Fri tillgång för två hästar

Krati

Trådstartare
hur ska man ha höet i hagen på bästa sätt för att två hästar ska ha fri tillgång? En storbal blir ju alldeles för stor att ställa ut för bara två hästar, väl? Möjligtvis under vintern att det funkar, men när det är plusgrader känns det lite riskabelt.
Hur gör ni? Jag är lite försiktig med nät, då åtminstone ena hästen är skodd och han har en förmåga att hitta på det ena o det andra :p
Hade tänkt att jag skulle ha två pallkrags-anordningar men då får man nog bara plats med Hö för en dag? Det gör ju kanske inget, med tanke på att dom ändå ska in nattetid...

Men tala gärna om hur ni med två hästar gjort/gör.
 
Det finns ju mindre balar att köpa. Nu går mina två på lösdrift så de äter ju från samma ställe hela tiden, men jag har köpt 140kilos-balar jag kommer ställa ut i hagen när gräset är slut. Där jag köper ifrån har de även 100kilos-balar, finns säkert fler ställen som säljer mindre balar, brukar dock vara aningens dyrare än de större.
 
Hö eller silage? Vi hade fri tillgång, men lade ut nytt varje morgon just för att vi hade för få hästar och jag är allergisk mot fodersnusk.
 
I de hagar jag inte har så många hästar i har vi lite mindre foderhäckar som fylls på vid behov. När det är beror på hur mycket hästarna äter så det kan vara allt från varje dag till var tredje. Är det varmt ute så får dom mindre mängd och det fylls på oftare. Men för att det ska fungera och fodret inte ska bli dåligt krävs ju att det finns fler hästar på stället som kan äta upp resten av balen (om vi nu talar om ensilage).
Här gör vi på det sättet att om någon häst behöver grovfoder under den varma årstiden köper vi in torr hö i småbalar.
 
Vi brukar ha hösilage. Tidigare år har vi haft tre hästar och haft storbalar men vi brukar "fluffa " ut dom inne i ladan så det dom är blött torkat. Funkat väldigt bra (Sålänge balarna varit bra när man öppnat dom då).
Men det lämpligaste verkar ju vara då att fylla på ofta.
Ni med färre hästar o fri tillgång, hur mycket hösilage går åt på en dag?

Känns ju som att om man börjar direkt efter bete med fri tillgång så blir dom inte lika giriga på höet som dom kanske skulle bli om man först ransonerade ut höet för att sedan låta dom äta fritt?
 
Vi ger fri tillgång så fort vi börjar fodra extra. Hur mycket som går åt beror på häst och väder. Kallare väder mer foder. Kan väl säga att i snitt d v s beräknat på hur länge det räcker och hur många hästar som delar på det, äter våra på vintern mellan 15 och 25 kg per häst. Då kan ju säkert någon äta mer och en annan äta mindre. Vi har halvblod och travhästar i varierande ålder från föl och uppåt.
 
Jag har två potatislådor till mina två halvblod, två lådor för att mitt sto kan vara lite tjurig. Så fyller vi på foder på eftermiddagarna, periodvis fyller vi på även på morgonen, men jag vill att de ska ha mat hela tiden.

Potatislådorna är stabila, tål tuff hantering av hästar och har inga farliga delar. Brukar kosta en 50-lapp.
 
har inte fri tillgång men har 2 hölådor som jag ger hö i, blir frukost och lunch de får där vintertid och vill man kan man lägga det i hönät för att förlänga ät tiden.
hölådorna står på ben och har ett finmaskigt nät i botten så att böss och vatten kan falla igenom, de är ganska lätta så flyttar dem också lite då och då för att hästarna ska kunna städa under också :).
om jag skulle ge fri tillgång så hade jag nog bara lagt en hel höbal i lådorna och lagt ett ganska hårt spänt slowfeeding nät över. och fyllt på då det tagit slut med en till bal. så att de inte kan äta mer än då 12kg var om dagen. begränsad fri tillgång och balarna hinner aldrig bli dåliga.
 
Jag har fri tillgång till mina två och hade det över vintern/våren - flyttade in förra hösten.

Iår har jag köpt mindre ensilagebalar (ca 50kg/st) som kommer ges i pallkragar - under tak men inte inomhus.

i vintras gav jag dem tort hö i storbal (ca 200kg/bal) som bonden körde hem till mig och som jag hade under samma tak utomhus och med "provisorisk och hemmagjord foderhäck gjord av lastpallar och pressening. Det blev en del spill men funkade ok.

det största problemet jag har är att jag har en lättfödd ponny och en stor häst som är "normalfödd"
 
Räknas väl inte riktigt som fri tillgång men jag har några badkar som jag fyller upp med hösilage varje morgon, ibland så äter de upp och ibland så finns det lite kvar lite beroende på temperatur och hur länge de är ute.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 651
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 942
Senast: Twirro
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 145
Senast: Habina
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 692
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp