Fri tillgång - av vad?

Praefatio

Trådstartare
Ponera att jag har ett stall (det har jag tyvärr inte), med 3-5 hästar. Hästarna släpps ut 8-9 på morgonen och släpps in 23-24 på kvällen året runt. I hagen ska de ha fri tillgång till någonting, inne ska de ha begränsad men god tillgång till något annat. Kraftfoder får de på kvällen när de kommer in och möjligen på morgonen. Målet är lyckliga hästar med mycket att pilla med i hagen och många timmars tuggtid, samt att slippa fodra många gånger om dagen utan att det går ut över hästarna.

Tänker mig att de antingen får fri tillgång på halm ute och anpassat med hö av god kvalitet inne, eller att de får fri tillgång på näringsfattigare hö ute och några kilon halm på kvällen. Det första har fördelen att de lär ha svårt att bli riktigt feta om de inte äter extremt mycket, och att halmen förhoppningsvis blir lite tråkig då och då så att de hittar på någonting annat ibland istället för att bara äta. Nackdelen är att högivan på kvällen riskerar att bli väldigt stor och att de kanske föräter sig. Detta kan möjligen åtgärdas genom hönät eller häck inomhus.
Det andra exemplet har fördelen att de får äta mycket hö och att natten blir en rofylld stund för vila och ingenting annat. Nackdelen är att en häst som har lätt att gå upp i vikt lär göra detta om de får äta så mycket hö de orkar. Ytterligare en sak, som kanske inte är intressant i sammanhanget men som är värd att tas i beaktning, är att det blir dyrare att ha fri högiva än att ha fri halmgiva.

Tankar?

Sv: Fri tillgång - av vad?

Jag har hästarna hemma men vi är fler inackorderade i stallet. Våra hästar går ut mellan 06-07 och kommer in ca 21 såvida det inte är dåligt väder (ibland är de även ute längre).

Vi har så att de har fri tillgång på hö och halm i hagen (det går åt 23 kg hö åt ett vlb, en nordis och ett russ, ingen av dem är speciellt mattokiga) sen så får de egna givor inne, vlb och nordisen har i princip fri tillgång dygnet runt medan russet bara har halm inne. Detta funkar väldigt bra för oss.

Jag har begränsad fri tillgång, dvs halm och hö bakom galler och nät. Halmen har vi ett litet hus med galler nertill, rutorna är 5x5 lite för stort för att ha hö i då äts det för fort. Men till halm är det perfekt för det tar dom en paus ifrån med jämna mellanrum.

Hö ger jag i flera hönät med små maskor 3x3 och det räcker länge.

Inne får två st hö bakom galler men den tredje hästen som äter långsammare får sitt på golvet annars hinner han inte äta upp innan dom ska ut.

Näringsfattigt hö med en bra kvot både ute och inne är enligt mig den bästa lösningen. Eventuellt blandad med halm om de vräker i sig, gärna då i kombination med ett hö med hög kvot. Naturligtvis måste halmen vara medräknad i foderstaten om man väljer att fodra med det.

Jag har tre (snart fyra) hästar tillsammans ute 10-12 tim/dygn. Två är fullblod som ska få äta så mycket som möjligt och en (plus den som kommer hem) är väldigt runda halvblod som slänger i sig hö och blir tjocka om man inte fodrar väldigt restriktivt.

Kommer att börja stödfodra med halm i hagen är det tänkt. Eventuellt blanda ut den med lite hö så att fullbloden också anser det värt att pilla i det. Då kan jag lägga ut mycket på morgonen och så har de under dagen. Nu får de lunchhö och em-hö och slänger i sig givorna så fort de får det (eftersom fullbloden inte heller kan få mycket ute då stoet är ranghög och skulle äta deras mat också då). Och sen kan fullbloden få fri tillgång på hö inne och de runda halvbloden kan få hö/halm inne för att få resten av sin giva samt lite att pyssla med under natten.

Höret vi har är bra och ingår i stallhyran så det är inte ett alternativ för mig att köpa eget hö. Däremot är det ingen stor extrakostnad att hålla dem med äthalm under vintern, också lättare att få tag på.

det där med fri tillgång, fryser inte fodret ute i smällkalla vintern?
drar det inte till sig vilda djur under natten som är hungriga, vi har flertalet rådjur, harar och en älg som stryker omkring våra hagar även mitt på dagen...

man ska ju inte ge rådjur hö för att det är svårare för dem att hitta vatten, då det är bättre för dem med ensilage

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Min häst visar ju ganska tydligt att hon dels föredrar att vara ute så mycket som möjligt och dels mår bättre i magen av att äta hela...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 054
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning