Fri höjd för hoppning

Hästmassören

Trådstartare
Vi håller på att titta på lite olika lösningar för ridhus och en del hallar har vajrar som fungerar som bärande delar som löper tvärs över ridbanan.
Dessa sitter på en höjd av 3,88 över ridbanan.
Har mätt och måttat och det känns ju ganska safe att köra hoppning på en sådan bana, (tror att internationella regler kräver minst 4,80 i takhöjd, men vi ska ju inte anordna några Grand Prix direkt....:p
Går att få en meter till i höjd, men då blir det genast rätt så dyrare.
Vad tror ni, är det över huvudtaget möjligt att hoppa en 1.70 häst över, säg 1.30 hinder och nå så högt som 3,88 men någon del av kroppen?
 
Känner också det! Försöker ivrigt komma på något scenario med en storhoppande häst som på högsta punkten på språngkurvan lyckas, i luften, slå på en mega-bock som skickar ryttaren rätt upp! Men det känns inte så troligt....:rofl:
 
Hinder 1.30 cm
Häst 1.70 cm
Sadel 10 cm
Ryttare 90 cm
= 4.0 m
Och ingen marginal över hindret.

Ska hästen löshoppa så lär det gå bra.
 
Fast förhoppningsvis drar ju hästen upp benen en aning över hindret, så det blir ju inte 1,70 där :).
Och förhoppningsvis så är det lite marginal när den hoppar och sedan har ryttaren hjälm som också som tar plats. Det var mest lite enkel matematik för vad man bör få plats med.
 
Fast hästen hoppar ju inte hindret med raka ben...
Nej men de har skor, ryttaren har hjälm och ibland en hel del luft mellan hinder och hovar som jag inte räknade med. Helst vill man väl ha ett par dm till godo också, och man ligger redan på -12 cm utifrån min överslagsräkning.
 
Fast om man ens funderar på om det är för lågt i tak så tänker jag att det är för lågt i tak. Man måste ju ändå ha marginaler. Tänk att styra mot ett hinder och typ vara tvungen att ducka för att det känns lågt i tak, nej tack :o.
 
man kan också undvika att hoppa under vajrarna ;).
har ridit i ridhus där det går att hoppa någorlunda högt men känns otroligt lågt pga bevattnings system i stil med nät över hela taket och en löshoppnings ring som hissas upp i taket i annat ridhus.

man duckar lite automatiskt men det går.

är det ett privat ridhus så lär man sig ju snabbt var man kan ställa hinder och vad som går. men är det ett ridhus som man hyr ut eller planerar att anlägga tävlingar på så är det inte det smidigaste.
 
En annan sak angående takhöjden. Det är bara i runda slängar 30-40 cm skillnad i hinderhöjd mellan 130 hoppning och grand prix så är det minimikravet 4.80 m mot dina 3.88. Där så kanske man kan sänka det med 50 cm för att man har lägre hinder och kräver mindre säkerhetsmarginaler, men du talar om det dubbla i skillnad, då är vi nere på hinder i storleksordningen 60 cm eller så om vi bibehåller den fria takhöjden över hindret.
 
Nu blev jag jättenyfiken på att mäta vårt ena ridhus. Innan golvet sänktes vet jag att det hoppades 170 under en höjdhoppning. Nu har man grävt ur och sänkt golvet ytterligare, där har jag hoppat 130 utan att det kändes som att taket skrapade hjälmen. Det är betydligt lägre i tak där än "standardhöjd". Återkommer!
 
Går går det säkert men jag hade inte velat göra det. Jag vill ha en del marginal. Skulle bli dönervös annars. :nailbiting: min överhoppar ibland lite och jag hade inte velat känna att det fanns minsta risk men det beror ju på de som skall använda ridhuset. Men jag hade också gjort som någon annan föreslog. Satt upp linor på den tänka höjden och testat. :)
 
Tänker direkt på framhoppning på Globen, där var det 17 inte högt i tak och med massa "spännande saker kors och tvärs i taket O_o
Var ju nästan så man hukades sig när man skulle gå igenom där :rofl:

9300bf1a952cb37d0fb40e6dd7fbd65c.jpg

(bild lånade från Hippson)
 
vi har 4 m till takfoten i ridhuset och det känns lågt.
Rekommenderad standard när man bygger är 4,5m

jag tror att om du rider en stor häst och är normal lång själv, hoppar ett hinder på ca 130, med en normal spårngkurva och utan nån jätte stor marginal så blir måttet över 3,5m
 
Vi har vattensystem i ridhuset. Upp till vattenledningarna i taket är det ca 4 m. Vi har några hästar på 175. Hoppar dock inte speciellt ofta eller högt i ridhuset, max ca 130 oftast enbart gymnastikhinder men det har inte med vattenledningarna att göra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp