Fri tillgång på ensilage, hur mkt äter de?

Skuggfaxe12

Trådstartare
Ni som har fri tillgång på ensilage/hö, hur mkt äter era hästar?

Vi har denna vintern börjat med fri tillgång på ensilage. Vi har fem hästar, en shettis, 2st 8 resp. 7 månader fjordföl och 2st fullvuxna fjordston. De äter ungefär 2,3 ton ensilage/månad. Och de har aldrig varit så fina i hull och muskler. :love: Fri tillgång är det bästa som finns för dem tror jag.

Hur mkt äter era?
 
Sv: Fri tillgång på ensilage, hur mkt äter de?

Småbalshösilage, 60% TS

Valack, maxad D, 10 år, väger 400 kg. Äter cirka 13 - 15 kg hösilage/dygn.
Sto, maxad D (växer), 1½ år, väger nog knappa 400 kg, äter ca 12-13 kg hösilage/dygn.

Totalt på en trettiodagarsmånad brukar det gå åt 900 kg hösilage.

OM det blir kallt så ökar hösilageförbruket radikalt och de äter en bal/dag (en bal är cirka 40 kg), dvs 1200 kg (1.2 ton) på en månad.

Betalar 2 kr/kg, så hösilaget är den absolut dyraste posten i min foderstat..
 
Sv: Fri tillgång på ensilage, hur mkt äter de?

Vårt ensilage ligger på 60 % också. Vi betalar dock bara 75 öre/kg, inkl hemkörning. Ensilaget blir vår största utgift också eftersom de äter så mkt.

Då är det ju inte alls orimligt mkt ensilage de äter. Våra går på lösdrift så de förbrukar en del mer energi för värmeframställning.
 
Sv: Fri tillgång på ensilage, hur mkt äter de?

Skuggfaxe12 skrev:
Vårt ensilage ligger på 60 % också. Vi betalar dock bara 75 öre/kg, inkl hemkörning. Ensilaget blir vår största utgift också eftersom de äter så mkt.

Då är det ju inte alls orimligt mkt ensilage de äter. Våra går på lösdrift så de förbrukar en del mer energi för värmeframställning.

Mina går inte på lösdrift, men de går ute 12 - 13 h/dygn, och sen står de inne på nätterna, men i KALLSTALL. Så är det minus 25 ute så är det minus 25 i stallet. Så temperaturmässigt blir det som lösdrift, men med skillnaden att mina inte kan gå ut och in som de vill.

Och nej, tycker inte alls det låter orimligt. Mitt kallblodssto åt förresten 25 kg hösilge per dygn när hon var i livet ;) Fast då hade jag storbalssilage, så priset var ju ett helt annat. Det är den här rackarns småbalen som hottar upp priset. Och då har jag ändå 'specialpris' (jag betalar ingen moms och får det fritt hemkört), men det hottar ju ändå upp. Men, det är bara se glad ut och betala typ :crazy:
 
Sv: Fri tillgång på ensilage, hur mkt äter de?

vi använder oss av rundbal.
i samma hage som vår arab går en gammal korsnigs ponny kat-c
och ett varmblod ca 162....
dom tar en bal i veckan men då får dom hö inne på natten och dom är mycket fina i hull kanske något feta men inte överdrivet.

Glada och sunda hästar som har fri tillgång men ven som äter hur mycket har vi ingen aning om .....
 
Sv: Fri tillgång på ensilage, hur mkt äter de?

Kostnad ca 350 kr i mån per häst.....rätt kurs tycker jag
plus det hö man ger inne
Hästarna står uteminst 12-13 timmar per dag ibland nästan 15
 

Liknande trådar

Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 466
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Haft en häst iväglämnad på inridning i två månader. Allt gått bra enligt tränaren. Sto med föl vid sidan, 5-7 mån ålder, så dricker inte...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 581
Senast: Karoliten
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar lite om dethär med s.k begränsad fri tillgång av grovfoder för häst. Nu när jag har eget stall och går i skolan har jag...
Svar
8
· Visningar
2 062
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp