free style ridning

C

Curlyhorse

Hej. Hur många av er tränar freestyle ridning, dvs rida utan träns o sadel? Hur tränar ni? Tips frågor och goda råd uppskattas :banana:

Sv: free style ridning

Jag tränar inte, men jag rider så för att det funkar bäst.
Har tyvärr inga goda råd, första gången slängde jag mig bara upp och red utan nån förberedelse.

låt all ridning utgå från sätet i första hand. prova att släppa tygeln och se om hästen lyssnar på säte och skänklar eller om du behöver träna mer på att inte använda handen så mycket.

hej.
Oj då:cool:
red du i en hage eller i en paddock då, första gången?

Jag rider ofta barbacka med repgrimma o grimskaft och det går bra.
Jag rider lite western och är van vid att använda vikthjälper, så det är ju på rätt väg...men jag undrar hur man tränar hästen att böja sig och att samla sig?

Hej Lina.
Mysig bild du har där :-)
Brukar du rida ut så, på en "naken" häst?
Tränar du Parelli eller liknande?

Jag red i hage, våran rätt stora hage. Vågade inte rida ut första gången ;)

Du borde ju kunna göra samma sak, eftersom du rider lite western + med repgrimma. Alltså bara ta av grimman helt sonika.

Jag kräver inte "krökpånacken-form" när jag rider löst, om du fattar. :D

vad menar trådskaparen med freestyle förresten? Det kan ju betyda olika för olika personer. Jag trodde du menade helt utan något, på sin höjd benskydd på hästen :d

Om freestyle innebär repgrimma så rider väl jag också i det. Har gjort det i ett halvår och funkar bra. Rider nästan bara ut så det blir inte så jättemycket dressyr. Men jag har fått henne till att gå fint på tygeln i alla gångarter. observera att jag menar inte bara "kröka på nacken"!

Rider ibland utan sadel och träns i ridhuset. Började att rida på långa tyglar och lära mig att använda min kropp och hästen att lyssna på mindre och mindre hjälper. När det funkade bra testade jag att ta av tränset,och det var inga problem. Ibland när jag rider dressyr(:crazy: ) och jag tycker att hästen vart duktig tar jag helt enkelt av tränset och fortsätter rida. Tappar nackkrökningen,men annars ingen skillnad!
Testade första gången att rida ute helt utan nånting nu i höstas. Var ute på en liten skrittur längs vattnet barbacka och med repgrimma. Sen tänkte jag att "nu eller aldrig",och tog av grimman.
Och det var inga problem! Kunde trava och sakta av också utan problem! Härlig känsla!

När jag rider utan någonting så gör jag inte på något särskilt sätt, utan jag använder vikthjälper som vanligt. Det fungerar bra för mig i alla fall! :)

Mifellen skrev:
vad menar trådskaparen med freestyle förresten? Det kan ju betyda olika för olika personer. Jag trodde du menade helt utan något, på sin höjd benskydd på hästen :d

Hej. Precis vad jag menade också...rida på en helt naken häst:)
Jag har kommit så pass långt att det funkar att rida som jag sa med repgrimma, barbacka men det är ju en bit kvar innan jag vågar rida utan någon ting.
Min dröm är att kunna rida så HÄR!
http://www.hauteecole.ru/
Himmel hur GÖR människan för att uppnå en sån fantastisk samling och sammarbete?
Jag blev nästan tårögd när jag såg bilderna på denna fantastiska hemsida:love:
Hem å öva! :banana:

Jaså är det så man kallar det nu. Ett tag var det rai-ridning, eller är det skillnad på dessa? Suck vad folk har ett behov av att sätta namn på saker och ting. :smirk:

Jag rider utan sadel och träns, även i form. Men det är något man kommer till, inte något man kan lära sig som en övning, precis som när man rider med träns i form. Man måste behärska hästen i alla riktningar, och alla viktändringar. Därför krävs det också en mycket lyhörd häst. Så ska man också veta att om hästen inte trivs att gå i form pga av brist på muskler eller kanske tom smärta, så måste du ha en riktigt bra relation och en bussig häst för att den ska välja att gå där ändå utan att du tvingar den med remmar.

Svårigheten är väl att att få hästen så lyhörd, och samtidigt veta exakt hur man ska gå tillväga med sig själv. Jag har lärt mig att det jag gör inverkar på hästen så att han gör likadant. Flyttar jag vikten som när jag samlar mig i "trav" så gör också han det.

Jag ska dock erkänna att jag för tillfället faktiskt hamnat i en svacka och då blir lite skeptisk på mig själv, därför vill jag inte gå in för mycket på det nu. :o

ååå...vill också bli så duktig som killen som Curlyhorse skickade en lånk om...:love:

Liknande trådar

Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
191
Senast: Sryoqwe
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 059
Senast: Tora
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 745
Senast: mamman
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
663
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama