Fri tillgång på grovfoder en del av dygnet i liten hage, kan det funka?

Nikki o Fabian

Trådstartare
Jag sitter och funderar lite över det här med fri tillgång på grovfoder.

Kan man ha det på en liten "lösdrift", det är alltså en box som alltid har öppen dörr till en liten hage, låt oss kalla det för rasthage? Hästen har ytan/boxen för sej själv men med hästkompis i boxen bredvid som då har samma lösning av box+hage.
Hästen kommer gå i stor hage i flock från ca 7:30-15:30 med en lunchfodring under den tiden.

Detta är ett kallblod som är glad i mat men som jag tror slutar äta när han är mätt(fodras 4 ggr/dag i dagsläget). Han kan vara lite grinig ibland och framförallt när det närmar sej fodringstid=hungrig.
Jag tänker att han kanske kan bli en mer nöjd häst om han får äta när han vill.

Men han har ju inte fri tillgång hela tiden utan bara när han är "inne" och hagen som hör till boxen är inte en jätte hage så han kommer inte kunna ströva långa sträckor.
Så kan det detta funka iaf eller kommer han äta ihjäl sej när han väl kommer in till sitt(hage+box)?

Sv: Fri tillgång på grovfoder en del av dygnet i liten hage, kan det funka?

Vilken perfekt bolösning! Jag är djupt avundsjuk.

Jag har sett flera som har foderhäckar med anpassat nät så att hästen hela tiden kan äta men inte för snabbt, alltså den får pilla lite mellan gallren för att få i sig stråna. Kanske det kan vara en lösning så att du slipper spill och en häst som överäter sig?

Om hästen är grinig vid matdags av hunger så kan det även hjälpa att lägga till 1kg vid varje mål för att få en lycklig mätt häst, det behöver inte till fri tillgång.

Men om jag bara lägger till ett kilo på varje mål, då kommer han väl fortfarande förstå att maten tar slut så jag äter upp medans det finns.
Om han har fri tillgång så blir kanske maten inte lika rolig? Och han är alltid mätt, vilken tid på dygnet det än är.

Ja jag hoppas verkligen att det kan bli så bra att han får den lösningen på stall.
Jo foderhäck kan nog vara bra så han får jobba lite för maten.

Hästar känner ju inte mättnadskänsla som vi utan det handlar om att tillfredställa tuggbehovet också. Med ett kg per mål så kan hästen bli tillfredställd både genom tuggandet och mättnaden. Det kan göra enorm skillnad samtidigt som man kan hålla deras vikt och ev medföljande sjukdomar under kontroll.

Eftersom han bara är grinig ibland så skulle jag börja med att öka per mål.

Hur mycket hö får han under dem timmarna han går i stora hagen?

Jag tycker som sissu att det bästa är nog att öka givan inne samt kanske ge ett mål mat till på dagen. Fri tillgång på mat och begränsad rörelse klingar inte bra i mina öron.

Dessutom om han ska minska matbegäret behöver han ha fri tillgång på mat hela tiden för annars "svälter" du hon om 8 h per dag och då börjar matbegäret om igen varenda eftermiddag.

Han får ca 2 kg till lunchen ute i stora hagen.

Det är just det som du skriver om som jag funderade över, att man kanske måste ha fri tillgång hela dygnet för att hästen inte ska äta ihjäl sej när han väl kommer "in".

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 898
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Första gången jag eventuellt kommer fodra högdräktigt sto nästa vår. (Näringsbehov har jag koll på. ) Men nu när jag sitter och...
Svar
6
· Visningar
769
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 006
Senast: Twirro
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 175
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Litet hemmakontor - inspo sökes
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA