Frenetiskt kliande på skapet

Kusebuse

Trådstartare
Kusens hagkompis (valack) kliar sig och kliar sig....

I hagen står en del vissna tistlar och gråbo och lite annat ogräs. Som ganska långa hårda pinnar ungefär.
Hästen ställer sig bredbent i detta ogräs så att det hamnar vid skapet och insidan av låren, och börjar sedan vagga från sida till sida med bakdelen.
I timmar kan han stå så, och är då nästan okontaktbar!

I 7 månader gick hästarna i sommarhagen, och inte en enda gång såg jag hästen klia, men nu när de går i vinterhagen så håller han på timme efter timme, dag efter dag!
Han höll på likadant förra vintern.

Vad i allsin dar kan detta kliande bero på?

Sv: Frenetiskt kliande på skapet

Han har förmodligen infektion i skapet. Tvätta med lactacyd och ljummet vatten. Om det inte blir bättre kontakta vet.

Han har förmodligen en förhudskatarr, alltså en inflammation/infektion i förhuden. Problemet kan dyka upp på vintern när grabbarna tycker att det är för kallt att hala ut grejen på vädring. Då bildas mer smegma och det är lätt hänt att man får en överväxt av jästsvamp eller bakerier. Kliar som sjutton.

Gör som Lindsen skrev; rengör och försök gräva loss alla kletiga svart flak därinne. Torka ur med blöt bomull t ex (inte torr för då luddar det fast). Om du använder mild tvål är det viktigt att skölja mkt noga. Bara ljummet vatten brukar också fungera. Detta brukar räcka, men fortsätter besvären bör vet göra ett utstryk fr skapet för att se vad det är för bakt/svamp som orsakar besvären och sätta in en behandling mot dessa.

Tack för era svar!
Måste säga att jag har funderat på om det är infektion/katarr.
Men eftersom min valack, som fått infektion ett par gånger, aldrig kliat eller visat tecken på obehag så blev jag väldigt osäker.
Man är ju alltid lite rädd för smittsamma sjukdomar.:crazy:
Ska i alla fall vidabefodra era tankar till ägaren, och hoppas att h*n gör något åt saken denna vintern!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka