven och kollar så att din häst får tillräcklig mängd protein och mineraler från högivan. Får den för lite av något så får du komplettera med det som det är brist på. Inte konstigt alls.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
661
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
979
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka