Fri tillgång på foder???

Glimris

Trådstartare
Har aldrig förstått det där med fri tillgång på foder. Har man ett bra hö så täcks näringsbehovet av tex. 8-10 kg hö per dag. Men har de fri tillgång äter de mycket mer eller??? Borde det inte sätta sig på hullet då? Ger man då ett "dåligt" hö med dåliga värden blir ju ofta MJ för hög och då är det ju ännu värre med fri tillgång. Har även B-ponnyer som endast behöver 3-4 kg hö för att näringsbehovet ska täckas. Jag portionerar ut det 5 ggr/dag + fri tillgång på halm och känner att jag då har mera kontroll.

Sv: Fri tillgång på foder???

Har aldrig förstått det där med fri tillgång på foder. Har man ett bra hö så täcks näringsbehovet av tex. 8-10 kg hö per dag. Men har de fri tillgång äter de mycket mer eller??? Borde det inte sätta sig på hullet då? Ger man då ett "dåligt" hö med dåliga värden blir ju ofta MJ för hög och då är det ju ännu värre med fri tillgång. Har även B-ponnyer som endast behöver 3-4 kg hö för att näringsbehovet ska täckas. Jag portionerar ut det 5 ggr/dag + fri tillgång på halm och känner att jag då har mera kontroll.
Men då har du ju fri tillgång på grovfoder;)

Alla hästar kan inte ha fri tillgång på foder. Min ena till exempel, är av modellen som går upp i vikt bara han drömmer om mat. Aldrig att han skulle fungera på fritt med foder. Mjo, halm har de haft fri tillgång på i vintras och det gick väl hyfsat. Men då var det rejält med hönät runt balen, så de inte skulle kunna äta för mycket för fort.

Fri tillgång till lättfödda snabbätare är inte lätt att lösa. Jag har en som absolut inte kan gå på fri tillgång, en som skulle funka hyfsat på det så länge han motioneras ordentligt och grovfodret inte innehåller för mycket MJ, och en tredje som behöver tillskott trots fri tillgång om det är ett extremt näringsrikt foder :)

Här i stallet har jag en som behöver ha fri tillgång vintertid, annars rasar han i vikt. Den andra (ett kallblod) ska stå på fri tillgång nu första vintern, blir intressant att de hur det går. Men han är inte så värst glad i maten, lämnar alltid mat, så jag hoppas att det ska gå bra.
Jag har räknat att trots att jag har fri tillgång, så äter de i genomsnitt inte mer än ca 10-12kg/dag/häst. Är det en kallare vinter så går det mer. Men är det matglada hästar man har så kanske man inte ska lägga dem på fri tillgång, alternativt dra nät över balen så att de inte kan äta så snabbt.
Tidigare då jag hade 3 glupska ponnyer tillsammans med min häst, så hade jag begränsad fri tillgång, men upptäckte snabbt att det inte fungerade. Den ena ponnyn stod konstant och åt hela dagen, rörde sig knappt något alls i hagen, så det fick jag ta bort eller så skulle han nog börjat rulla fram.

Halm innehåller 5 MJ per kg, och inget protein, så du ska nog räkna med det i foderstaten....

Nu har jag läst/hör 5 MJ flera gånger. I Plancks häfte står det 6,3 MJ. Hur mycket varierar det? Och vad stämmer bäst? Jag hoppas på 5 :D

Mina två senaste halmanalyser (minns tyvärr inte vilken sorts halm det var):
2010
Energi 5,1 Mj
Protein (lysin) - (1,1 g)
Ca 3,3 mg
P 0,8 mg
Mg 0,6 mg
Co 0,06 mg
Cu 3 mg
I 0,3 mg
Fe 156 mg
Mn 62 mg
Zn 12 mg

2011
Energi 6 Mj
Protein (lysin) 23,6 g (2,1 g)
Ca 3,3 g
P 0,8 g
Mg 0,9 g
Co 0,06 mg
Cu 4 mg
I 0,3 mg
Fe 389 mg
Mn 42 mg
Zn 17 mg

kl

Jag har fri tillgång (i småmaskiga nät) till mina hästar och har faktiskt helst ett hö med lite sämre värden just för att de ska klara fri tillgång. Givetvis inte hur låga som helst dock, vill gärna ha en kvot på minst 6 men relativt lågt i energi. Till och med den lättfödda är riktigt fin i kroppen på fri tillgång, hon får inget kraftfoder förstås. Alla mina hästar äter ganska mycket mer än vad tabellerna säger att de "ska" äta. De går visserligen på lösdrift och jag har inte räknat med tillägg för kyla eller den rörelse som de har under dygnet i hagen.

Däremot förstår jag inte den här meningen: Ger man då ett "dåligt" hö med dåliga värden blir ju ofta MJ för hög och då är det ju ännu värre med fri tillgång.

Ett hö med "dåliga" värden ger ju både mindre energi och mindre protein per kilo foder, alltså kan hästen äta mer av det fodret än vad den hade kunnat göra av ett bättre hö - och ändå vara fin i hullet.

Ett dåligt hö i mina ögon är ett hö med högt Mj och lågt smp. Ett bra hö lågt MJ och kvot 7.

Mina två senaste halmanalyser (minns tyvärr inte vilken sorts halm det var):
2010
Energi 5,1 Mj
Protein (lysin) - (1,1 g)
Ca 3,3 mg
P 0,8 mg
Mg 0,6 mg
Co 0,06 mg
Cu 3 mg
I 0,3 mg
Fe 156 mg
Mn 62 mg
Zn 12 mg

2011
Energi 6 Mj
Protein (lysin) 23,6 g (2,1 g)
Ca 3,3 g
P 0,8 g
Mg 0,9 g
Co 0,06 mg
Cu 4 mg
I 0,3 mg
Fe 389 mg
Mn 42 mg
Zn 17 mg

I fjol tog jag analys på halmen och den innehöll 6 Mj. Rundbal av kornhalm enligt bonden.

Intressant! Tack :)

Ett dåligt hö i mina ögon är ett hö med högt Mj och lågt smp. Ett bra hö lågt MJ och kvot 7.

Då är jag med, jag tycker också det är ett dåligt hö. Däremot tycker jag även ett hö med lågt MJ och lågt smrp kan vara ett dåligt hö, därav förvirringen.

Då är jag med, jag tycker också det är ett dåligt hö. Däremot tycker jag även ett hö med lågt MJ och lågt smrp kan vara ett dåligt hö, därav förvirringen.

Ja det förstår jag, förvirringen är stor när det gäller foder :D. Jag pratade med en igår och hen tyckte att en skopa havre räckte till ett stort halvblod som tunnat ut. Hen kanske skulle lägga till lite mysli:o.

eller lusern eller olja eller något pelleterat foder eller mer hö.... ;)

Precis men varför lyssna på mig som inte har nån akademisk examen:cool:. Har bara lyckats fixa foderstater till stallet innan hen kom dit och hästarna mådde bra. Man behöver inte vara Einstein för att lära sig det.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
548
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama