Fri tillgång på hackad lusern?

macan

Trådstartare
Kan man ge obegränsat med hackad lusern? På säcken (Krafft) står ju rekommendationen 0,5 - 4 kg men gäller det under förutsättning att hästen äter hö också? Min häst äter knappt något hö alls pga åldersslitna tänder, men lusernhack får hon i sig (plus blötlagd lusernpellets, kornkross, betfor).

Sv: Fri tillgång på hackad lusern?

Ja man kan ge fri tillgång!

Det gör jag ofta, men jag väljer alltid lusern (hack och pellets) utan melass, och särskilt om jag ska ge mycket.

Vi har gett fri tillgång till lusern. Fullblodet fick hackad strå, ett nedgånget sto fick Mix. Bägge hade separat krubba med lusernet och hade också fri tillgång på hö eller ensilage.

Å vad bra! Varför bör man inte ge med melass när man ger så mycket? Nybörjare på detta... Jag ger Kraffts hack och Kvarnbyfoders pellets och melass finns det nog i en eller båda av dessa om jag inte kommer ihåg fel. Jag bör alltså byta mot melassfritt, tycker du?

Vad är det i Mix?
Jag köpte avlånga murarbaljor på Biltema som jag fyller med hack. Det är NÄSTAN uppätet på morgonen och det tar jag som ett tecken på att hon äter sig mätt för hon verkar verkligen tycka om det.

Melass = socker och det vill jag inte ge mer än absolut nödvändigt till något häst. Och med fri tillgång blir det ju ganska mycket. Kan bli förödande om du har en häst som har anlag för fång, insulinresistens eller andra problem. Och jag tror inte att för mycket kolhydrater/socker/stärkelse är bra till någon häst.

Kraffts lusernsorter innehåller melass, men jag är osäker på kvarnbyfoders.

Jag hade bytt till melassfritt. Jag ger Spannex complett lusernpellets. Om jag ger hack så ger jag Dangrönt Alfalfa som är melassfri till skillnad mot Dangrönt Lusern.

Har googlat lite... Fångrisken är orsaken till att man ska vara försiktig med melass? Min häst har aldrig haft fång men det är säkert bra att vara försiktig när hon nu får så mycket. Kvarnbyfoders pellets verkar vara melassfritt men ingen av Kraffts lusernprodukter. Vem producerar melassfritt hack?

OK, lite mer att tugga alltså än bara hackad lusern, och mer socker. Då tror jag att Krafft Mix går bort som alternativ, främst för att det ska vara så lättuggat som möjligt.

Melassfritt hack hittar du från Grren Power. OBS att du ska köpa det som heter alfalfa. Inte det som heter lucerne (det är det melass i). Det kan du köpa via svenska foder, de har även dangrönts lucernpellets, som också melassfria.

GPs melassfria lucernhack innehåller lite sojaolja btw, vilket för din gamling nog bara är ett plus =)

Kvarnbys lucern är också melassfri, och iaf förr Teknosans. Ingen av de har dock hack.

Gamla hästar har lättare att få nedsatt insulinkänslighet, så ska du ge fritt lucern skulle jag också ge melassfritt bara för säkerhets skull. Många tycker det melassfria är godare med btw.

Green Power menade jag också ang hacken! Samma tillverkare, men det heter Green Power och inte Dangrönt. Och just Alfalfan som Alex skriver är det som är melassfri.

Men Alex är du säker på att lusernpelletsen från dangrönt är melassfria? Hade dom innan o har för mig att dom inte var det...men kan minnas fel!

Teknosan är samma som den jag skrev, Spannex complett. Vet inte om det är nya eller gamla namnet. Den är melassfri!

Men Alex är du säker på att lusernpelletsen från dangrönt är melassfria? Hade dom innan o har för mig att dom inte var det...men kan minnas fel!

Japp =) De i vit säck med grön text och så står det 'lusernpiller'.
den här: http://www.brlantz.se/components/com_virtuemart/shop_image/product/Lusernpellets_4b9940e56227e.jpg

De är melassfria (om de inte typ senaste veckorna börjat tillsätta melass.). Såg btw sist jag var på CG att de bytt säck och nu har en genomskinlig plastsäck. Kollade inget nogrannare på den då, då jag har en hel 'vit' säck hemma.

Senast ändrad:

Men hörni, då har jag fått jättefina tips från er och verkar vara på rätt väg! Jag behåller Kvarnbyfoders pellets men går över till GreenPower Alfalfa hack. Stort tack för er hjälp! Då har jag lärt mig en massa nytt idag!

Senast ändrad:

Lusern innehåller väldigt hög kalcium/fosfor-kvot, typ 6. Spontant känns det som att det krävs massor med spannmål eller att komplettera med fosformineraler för att sänka kvoten men jag är inte säker. Är det någon som vet om gamligar klarar/behöver en högre kvot än yngre hästar? Kanske är det till och med är bra? eller måste man trycka ner kvoten till mer vanlig nivå?

En häst med dåliga tänder kan föda med: betfor, olja och lusern. Sök lite på Buke hur HelenaHandberg gjort med äldre hästar och slitna tänder.

Lusern innehåller väldigt hög kalcium/fosfor-kvot, typ 6. Spontant känns det som att det krävs massor med spannmål eller att komplettera med fosformineraler för att sänka kvoten men jag är inte säker. Är det någon som vet om gamligar klarar/behöver en högre kvot än yngre hästar? Kanske är det till och med är bra? eller måste man trycka ner kvoten till mer vanlig nivå?
Det har gjorts försök med Ca/P-kvoter upp till 5 i totalfoderstaten, där merparten av kalken kommit från grovfoder, och man har inte sett några negativa effekter av det - så länge fosforbehovet är täckt.
man måste alltså inte slå knut på sig själv för att få ner kvoten.

Skönt att det verkar ok även med högre Ca/P-kvot än rekommenderat. Min häst får nu, utöver fri tillgång på melassfri hackad lusern och ca 3 kg uppblött lusernpellets, även kornkross, rapsolja och betfor och detta verkar fungera väldigt bra. Hon ökar stadigt i vikt (hade tappat en massa innan) och är pigg och fin i pälsen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 648
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 732
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Gammelponnyns (f. 1988) tänder är slut och han behöver lättuggad mat. Han får uppblött betfor +lusernpellets några gånger om dagen och...
2
Svar
32
· Visningar
3 828
Senast: söderböna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10