French collar

E

Egonson

Är det någon här som har erfarenhet utav Börjes French collar brösta?
Vilken typ av häst passar den till, i storlek full?

Antar det är en Ideal Harness, samma som Drive Out har?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: French collar

Dålig passform är bara förnamnet, tyvärr!
franska coller är överlag svåra att tillpassa och jag rekomenderar endast att man köper dem från leverantörer som tillverkar dessa i stor utsträckning och efter måttbeställning.
/M

Hm, okej.Fick ett PM från annat håll där det stod annat så det blir svårt att veta vilket.

Jag har hört att de skall vara ganska bra:o, en här på kötforumet tävlade med en sådan brösta :)!

Mvh
Emma

Hm, okej.Fick ett PM från annat håll där det stod annat så det blir svårt att veta vilket.

Så tycker jag att det verkar vara med det mesta,
folk har olika åsikter, teorier och erfarenheter.
Samma sak med om det ska vara lokor eller brösta om du inte har en häst med värdens bästa plats för en brösta. Även mellan rak och ergonomisk brösta har jag hört väldigt olika.

Samma som med så mycket annat inom hästvärlden :angel:

Det tycker jag är så bra här, att man får många olika åsikter, och sen får man själv besluta sig för vem man kanske tror lite mera på eller som har ungefär samma inriktning eller typ av häst eller eller.....

Och i dom diskussionerna kommer det ofta fram synpunkter som man inte själv tänkt på, och också kan ta ställning till.

Toppen med detta forum!
L

Ja visst är det bra :) Man får plocka russinen ur kakan.

Tack för länkarna Domino.

Ja absolut det är klart att det är bra med olika åsikter, det var inget negativt jag menade utan mest bara at det skiljer rätt bra i åsikter om som tex i detta fallet French collar.
Gäller bara att folk litar på sig själva och använder lite sunt förnuf sen.

Ja, jag håller med dig, och tolkade inte ditt inlägg negativt heller!
Så länge alla delar med sig av bra och dåliga erfarenheter utifrån sig själv så får vi ju sålla själva sen!

Bra om jag verkar vara ute och cyklar om någon talar om det, utan att man därför utgår ifrån att ingen vet nånting, men det har jag inte sett något av på ett tag nu! :)

Lotta

Jag har ingen erfarenhet, utan som du undrar över den då jag personligen tycker att den verkar ok. En blandning av det bästa från bägge världar - om den fungerar som säljarna påstår förstås. Har också hört både negativt och positivt. Svårt att veta vad man ska tycka och det är ju lite pengar i det hela när man ska köpa egna grejor för att bilda sig en egen uppfattning.

Då är ju den från Ideal (antar jag att den är ifrån :confused:) iaf billig så man kan prova utan att (förhoppningsvis iaf ;)) bli helt ruinerad. Så tänkte jag... Men jag har å andra sidan fortfarande inre kamper med mig själv om vilket sele jag ska välja öht så...

Äh - vilket svammel det blev!! :eek: Får jag skylla på att jag inte sovit något på typ 36 timmar... :crazy:

Jag har provat en fransk brösta för jag trodde på den men hästen drar ändå bara på bogarna, precis som den gör när den har brösta. I allafall gjorde denna det. Jag gick bredvid hästen när den drog i uppförsbacke och la handen innanför franska bröstan på olika ställen så jag kände trycket. Den skulle nog behöva vara mer stoppad i lokstaden för att draget ska hamna där istället för på bogarna/bringan.

Mycket intressant observation! :bow:

Tror du det skulle göra skillnad om din häst var annorlunda byggd? Alltså om bröstan suttit på en bredare eller smalare häst, som exempel? Svårt att gissa om iofs men...

Jaha där ser man! Intressant. Då kanske det inte är mycket lönt att byta ut den vanliga bröstan mot en sån här om det inte är någon skildnad i draget.

...å andra sidan så har några av de allra bästa i världen sådan här bröstor och jag tror det är mera krävande än att dra en rockard.
Dessa elitekipage har säkert måttsytt dessa :)

Jag tror man måste prova, och se vilken strl man ska ha, för de är klart ett bra alternativ och kul att se körningen utvecklas!

Jag ar provat den på tre hästar av olika modeller... Samma resultat på dem alla tre.

Ja de ser ut att passa när man ställer in den men när hästen drar så kommer den bara att dra med bogarna, precis som med en brösta.

Vad har du haft för vagn då?

Kan tänka mig att draglinen måste vara väldigt låg på en frenchcollarbrösta.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: Mli
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 600
Senast: Derivata
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
410
Senast: Lavinia
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 035
Senast: Barret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka