Fri tillgång på halm

Bells

Trådstartare
Funderar på att ge min häst fri tillgång på halm i slowfeedingnät. Nackdelar och fördelar? Hon går på lösdrift. Just nu har hästarna fri tillgång på hösilage i nät men dem är tjocka och äter extremt fort. Jag tänkte att dem får fri tillgång på halm, så dem kan hålla värmen och få tuggbehovet tillgodosett. Sedan ge hösilage i portioner istället.

Vilken halm är bäst och hur gör man för att få ihop en bra foderstat med halm? Vad innebär det att halmen är gräs-insådd? Är det lätt hänt att hästen fortsätter gå upp i vikt om den får fri tillgång av halm?
 
Glömde en fråga. Om hästarna har tillgång till halm dygnet runt, då räcker det väl att man ger hästarna hösilage en gång om dagen? Man behöver inte dela upp det på flera givor?
 
Gräsinsådd/gräsfröhalm innebär att det finns inslag av gräs i halmen. Gör den mycket mer smaklig och höjer energin lite - kan även höja proteinet. Ser det som en fördel vid foderhalm.

Det du måste tänka på är att halm kan innehålla ingen eller minimalt med protein. Analysera halmen precis som med höet om du ska ge fritt. Sen så ser du till att silaget har så högt protein att behovet täcks eller så får du gw proteinkraftfoder vid sidan. Men att verkligen säkerställa proteinet är täckt är viktigt när man ger halm som huvudfoder.

I övrigt är halm om den hygieniska kvalitén är bra ett utmärkt "basfoder" för att de ska ha att pilla med hela tiden men försöka hålla hullet nere. Vissa hästar proppar i sig halm så de blir tjocka med. Men de skulle då troligen bli ännu tjockare på hö.

Men analysera den gräsinsådda halmen så du VET vad du ger.

Ja det räcker teoretiskt med silage en gång per dag. Jag skulle personligen ge minst två gånger dock. Alla hästar är inte så förtjusta i halm och riskerar att äta väldigt lite av den i väntan på silaget. Så i början skulle jag ge små portioner silage som om de inte fick halm, rent tidsmässigt. Och sen minst två ggr per dygn.
 
Ja det räcker teoretiskt med silage en gång per dag. Jag skulle personligen ge minst två gånger dock. Alla hästar är inte så förtjusta i halm och riskerar att äta väldigt lite av den i väntan på silaget. Så i början skulle jag ge små portioner silage som om de inte fick halm, rent tidsmässigt. Och sen minst två ggr per dygn.
Jag instämmer med det här. Min matglada tjockis äter inte halm om man inte verkligen blandar ut det med hösilage. Han står bara hela kvällen och natten och väntar på att få komma ut och äta, vilket inte är särskilt hälsosamt.

Vi blandar ut det så äter han lite halm, men pillar mest runt för att äta silaget (det tar längre tid men han äter).
 
@Alexandra_W har gett ett bra svar. Det enda jag vill tillägga är att du bör ha koll på hur mycket halm de verkligen äter, det kan bli mycket energi den vägen (och som sagt lite protein).
 
Nackdelen, förutom det som redan tagits upp, är att vissa äter hela tiden och får förstoppningskolik. Det har båda mina fått av fri tillgång på halm i slowfeeding-nät.

@Alexandra_W När jag frågade Eurofins om analys på halm sa de att det inte gick (varför kommer jag inte ihåg) och att de inte gjorde det. Det var dock ca 1-2 år sedan.
 
Nackdelen, förutom det som redan tagits upp, är att vissa äter hela tiden och får förstoppningskolik. Det har båda mina fått av fri tillgång på halm i slowfeeding-nät.

@Alexandra_W När jag frågade Eurofins om analys på halm sa de att det inte gick (varför kommer jag inte ihåg) och att de inte gjorde det. Det var dock ca 1-2 år sedan.

De (eurofins/analycen) analyserade min gräsfröhalm för fler år än så. Jag bara skickade in och bad om näringsvärdesanalys för häst. Kan ju dock inte gå i god för att de inte bara hittade på svaret ;)
 
Har iofs bara halm i boxarna men det min erfarenhet är att de äter mycket när det är nytt för dom, sen när de märker att det finns mängder så blir det ibland knappt märkbart vad de äter. Det är då bara det som jag lägger in vid fodring som de äter av, det från dagen innan eller som blivit ut trampat i resten av halmbädden rör de mycket sällan.
Så ska ni ge fri tillgång kan jag rekommendera att ge det i en portion som tar slut under dagen och inte lägga ut en hel storbal som blir blöt och äcklig.
 
Har iofs bara halm i boxarna men det min erfarenhet är att de äter mycket när det är nytt för dom, sen när de märker att det finns mängder så blir det ibland knappt märkbart vad de äter. Det är då bara det som jag lägger in vid fodring som de äter av, det från dagen innan eller som blivit ut trampat i resten av halmbädden rör de mycket sällan.
Så ska ni ge fri tillgång kan jag rekommendera att ge det i en portion som tar slut under dagen och inte lägga ut en hel storbal som blir blöt och äcklig.

Det är rätt olika mellan hästar. Haft de som inte ätit halm om de så svultit - och de som käkat upp all ströhalm så de stått nästan på betongen på morgonen. Och allt däremellan. De flesta har varit ganska moderata dock. Men därför man bör kolla innan man förlitar sig på halm.
 
De (eurofins/analycen) analyserade min gräsfröhalm för fler år än så. Jag bara skickade in och bad om näringsvärdesanalys för häst. Kan ju dock inte gå i god för att de inte bara hittade på svaret ;)

Kanske är skillnad på gräshalm och vanlig vetehalm när man ska analysera? Du skrev halm så jag förutsatte inte att det var gräsfröhalm du menade.:)
 
Gräsfröhalm är ju inte halm i den bemärkelsen som spannmålshalm är.
Gräsfröhalm är sent skördat (augusti) gräs, där man tröskat bort fröna.
Det jag använde många år låg på runt 30 g smrp.
 
Mina har fri tillgång till halm i lösdriften och fri tillgång på hösilage i nät - inte i lösdriften utan i hagen (inte slow feeding maskor men tillräckligt för att minimera spill) Jag kan bara konstatera att de käkar en hel del halm (och skulle jag inte ha halm skulle de troligen ätit mer hösilage) :p och sen dricker de mängder oxå :)

Viktigast när det gäller halm är att se till att det är bra halm. den ska inte vara grå och "mjuk", den ska vara gul och "hård" och lukta fräscht och inte damma. har slutat köpa av två "kobönder" som levererade halm till mig som var mindre fräsch. nu åker vi en bit för att hämta men halmen är av så bra kvalitee så det är värt besväret.
 
Det är ju nästan bara energi i halm. Vi har inte analys på hösilaget ännu men tror inte det har supervärden direkt. Om hon äter mycket halm kommer jag antagligen behöva ge proteintillskott, vad är bäst att ge isåfall? Målet är ju att hon ska gå ner i vikt, motverkar inte kraftfoder det?

Hur länge kan det gå mellan utfodringar? Helst vill jag inte ha henne på fri tillgång av något, varken halm eller hö, för att ha koll på exakt vad hon äter. Problemet är att dem andra i lösdriften vill att dem ska ha att äta hela tiden, så det jag kan göra då är att ställa henne ensam i en liten grushage :(

Boxhästarna fodras kl 19-20 på kvällen och sedan 8 på morgonen och igen runt 12. Det blir väl alldeles för länge eftersom det inte finns något annat att tugga på i grushagen? Vet inte hur jag ska göra :(
 
Det är ju nästan bara energi i halm. Vi har inte analys på hösilaget ännu men tror inte det har supervärden direkt. Om hon äter mycket halm kommer jag antagligen behöva ge proteintillskott, vad är bäst att ge isåfall? Målet är ju att hon ska gå ner i vikt, motverkar inte kraftfoder det?

Hur länge kan det gå mellan utfodringar? Helst vill jag inte ha henne på fri tillgång av något, varken halm eller hö, för att ha koll på exakt vad hon äter. Problemet är att dem andra i lösdriften vill att dem ska ha att äta hela tiden, så det jag kan göra då är att ställa henne ensam i en liten grushage :(

Boxhästarna fodras kl 19-20 på kvällen och sedan 8 på morgonen och igen runt 12. Det blir väl alldeles för länge eftersom det inte finns något annat att tugga på i grushagen? Vet inte hur jag ska göra :(

Jag ger ju ett hö som har ganska dåligt med protein och dessutom lite halm till en av dem.

Jag börjar med att ge lucernpellets, som ju är grovfoder. Dvs, kanske ger lite mindre hö (dock över det rekommenderade TS/kg för deras vikt) och lägger på lucernpellets tills energin är uppfylld. Sedan toppar jag med potatisprotein vilket är ett kraftfoder men som inte har någon energi i sig.

Det som klassas som kraftfoder är ju inte bara energifoder.

För mig blir detta onödigt dyrt eftersom höt inte bara ligger högt i energi och lågt i protein utan dessutom är dyrt (plastinpackat av hög hygienisk kvalitet) då den ena inte kan äta hösilage och jag bara har två hästar och ingen loge.

Men, detta har passat mina hästar bäst så det är bara att gräva i plånboken för att få i dem strå och tuggtid nog och samtidigt all protein.:meh:

Allt blir lite åt det kontraproduktiva hållet då man skulle vilja ta bort halmen för att slippa ge protein men samtidigt har alldeles för hög energihalt vilket gör att man vill ge mer halm för att få ner energin men måste ge protein av just den anledningen. Puh!
 
Jag ger ju ett hö som har ganska dåligt med protein och dessutom lite halm till en av dem.

Jag börjar med att ge lucernpellets, som ju är grovfoder. Dvs, kanske ger lite mindre hö (dock över det rekommenderade TS/kg för deras vikt) och lägger på lucernpellets tills energin är uppfylld. Sedan toppar jag med potatisprotein vilket är ett kraftfoder men som inte har någon energi i sig.

Det som klassas som kraftfoder är ju inte bara energifoder.

För mig blir detta onödigt dyrt eftersom höt inte bara ligger högt i energi och lågt i protein utan dessutom är dyrt (plastinpackat av hög hygienisk kvalitet) då den ena inte kan äta hösilage och jag bara har två hästar och ingen loge.

Men, detta har passat mina hästar bäst så det är bara att gräva i plånboken för att få i dem strå och tuggtid nog och samtidigt all protein.:meh:

Allt blir lite åt det kontraproduktiva hållet då man skulle vilja ta bort halmen för att slippa ge protein men samtidigt har alldeles för hög energihalt vilket gör att man vill ge mer halm för att få ner energin men måste ge protein av just den anledningen. Puh!
Rent potatisprotein då eller? Vart kan man köpa det? Hur mycket ger du då, förstår att det beror på värdena i grovfodret men ungefär?
 
Kanske är skillnad på gräshalm och vanlig vetehalm när man ska analysera? Du skrev halm så jag förutsatte inte att det var gräsfröhalm du menade.:)

Det kan det vara. Vet jag analyserat havrehalm (utan gräs) för många år sen med men det minns jag inte var.
 
Jag ger ju ett hö som har ganska dåligt med protein och dessutom lite halm till en av dem.

Jag börjar med att ge lucernpellets, som ju är grovfoder. Dvs, kanske ger lite mindre hö (dock över det rekommenderade TS/kg för deras vikt) och lägger på lucernpellets tills energin är uppfylld. Sedan toppar jag med potatisprotein vilket är ett kraftfoder men som inte har någon energi i sig.

Det som klassas som kraftfoder är ju inte bara energifoder.

För mig blir detta onödigt dyrt eftersom höt inte bara ligger högt i energi och lågt i protein utan dessutom är dyrt (plastinpackat av hög hygienisk kvalitet) då den ena inte kan äta hösilage och jag bara har två hästar och ingen loge.

Men, detta har passat mina hästar bäst så det är bara att gräva i plånboken för att få i dem strå och tuggtid nog och samtidigt all protein.:meh:

Allt blir lite åt det kontraproduktiva hållet då man skulle vilja ta bort halmen för att slippa ge protein men samtidigt har alldeles för hög energihalt vilket gör att man vill ge mer halm för att få ner energin men måste ge protein av just den anledningen. Puh!

Nog har potatisprotein energi. Dock extremt mycket mer protein.
 
Det är ju nästan bara energi i halm. Vi har inte analys på hösilaget ännu men tror inte det har supervärden direkt. Om hon äter mycket halm kommer jag antagligen behöva ge proteintillskott, vad är bäst att ge isåfall? Målet är ju att hon ska gå ner i vikt, motverkar inte kraftfoder det?

Hur länge kan det gå mellan utfodringar? Helst vill jag inte ha henne på fri tillgång av något, varken halm eller hö, för att ha koll på exakt vad hon äter. Problemet är att dem andra i lösdriften vill att dem ska ha att äta hela tiden, så det jag kan göra då är att ställa henne ensam i en liten grushage :(

Boxhästarna fodras kl 19-20 på kvällen och sedan 8 på morgonen och igen runt 12. Det blir väl alldeles för länge eftersom det inte finns något annat att tugga på i grushagen? Vet inte hur jag ska göra :(

Mer än 4-5 h utan mat rekommenderas inte. Även om många stall har betydligt längre. men hur långt mellan givorna är inte det väsentliga - utan tiden mellan giva ett är slut och giva två kommer. Går fint fodra två ggr per dag om man ger så mycket att det räcker länge och maten inte är slut mer än 4-5 h
 
Nog har potatisprotein energi. Dock extremt mycket mer protein.

På mina säckar jag köpt har det faktiskt bara stått protein med som innehåll (varför, kan man fanimej undra) dock ser jag på vissa hemsidor att energin finns med, även lysinmängd.
Det är klart att det finns energi med........det borde jag förstått men har försökt ta reda på det (googlat) men inte hittat.
 
På mina säckar jag köpt har det faktiskt bara stått protein med som innehåll (varför, kan man fanimej undra) dock ser jag på vissa hemsidor att energin finns med, även lysinmängd.
Det är klart att det finns energi med........det borde jag förstått men har försökt ta reda på det (googlat) men inte hittat.

13 MJ/kg innehöll det jag gav.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 706
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
833
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 464
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 955
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp