Frånvaro (skola)

L

leva11

Hej jag tycker ibland att min dotter har ganska mkt frånvaro från sin skola men det beror ju naturlgt vist hur mkt man är sjuk det är ju olika.
Min dotter kan vara hemma en dag sen säjer hon att hon mår bra och sen vill gå till skolan,
Förra gången hon va hemma så ringde läraren hem till mig och vi pratafde ang detta och hon tyckte att vi som föreldrar kör våra barn för tidigt till skolan om dem har varit sjuka hon ville att dem ska vara hemma längre.
Men sen beror ju det på hur sjuk man är,

Jag tycker att min dotter alldrig går en hel månad i skolan det är alltid en eller flera sjuk dagar,
Antingen ont i huvudet, ont i magen, mår illa,samma symptomer varje gång
jag har pratat med henne hur det är och fungerar i skolan och hon stor trivs med alla kompisar mm

Min dotter går i klass 6

I bland kan jag känna är det bara min dotter som är hemma så mkt som jag tycker det är men karnse inte är men räkna med att hon har frånvaro 2dagar i månaden i alla fall,

Hur ser det ut hos er med era barn
;)

Sv: Frånvaro (skola)

Min son som nu går i 7-an har också väldigt mycket frånvaro.

Ibland är han rejält förkyld, men ofta är det samma diffusa symtom som din dotter har. Ont i huvudet, ont i magen. Vi har gjort diverse läkarundersökningar men inte kommit fram till nånting. Men jag *tror* att det handlar om lite olika saker, en grej är att när det är mycket ljud i klassrummet får han ont i huvudet, och när han äter dålig frukost och slarvar med lunchen i skolan så blir det magont. Han trivs också jättebra i klass och i skola - så det är inte där skon klämmer.

Vi har också kollat upp hans syn.

*kl*
Jag känner igen mig själv så väl i detta. Så höll jag på när jag var mobbad och inte ville orkade gå till skolan. Nu var ju min föräldrar mycket medveten om att jag hade problem i skolan och lät mig därför vara hemma i bland. När jag började högstadiet vart det bättre men när jag blev mer och mer ensam där med så kom samma symtom tillbaka.

Har Era barn vänner i skolan eller kan det vara någon sådan "hemlighet" dem bär på?

Lovisa som spekulerar

Min unge har många kompisar i skolan.
Både i sin egen klass och i ffa en av 8-orna.

Senast i fredags var fyra av polarna här - och förra fredagen var de åtta stycken... så ensam är han definitivt inte.

Däremot så vet jag att han får huvudvärk av ljud, så jag tror att det är en av faktorerna. Och han mår illa av röklukt, så när ett par av klasskompisarna börjat röka sa han till mig och jag sa till deras lärare - hon tog upp det och vips så hade ungarna slutat röka (då blev jag verkligen glad åt att min son berättade för mig - det hoppas jag att de andra ungarnas föräldrar också blev).

Min 16-åring har nog varit hemma sjuk ca 5 dagar och missat skolbussen 2 dagar på sista läsåret. Hon är aldrig hemma för huvudvärk eller magont utan går hellre till skolan ändå. Hon har varit lite utanför i perioder då hon kom som ny till 7an, men har valt att gå ändå då hon nu vill höja sina betyg för att komma in på gymnasiet hon valt.
Hon gillar verkligen skolan då hon har lätt för sig och har i stort sett VG i allt utan att ta hem läxor. Det går nog hand i hand med hur stor frånvaron är.

Bonussonen däremot som går i 7an är hemma för minsta lilla och har ig-varning i alla ämnen för tidigare när han bodde med mamman sa hon att man inte behöver gå till skolan :crazy: så nu får vi tvinga honom att plugga och gå till skolan för att han ska få några betyg överhuvudtaget.
Sist han hade glosförhör i engelska visste han inte att man måste kunna orden på svenska oxå :o

Håller inte med. Min son som har mycket frånvaro har inte en enda IG varning. Han kommer med stor säkerhet att få MVG i alla naturämnen samt engelska. Iallafall ligger han på den nivån just nu.

Mina döttrar som går på gymnasiet har till och från stor frånvaro, den ena fick bara MVGn senaste terminen den andra hade ett litet VG smugit sig in. Så nej, det måste inte gå hand i hand.

Det är inte alltid så att hög frånvaro = betygsvarningar. Sedan är det ju en definitionsfråga vad hög frånvaro är....

Men det är bra om skolan tar hög frånvaro på allvar, det är ju ofta ett tecken på att något inte stämmer.

*kl*
Jag känner igen mig själv så väl i detta. Så höll jag på när jag var mobbad och inte ville orkade gå till skolan. Nu var ju min föräldrar mycket medveten om att jag hade problem i skolan och lät mig därför vara hemma i bland. När jag började högstadiet vart det bättre men när jag blev mer och mer ensam där med så kom samma symtom tillbaka.

Har Era barn vänner i skolan eller kan det vara någon sådan "hemlighet" dem bär på?

Lovisa som spekulerar

Hej Lovisa ja jag vet att min dotter har massor av kompisar och 5stycken som är helt säkra och dem är lyckliga i hop,och hon trivs och är med kompisarna på skolan och på fritiden så jag hoppas att det är så som hon säjer och visar

Ja som hon har varit hemma i dag så har jag sakt att hon får vara hemma i morgon med,men hon ser inge pigg ut tjejen,
vad jag fattar på min dotter så är allt bra med henne och kompisar i skolan hon är med många hela tiden,men däremot så säjer våran äldsta dotter att hon är med sina kompisar men är välldigt tyst låten av sig skolan men min dotter är välldigt blyg av sig,

Det är karnse jag som oroar sig för mkt

hon har i alla fall inte försämringar på läxor prov mm i alla fall det fungerar och lärarna är nöjda med hennes resultat

Cirkus med.

Då var det inte det som var problemet i Era fall. Hoppas ni hittar vad som kan vara faktorerna.

Mvh Lovisa

Håller inte med. Min son som har mycket frånvaro har inte en enda IG varning. Han kommer med stor säkerhet att få MVG i alla naturämnen samt engelska. Iallafall ligger han på den nivån just nu.

Mina döttrar som går på gymnasiet har till och från stor frånvaro, den ena fick bara MVGn senaste terminen den andra hade ett litet VG smugit sig in. Så nej, det måste inte gå hand i hand.

Nu menade jag inte att hög fråvaro ger ig-varning utan att dottern som har VG och MVG verkar mer motiverad att gå till skolan och lyssnar när hon är där, än bonussonen som har ig-varning verkar tycka att det är lika bra att skita i allt för det

Nu menade jag inte att hög fråvaro ger ig-varning utan att dottern som har VG och MVG verkar mer motiverad att gå till skolan och lyssnar när hon är där, än bonussonen som har ig-varning verkar tycka att det är lika bra att skita i allt för det

Tyvärr stämmer det ofta, de som i princip inte ens har G i de olika ämnena är inte motiverade att ens försöka höja sina betyg. Många elever har ju tyvärr ingen föräldrauppbackning heller, då är det svårt!

ja hon e ju helt otrolig nu e hon glad i gen och frammåt och det är inget fel förutom att jag är en jävla gnällkärring säjer hon fast hon sa att hon vet varför jag tjatar och det är för jag bryr mig och det har ju lilla hjärtat rätt i:D
Frågan är jag har funderat lite grann kan hon ha kommit i pupperteten som hon är känslig glad kaxig störig sminkar sig mmmmm
Blir tokig i bland hehe
men jag tänkte är det tidigt att komma i pupperteten när man går i 6an bara jag vet inte har inga barn tidigare första barnet och lite osäker och vet inte riktigt hur det går till haha nej miss förstå mig rätt:rofl:
Men man får se till det goda att det är bra nu och jag känner mig mkt bättre det blir lättare när alla värkar må bra

Jag har litet svårt att få ihop dina trådar just nu.

I en annan tråd på senior så skriver du att du har två tonårsdöttrar och en 10-åring - men nu går plötsligt den äldsta i 6-an ...

Många tjejer kommer i pubertet redan som 11-12 åringar så det är inget konstigt

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 914
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 946
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 435
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 918
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar