fri tillgång på hö, fodra antal ggr?

S

Silly

stressiga hästar, borde inte dom stressa ner om dom hade fri tillgång på hö? på så sätt skulle det inte bli samma; stressvänta på maten, kasta i sej minigivan, mätt liten stund, hungrig, stressvänta på käk osv..:o

hur många ggr ska man egentligen fodra? vissa säger många ggr, små givor, hästen har liten magsäck. vissa säger att varje mål måste ta minst en timme att äta upp för att salivproduktionen ska komma igång ordentligt... :confused:

Sv: fri tillgång på hö, fodra antal ggr?

fri tillgång :bow: :bow: :bow:
jag tror att fri tillgång till grovfoder ger mindre stressbeteenden, mindre tjafs i hagen vid måltiderna, bättre fungerande magar och gladare/nöjdare hästar.

Fri tillgång! Sedan det infördes i mitt stall har det blivit så lugnt, inga matvakare, stilla mumsande bara...liksom ute i hagarna. Inte samma hets när kraftfodret ska ges och ingen kastar i sig kraftfodret. Bara positivt :cool:

När jag började med fri tillgång hetsåt hästarna lite i början, men det är nuförtiden ALDRIG tjafs, hysteri eller sura miner..... möjligtvis kan de gnägga när jag pular med kraftfodret men lugnet är totalt. :)

Tänkte ta tillfället i akt att ställa en fråga om fri tillgång på hö. Min häst ska ha det till hösten och då undrar jag hur mycket hö man räknar med att hästar på fri tillgång stoppar i sig. Finns det några ungefärliga mått? Så att man kan räkna ut hur mycket kraftfoder man måste kompletera med.

fri tillgång betyder ju att man inte fodrar utan att hästarna kan äta när de vill. sen om amn vill ge graftfoder är ju upp till var och en.. jag tillhör dock de som vill ge iaf 2 ggr kraftfoder om dagen till min häst

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 275
Senast: Masse
·
Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 434
Hästhantering Hej! Har en fråga som jag funderar på och vore jätte tacksam för svar. Bor uppe i norrbotten / fyrkanten trakterna och har min...
Svar
8
· Visningar
1 172
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023