Fri tillgång, ändå hungrig?

T

Tosca

Mina hästar har fri tillgång på hö. En är en gammal valack som går mkt lätt promenadridning. Han får väldigt lite kraftfoder (betfor, kli, krafft grund och kornkross) Han har en uträknad foderstat och är lagom i hull, mår bra på alla sätt(har dock en tendens att falla ur så här vid fällningen) Det som gör mig fundersam är bara att han är så förbaskat hungrig hela tiden. Kan dom vara det fast dom har fri tillgång på hö? (Och jag vet att han äter höt ordentligt) När han har ätit upp sitt i krubban så går han runt, skrapar, försöker nå fodertunnorna, vill på alla sätt säga att han fått alldeles för lite med andra ord... :) Kraftfodret är ju väldigt gott tycker han, så jag har hela tiden tänkt att det är därför-han vill ha mer av det goda. Men min andra häst får mer kraftfoder, hon är dräktig, och hon är alltid så nöjd... Skulle det bli bättre om jag justerade foderstaten så att han fick lite mera kraftfoder tror ni? :confused: Borde inte hö ge samma mättnadskänsla?

Bara nånting jag kom på i morse när tanken slog mig att han kanske är hungrig? Och här går jag och säger att "nej, du har fått mat!"
Till saken hör att jag inte haft hästen så länge, men jag har haft många andra hästar och ingen av dom har varit såhär uppskruvad när dom ätit klart. Även om dom inte fått så mycket...
Någon annan som har ett matvrak? :crazy:
Så, vad tror ni? Kan han verkligen vara hungrig, eller vill han bara ha mer gott?
 
Det kan inte vara så att han känner av proteinbrist? Jag tycker inte hästar borde falla ur på våren om de har fått tillräckligt med proteiner under hösten/vintern.

Har du någon grovfoderanalys?

mvh Jessica
 
Eller om hösilaget har en sämre struktur, låg TS kan hästarna ändå uppfattas som hungriga.
 
Jadå, det har jag, och han fungerar bra på foderstaten annars (jag menar lagom pigg och harmonisk) I år har han inte fallit ur än i alla fall, är i jättefint hull, det var de förra ägarna som sa att han brukade ha lätt att göra det såhär på senvintern/tidig vår...
Men det är inte så att han är "stirrig" hela tiden det är bara precis när han ätit upp sitt kraftfoder. Med stirrig menar jag inte att han är jättestressad eller så, bara att han tydligt visar att han inte är nöjd. Och det brukar dom ju alltid vara efter fodring om nån gång... :smirk: Eftersom han är så harmonisk annars, vid all hantering/ridning, så har jag tänkt att han nog bara vill ha mer. :confused:
 
Men då är det nog så som du tror, han vill ha mer helt enkelt... :d

Och han kommer antagligen inte att falla ur i år om du har en, för hästen, korrekt balans mellan protein och energi. Om han gör det i alla fall kan du ju alltid prova att höja smrp/MJ-kvoten till nästa år.

Har en häst i stallet som jag har knåpat ihop foderstat åt. Den foderstaten låg på strax över 6 i kvot, men eftersom han har fallit ur lite nu så kommer jag nog att höja på MJ och Protein till nästa år.

mvh Jessica
 
Eftersom han inte har fallit ur i år sedan han kom till dig så verkar ju allt bra så långt. Hur ser det ut med rutinerna? Du har ju tydligen inte haft honom så länge, kan det vara så att det är annat än fodret som gör att han blir orolig. Är de uppstallade eller går de på lösdrigt, hur såg det ut tidigare. Hur många kraftfodergivor har du, är det beteénde varje gång? Kanske kan det vara så att han tidigare alltid har fått gå ut efter att han fått sitt kraftfoder och det är det han försöker tala om, att han vill ut av ren rutin, och det misstolkas som hunger?
Bara en liten tanke.
MVH/
 
Kan han det inte var så att han inte är direkt hungrig utan mer sugen på den goda maten? Var för äta tråkigt silage ,när det finns mumsig havre inom räckhåll?

Hur mycket hösilage äter hon och vad är värdena?
 
Kan det vara så att ditt sto fortfarande har mer att mumsa på när valacken har ätit upp sitt? Då kan jag förstå att han blir stirrigt. Det finns ju mer mat och han kommer inte åt den!
Om du tycker det är ett problem så kan du prova att lägga i ett par stora stenar som han måste flytta på, då kommer hans mat att räcka mycket längre.
 
Mitt tipps är att ge mineraler (hänvisar till artikeln i hästfynd). Annars så kanske han bara har tråkigt, du kan ju försöka med halm om du har tillgång till det.
 
Pja, mina hästar är då inte mindre intresserade av mat när de går på bete, så personligen har jag svårt att se att det skulle vara fel på valacken?
 
Men varför i hela friden tror du att han kommer att äta halm, om han har fri tillgång på hö??
 
För halm innehåller annat än det som finns i hö....om han nu har någon brist...men jag kan åxo hänvisa till artikeln i Hästfynd som menar att det är mineral brist om nån häst är hungrig...ja ...läs den , står massor.

Sam
 
Tänkte på samma sak! :idea: Efter att ha läst Hästfynd!

Loggan
 
Jisses =)

Mina båda skulel glatt äta ihjäl sig på kraftfoder om de fick. Och ingen av dem har proteinbrist, och fri tillgång på hösilage.

Kraftfoder är GOTT ju, och det är som med människor och godis, det finns alltid plats för mer ;)

Mina är för väluppfostrade för att stöka runt såsom du beskriver det, men det är idel spetsade öron och förhoppning om mer kraftfoder. Skulle bli MER oroad om de INTE skulle vilja ha mer kraftfoder, eller morötter ellervad det är :devil:
 
Jag skulle kanske gissa att det ligger till så att han kanske inte haft fri tillgång innan du fick honom och därmed är så van vid att kraftfodret serveras då och då och han kanske tidigare fick mer kraftfoder. Att det bara är en vanesak vill säga. Fast det är bara en chansning.
 
Tack alla för era svar!
Jag tror faktiskt att det är som en del säger, han vill ha mer gott! Men jag ska noga kolla över om han kan ha brist av något. Dock mår han så bra i övrigt (men jag vet att man inte kan se allt med ögat) och det är ju sant som ni sa, vilken häst skulle tacka nej till lite mer kraftfoder?! :D
Fick bara ett infall av oro när tanken slog mig att man ska ju inte avfärda allt med att han är bara sugen... Tänk om det vore nånting och så har man inte uppmärksammat det??! :crazy: Tänk vilket dåligt samvete man skulle ha...

MVH
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 659
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 942
Senast: Twirro
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 050
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 755
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp