Fri tillgång i hagen, installning på natten?

MatildaSvetoft

Trådstartare
Hej!
Undrar om det går att låta hästarna ha fri tillgång till hö ute i hagen under dagen men sen stalla in dem på natten och då ha hönät i boxen? Tänkte utetider är ca 06:30-21
Hur går man över till fri tillgång?
Tack på förhand!
 
Hej!
Undrar om det går att låta hästarna ha fri tillgång till hö ute i hagen under dagen men sen stalla in dem på natten och då ha hönät i boxen? Tänkte utetider är ca 06:30-21
Hur går man över till fri tillgång?
Tack på förhand!


Såklart går det, ungefär så går min.

Vad är det för häst du har? Finns risk för övervikt kan du ge enbart halm inne på natten exempelvis.

När vi gick över till fri tillgång så bara ökade vi givan, det var i samma veva som sommarbetet så det blev ingen dramatisk förändring. Kraft etc däremot får man vara lite försiktig med.

Min blev uppjagad precis i början, men sedan taggade han ned och nu ligger han på ungefär 16 kg/dygn på fri tillgång + luzern och lite kraft vid sidan av. Inga problem med fetma.
 
Såklart går det, ungefär så går min.

Vad är det för häst du har? Finns risk för övervikt kan du ge enbart halm inne på natten exempelvis.

När vi gick över till fri tillgång så bara ökade vi givan, det var i samma veva som sommarbetet så det blev ingen dramatisk förändring. Kraft etc däremot får man vara lite försiktig med.

Min blev uppjagad precis i början, men sedan taggade han ned och nu ligger han på ungefär 16 kg/dygn på fri tillgång + luzern och lite kraft vid sidan av. Inga problem med fetma.

Skönt att höra! Har en ardenner, vad jag har hört brukar de fungera bra på fri tillgång. Har haft henne knappt ett år och hon gick på mkt bete utan att bli jättetjock eller dålig. Kan hetsäta lite (vet att hon inte fick nån mat alls knappt hos en tidigare ägare och var väldigt undernärd så tror det är därför) men tänker att man kanske kan ha nät eller liknande så det tar lång tid att äta?
 
Klart det går. Min kan inte gå på fri tillgång (ranghög ponny som är otroligt lättfödd), men de stora hästarna gör det. De har en bale i hagen, och har sen hönät inne.

Gällande nätet så får min häst fem kilo vid insläpp, som hon klarar sig på hela natten. Det är inte alltid det är helt slut på morronen. De andra, som kanske inte är riktigt lika matglada, har ofta mycket hö kvar i nätet.
 
Skönt att höra! Har en ardenner, vad jag har hört brukar de fungera bra på fri tillgång. Har haft henne knappt ett år och hon gick på mkt bete utan att bli jättetjock eller dålig. Kan hetsäta lite (vet att hon inte fick nån mat alls knappt hos en tidigare ägare och var väldigt undernärd så tror det är därför) men tänker att man kanske kan ha nät eller liknande så det tar lång tid att äta?


Nät inne är också smidigt för att skydda höet så de inte trampar runt och bajsar i det. Men testa och se om hon håller sig fri i kroppen. Det kan ta ett litet tag innan de vänjer sig vid att det alltid finns mat, men sedan har de lugnat sig, är min erfarenhet.
 
Nät inne är också smidigt för att skydda höet så de inte trampar runt och bajsar i det. Men testa och se om hon håller sig fri i kroppen. Det kan ta ett litet tag innan de vänjer sig vid att det alltid finns mat, men sedan har de lugnat sig, är min erfarenhet.

Okej tack då testar jag nog det! (:
 
Om din häst står på halm under natten behöver du inte något nät för att sakta ner ättiden av Hö/silage .... jag hade inte valt nät alls om så är fallet .
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 708
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
833
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 129
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 570
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp