Fri tillgång/bete till shettisåring

C

Coffeaclub

Vad jag förstått så tillhör ju shettisarna de hästar som har lätt för att få fång. Nu är det så att vi precis har skaffat oss en ettårig shettis. Har alltid hört att unghästar bör ha fri tillgång på ett bra grovfoder, men gäller detta även shettisar? Förra ägaren hade givit henne och hennes mamma mycket begränsat med mat och tyckte att det nog var bäst att inte ha fri tillgång till lilltjejen. Min nordis som också är lättfödd funkar superbra att ha på fri tillgång och jag vill egentligen fortsätta att låta honom ha det, men jag vill ju inte riskera att lillpållan får fång. Och slutligen, hur gör man med sommarbete? Jag vill ju ha dem på bete tillsammans, men som sagt inte riskera fång. Så hur gör jag?
 
Sv: Fri tillgång/bete till shettisåring

Hejsan!

Min shettis fick fri tillgång på grovfoder tills hon var tre år, (Köpte henne när hon var 6 mån) nu får hon ca 4,½ kg (5 år). Det har aldrig varit några problem... Hon har alltid fått mkt hö. Det är jätte bra, för hon är inte så där mat galen som vissa shettisar kan vara. Hon vet att hon får gott om mat och lämnar lika gärna hö´t för att gosa en stund...:love:

Hon har alltid gått med stora hästar på bete oxå. Jag har dock varit väldigt noga med att vänja henne vid grästet. För oss har det aldrig varit några problem, Visst har hon en rund mage men är absolut inte fet.

Jag tycker att du skall ge lilltjejen fri tillgång på hö, shettisar är ju lika mkt unghästar som stora hästar!

Lycka till med lilltjejen!!
 
Sv: Fri tillgång/bete till shettisåring

Tack så mkt!

Ja, jag vill ju verkligen ge fri tillgång, eftersom jag, precis som du, upplever att hästarna blir lugnare och kan lämna maten för att komma och gosa en stund, istället för att de blir som tokiga när det vankas mat och nästan försöker jaga bort en från maten om man går in i boxen. Man undviker också slagsmål om maten i hagen, vilket jag tycker är bra. Men det är klart, man är ju orolig för fång eftersom shettisar verkar vara några av de raser som har lättast för att få fång. En teori jag har om det är att shettisar många gånger inte motioneras ordentligt och får i sig bra mkt mer näring än vad de gör av med. Lilltjejen ska nu börja motioneras så smått med skogspromernader och dyl..
 
Sv: Fri tillgång/bete till shettisåring

Min shettis var 1½ vid inköp och 5 vid försäljning. Däremmellan var det fri tillgång på hö och sambete med de stora hästarna. Betet tillvänjdes på så sätt att de gick i hagarna innan ens gräset börjat växa= ultimat tillvänjning alltså. Han var alltid fin i hullet (normalhull), antydan till gräsmage i slutet av sommaren som liten kanske. Inga problem med fång eller andra gräsproblem. Jag tror att största problemet är snabba foder/hagbyten.
 
Sv: Fri tillgång/bete till shettisåring

jag har 2 shettisar och ett halvblod på fri tillgång på bra hösilage i lösdrift på vintern, nu på sommaren går dom(alla 3) på ett "normalt" bete alldeles nere vid kusten, det funkar jättebra.

den yngre shettisen är 3 år och den äldre som är 35 har haft fångvarning på -80talet.

min vet. sa nu i våras när den gamla va på kliniken för ett hovproblem(klantig hovis) att han inte såg några problem att hon hade fri tillgång på hösilage. han tyckte det va jättebra, båda shettisarna är fina i hull(givetvis även halvblodet :) ). varken tjocka eller smala. (det är 3-åringen som är på min avatar.)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 586
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar lite om dethär med s.k begränsad fri tillgång av grovfoder för häst. Nu när jag har eget stall och går i skolan har jag...
Svar
8
· Visningar
2 073
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Har min 8 åriga gotlandsruss på ett lösdriftsstall med hösilage och är i valet och kvalet att släppa i hage med fri tillgång. Har pratat...
2
Svar
20
· Visningar
1 752
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp